Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 17 May 2003

Istana Budaya

Pada 22-31 Mei 2003
8.30 malam
Istana Budaya

Happy World Cabaret di Old Singapore jadi tumpuan kepada Johan, Ajis, Raman Bedok, Usman Players, Tengku Hussin, Zulfakar, Sidek Bopeng dan Johnny kerana Rokiah – yang diberi gelar Rokiah ROnggeng, primadona Happy World Cabaret. Zaman perpindahan social dan meleset tahun 1940-1050an ini membawa kisah suka-duka yang disingkap dalam bentuk tari (dance) tango, mambo dan waltz yang mendedahkan akal-budi manusia sezamannya. Dengan latar politik penjajah Inggeris semua yang terlibat dalam dunia Happy World Cabaret adalah Melayu yang tercari-cari, kehilangan identiti. Rokiah Ronggeng jadi penyata yang hidup, membawa harapan siksa sahir-batin manusia Melayu, perkara kecil dan remeh-temeh mungkin, tetapi luka dan rindu manusia kepada keamanan diri sendiri jadi muslihat yang terbuka. Rokiah Ronggeng sudah benci pada hidupnya yang sudah masuk ke pinggit mpelacuran, dan cuba mencari asal-usul dirinya, tetapi dapat tau ia tidak “milik” asal-usul itu. Seluruh ahli keluarganya lapuk nyawa. Manusia sekitar mengambil kesempatan dari usaha gigih dan “kekayaan” Rokiah Ronggeng sehingga Johnny, pengurus Melayu yang pertama di Happy World Cabaret dapat menyelamatkan Rokiah ronggeng daripada Ajis, Johan dan Raman Bedok. Rokiah “dipaksa terlibat” dalam dunia perfileman di Studio Shaw Brothers, yang cukup ia takut: kerana Rokiah Ronggeng tak boleh baca dan tulis. Paksaan ini “menyebabkannya jatuh sakit dan alami kejutan yang dirahsiakan.” Ketika bertango dengan Johnny lempaiannya secara habis-habisan, Rokiah Ronggeng terkulai dalam pelukan Johnny, menutup sebuah kisah derita seorang perempuan jelita dan berbakat keturunan Melayu di Singapore.

Nota Penulis

Pada saat ini saya berfikir bahawa ragam Melayu itu macam sehelai kelambu tidur bewarna putih. Bercorak halus tidak bewarna, dan bersaiz ikut ukurannya – kadang-kadang terbesar dan terkecil – melempai sampai ke lantai, ada kalanya senteng seinci atau sekaki. Dipandang telus, dilihat tak nampak, ditinjau ternyata seluruhnya. Penjurunya bersih dan kemas. Jika diselak tinggi-tinggi barulah terasa seluruh Melayunya, nampak corak alas bantalnya, tali pencerut bantal peluknya, dan rapi cadarnya diselit pada empat penjuru tilam berisi kekabu. Saya tak tahu kenapa imej ini melintas di mata saya bila mengingatkan Rokiah Ronggeng yang saya cipta. Saya melihatnya terbaring mengiring, separuh mukanya terselindung oleh penjuru bantal, dan punggungnya ternaik sambil peha dan kakinya tertolak sedikit ke hadapan. Rasa saying saya kepada seornag gadis Melayu seperti Rokiah Ronggeng mengingatkan saya kepada kakak saya bernama Rahmah, sezaman dewasa dengan Rokiah Ronggeng. Imej perempuan Melayu yang sedemikianlah yang membawa saya mencipta Ronggeng Rokiah dalam bentuk drama muzikal.

Ketelusan melayu dari golongan bawahan ini, yang tidak punyai cukup pelajaran dan pendidikan sempurna pada zamannya memang jadi halus dan penuh simpati bagi diri saya. Saya semacam meletakkan perasaannya ke dalam milieu yang demikian sebagai “milieu yang hampa, tercicir, sebu” kerana itu barangkali muzik boleh melahirkan the ominous lyrical reality untuk Ronggeng Rokiah. Saya masih memikirkan corak speech rythmns pengunjung-pengunjung cabaret zaman Happy World Cabaret 1950-an Singapura. Zaman meleset ini belum lagi zaman sweaters, sneakers, blue jeans, T-Shirts, suara-suara pemudanya sudah dewasa, kenal perempuan-perempuan sundal di lorong-lorong belakang, cepat dewasa ikut ukuran mereka ketika itu – so many shadings of veracity. Ikut pertanyaan Melayunya: corak kebenarannya macam mana? Yang benar dalam Ronggeng Rokiah ialah pada kata-kata Rokiah dan hidup Rokiah. Rokiah dapat disentuh, dipegang dan dirasa.

Manusia zaman itu berdiri dan bergerak dengan system nilai zamannya. Ruang tidak terarah dan waktu tidak tersusun. Keadaan ada dengan kehendak yang tidak terpegang dan terangkul oleh keupayaan dan tuntutan yang berubah. Melayu pada perasaan saya ketika itu masih pasif dengan perkembangan sekitarnya. Walaupun politik sudah jauh ke depan melihat kedudukan Melayu di bawah penjajahan Inggeris, tetapi ada golongan Melayu yang masih terpinga-pinga mencari sesuatu. Harapan.

Dalam Ronggeng Rokiah saya cuba menampilkan tanggapan mengenai mencari harapan ini. Melayu sesame Melayu tercari-cari. Banyak yang boleh dilakukan dan banyak juga halangan dan hambatan yang tidak bertulis. Manusia saya dalam zaman ini adalah manusia yang suka kerana banyak yang baru, mereka juga manusia duka kerana terikat dengan yang lama.

Sekiranya Ronggeng Rokiah mati dalam pelukan Johnny setelah memberikan lempaian tangonya yang menakjubkan itu boleh dikira sebagai hadiah kepada kaum bangsanya – Melayu Singapura ketika itu – maka Rokiah Ronggeng memang patut menerima gelaran primadona dalam dunia cabaret Singapura. Bahawa alam Melayu yang begitu baru bangun dari Perang Dunia Pertama dan berdepan dengan pahitnya zaman jatuh ekonomi dunia, menggapai-gapai mencari tembuk perlindungan social, dan kerapuhan moral dan kebajikan sesame Melayu, Rokiah Ronggeng memang satu tenaga kekuatan Melayu yang feminine, lembut, menyerah, bertimbang-rasa, mudah menghiburkan dirinya, serta pantas murung dan masuk ke dalam diri, berair mata; tapi mata yang merasakan zaman itu tentulah Rokiah Ronggeng seorang perempuan yang berjaya. Ia berjaya hidup, berdiri tegak, bersuara menguasai dunia lelaki. Lelaki dalam Ronggeng Rokiah adalah lelaki yang hilang identity, pelupa, tidak berduit, dan berwajah buruk seperti Sidek Bopeng, bekas Raja Waltz Singapura. Buruk Sidek Bopeng buruk di luar, tapi buruk Raman Bedok dan Johan buruk dari ke semua sudut. Luar dan dalam.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger