Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 17 May 2003

Bedah Siasat Festival Teater Kuala Lumpur
diulas teater Rumah Kedai Jalan Seladang

Saya berkesempatan untuk hadir pada sessi post-mortem (bedah-siasat) Festival Teater Kuala Lumpur baru-baru ini. Pada sessi tersebut kesemua panel penilai bercerita secara terperinci kelebihan dan kekurang kumpulan yang bertanding. Antara komen-komen yang diterjemahkan oleh beliau untuk Rumah Kedai Jalan Seladang ialah :-

Kumpulan ini telah berjaya membuat penafsiran skrip dengan baik tetapi malangnya pertukaran babak yang kelam-kabut menyebabkan mood terganggu. Kata panel, 30 minit pertama pementasan ini bercelaru. Setelah mendapat konfiden barulah pementasan berjalan lancar, tetapi teknik pertukaran babak yang bercelaru dan bergaduh di atas pentas menjejaskan flow cerita ini. Apabila kumpulan telah bersetuju untuk membawa naskah realism ke pentas maka tanggungjawab pengarah dan produksi adalah terlalu berat kerana mereka perlu merealisasikan secara terperinci zaman tersebut ke pentas. Setiap perkara perlu di ambil kira sehingga fabrik kostum, warna kostum yang digunakan perlu disesuaikan. Kebaya yang dipakai oleh pelakon menggunakan fabrik yang bukan datang dari zamannya. Zaman 40an katanya panel penilai perlu menggunakan fabrik kasa rubiah atau kebaya pendek lubang berkain jarang. Untuk merealisasikan teater realism memang sukar. Setiap apa yang terjadi pada zaman itu perlu diambil kira. Penonton mahu melihat zaman itu di pentas. Berbeza dengan teater non-realism atau absurd, penonton tidak perlu menjangkakan apa-apa di pentas. Apa yang ada di pentas adalah jujur dan benar belaka. Tiada unsur tidak logik. Aku tergamam.

Pengarah masih terikat dengan skrip dan kreativitinya tidak berkembang. Dan yang lebih memeranjatkan ialah pendedahan panel penilai tentang 3 orang pelakon utama wanita iaitu Leha, Nani dan Tina. Kata pnael mereka monotonous. Watak mereka sama sahaja. Aku bersetuju. Tiada mannerism yang berbeza di antara mereka. Yang boleh dibanggakan hanyalah Kalsum. Watak Kalsum berbeza dengan yang lain-lain. Watak Mak Nah Bee masih tercari-cari identitinya. Lontaran vokalnya terlalu menjerit dan tidak disesuaikan dengan keadaan. Takahashi baik lakonannya tetapi kerana skrip wataknya tidak dapat berkembang dengan baik. Jika dikembangkan watak ini pasti beliau mampu membawakan wataknya dengan lebih baik dan berpeluang untuk lebih berjaya.

Teknik lampu yang digunakan untuk Leman Voice-Over tidak sesuai dengannya. Lampu spot bergel biru yang dipancarkan dari 90 darjah atas pemain mungkin mewujudkan teknik bayang yang cantik tetapi perlu dibantu dengan lampu spot bergel kuning yang dipancarkan dari 45 darjah di hadapan pemain untuk menyerlahkan warna kulit pemain dan miming pemain tersebut jelas dilihat. Itu asas kata panel penilai.

Props dan set di pentas ini telah dimanafaatkan dengan baik. Semuanya functional. Buku yang dipegang oleh Leman perlu diberi nyawa, tidak hanya dipegang tanpa dibuka. Set kabaret dan set rumah boleh dibaiki untuk lebih menampakkan realismnya.

Cara pengarah membangunkan klimaks cerita juga tidak berkesan. Klimaks cerita ini ialah sewaktu Gapar ditangkap Jepun. Tetapi apa yang diharap oleh penonton tidak terjadi di atas pentas. Gapar hanya ditarik keluar. Tiada unsur dramatik sewaktu adegan tersebut. Pengarah yang berjaya mampu untuk menghidangkan sesuatu yang dramatik dan yang diharap di atas pentas oleh penonton ke pentasnya.

Leman, watak utama dikatakan zombie oleh panel penilai. Leman secara zahir telah dibodohkan di atas pentas oleh pengarah. Intonasinya monotonous, flat dan no emotion. Namun begitu suaranya jelas didengar oleh penonton, suara yang baik sebagai pelakon yang pertama kali berlakon. Adakalanya Leman terpancing dengan intonasi pelakon lain. Berdasarkan skrip, wartawan ini hanya bodoh tentang wanita tetapi bagus tentang kerjanya. Pengarah telah membodohkan Leman keseluruhannya. Tidak diketahui punca Leman dibodohkan, adakah selepas bertemu wanita atau sebelum bertemu wanita. Leman ialah seorang wartawan yang bekerja dengan sebuah syarikat milik Jepun. Hanya orang yang benar-benar berkualiti yang mampu diterima bekerja dengan mereka. Oleh itu Leman seorang yang terbaik di sisi mereka. Mana mungkin Leman dibodohkan sedemikian rupa. Benar, Leman naive tentang wanita. Itu kenyataan dalam skrip tersebut tetapi Leman tidak naive tentang kerjanya.

Leman, orang risau, dia selamba, orang takut, dia selamba, orang cemas, dia selamba, orang sedih pun dia selamba. itulah pantun untuk Leman.

Itulah serba sedikit cerita bedah siasat Rumah Kedai Jalan Seladang. Banyak ilmu yang perlu ditimba, banyak maklumat yang telah diserap untuk panduan di masa akan datang. Bedah siasat sebegini baik untuk memajukan industri teater tanahair.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger