Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 29 June 2003

Diari Akademi
Konsert III Akademi Fantasia : Keputusan mengejutkan !

Adifashla
Adifashla di Akademi Fantasia

yahoogroups adifashla fans club

Konsert III telah pun selesai semalam. Keputusan pengundi ternyata mengejutkan saya. Jika dinilai dari segi persembahan ternyata pengundi masih bebal dan keliru apakah kualiti yang diperlukan untuk memilih seorang penghibur yang berkualiti tinggi. Undian SMS ternyata tidak releven sebagai memilih seorang penghibur yang bakal mewarnai industri hiburan tempatan. Undian SMS hanya releven untuk ASTRO Ria meningkatkan rating serta mengaut keuntungan dari SMS yang dihantar. Budaya SMS telah pun menjadi satu yang dominan di Malaysia dan ini telah dipergunakan oleh ASTRO untuk mengaut keuntungan. Secara tidak langsung, ASTRO berjaya memanipulasi siatuasi ini. Undian SMS boleh menjadi adil sekiranya hanya 30%-50% sahaja yang dikira di dalam jumlah keseluruhan. 70%-50% lagi datangnya dari juri profesional. Untuk lebih menjadikan undian SMS adil adalah dengan mengehadkan undian hanya boleh diterima satu kali sahaja sehari dari nombor telefon yang sama. Cadangan ini sedikit sebanyak memberi impak yang cerah terhadap industri hiburan tetapi belum tentu memberikan impak yang positif untuk penyedia iaitu ASTRO. Mereka memerlukan undian SMS secara besar-besaran untuk mengaut keuntungan dari penonton sekaligus secara tidak langsung telah melahirkan seorang penghibur yang tidak berkualiti.

Jika dinilai dari aspek sosio-ekonomi penonton pula adalah sukar untuk mengehadkan pengundi untuk menghantar seberapa banyak SMS yang mereka suka. Benar. Cuba kita nilaikan di antara pengundi Adi dan pengundi Vince. Sebagai contoh, pengundi Adi mungkin di kalangan mereka yang berpendapatan rendah dan hanya mampu untuk menghantar satu SMS sehari berbeza dengan pengundi Vince yang mampu untuk menghantar dua puluh SMS sehari. Ini perlu diambil-kira sama ada masa depan industri hiburan di tangan penonton sesuai atau tidak digunakan.

Dominasi industri hiburan Malaysia banyak tertumpu kepada undian wanita atau pun “girls power”. Mereka inilah yang banyak membaca majalah-majalah hiburan picisan dan sentiasa mengikuti perkembangan terkini industri hiburan tempatan. Pengundi wanita akan cenderung untuk mengundi peserta wanita dan peserta lelaki pilihan mereka. Berbeza dengan pengundi lelaki yang kebanyakkannya hanya akan mengundi peserta wanita sahaja.

Cadangan-cadangan ini diharapkan dapat memantapkan lagi Akademi Fantasia di masa hadapan.

Berikut adalah komen jujur tentang persembahan peserta Akademi Fantasia semasa Konsert III semalam.

Adifashla
Adifashla sewaktu Konsert I

Adi (3.5/5 bintang)
Persembahan Adi ternyata hidup. Beliau berjaya meyakinkan penonton akan lahir sebutir bintang di dalam industri hiburan tanahair. Kualiti vokalnya ternya mantap. Beliau berjaya melahirkan satu identiti yang unik dan tidak cuba untuk menjadi Jai iaitu penyanyi asal lagu Biru. Showmanship Adi ternyata gemilang. Beliau boleh menari dan komunikasinya dengan penonton juga jujur. Keyakinannya tampak jelas walaupun membuat persembahan yang pertama. Itu satu kelebihan Adi. Kekurangan Adi hanyalah sifat poyo yang ada di dalam dirinya. Adi perlu ingat, rancangan ini ditonton oleh pelbagai ragam manusia. Sebagai seorang penghibur yang ingin memahat nama di dalam industri hiburan tempatan, Adi sepatutnya lebih bersifat rendah diri dan tidak terlalu cuba untuk menonjolkan dirinya serta berlagak seakan-akan meletakkan namanya sebaris dengan Ellie Suriati. Adegan itu sebenarnya telah sedikit sebanyak mengurangkan undi untuk Adi. Interaksi dengan pengkritik wajar dilakukan tetapi dibuat dengan lebih sopan dan tidak nampak terlalu dibuat-buat. Kenapa saya kata dibuat-buat adalah kerana penampilan Adi di dalam Akademi lebih bersifat pendiam dan banyak termenung, tetapi apabila di atas pentas berlainan sekali sifatnya. Itulah yang nampak dibuat-buat. Lagu yang didendangkan oleh Adi mungkin tidak selalu kedengaran di radio dan penonton mungkin tidak mengenali siapa itu Jai. Ini sedikit sebanyak mengurangkan undi untuk Adi kerana populariti lagu tersebut. Persembahan Adi ternyata hebat.

Nija (2.5/5 bintang)
Persembahan Nija terselit identiti rock yang menjadi sifat semulajadinya. Penampilan Nija wajar dipuji dan ini patut dicontohi oleh Adi. Walaupun Nija pada zahirnya bersifat rock di dalam Akademi tetapi semasa sessi temubualnya dengan Aznil di atas pentas sebelum persembahan, Nija bersifat lebih profesional dan maintain mood balada. Jika seandainya Nija berkelakuan rock di atas pentas tersebut, sudah pasti penampilannya akan nampak seperti kurang ajar dan mengurangkan undinya. Itulah kelebihan Nija yang dipergunakan sebaiknya.

Sahri (4/5 bintang)
Persembahan Sahri benar-benar membuktikan bahawa paras rupa bukannya tiket untuk menjadi seorang penghibur. Tetapi itu hanya pendapat Kudsia Kahar salah seorang pengkritik sewaktu Konsert berlangsung dan bukannya apa yang pengundi rasakan. Pada pengundi, paras rupa masih merupakan faktor utama untuk menjadi seorang penghibur dan ini telah dibuktikan dengan keputusan malam tadi. Saya boleh sifatkan ini merupakan lagu ujian untuk Sahri. Persembahan terdahulu beliau telah membuktikan berjaya membawa lagu pelbagai rentak. Beliau mempunyai pitching yang baik dan mampu mengawal tempo. Apa yang perlu beliau fikirkan sekarang ialah kekuatan diri untuk mengurangkan makan kek coklat. Beliau perlu sedar di Malaysia, faktor wajah masih memainkan peranan yang penting untuk menjadi penghibur terkenal. Liza Aziz dan Adibah Noor mempunyai suara yang mantap tetapi tidak berjaya mengawal pasaran album. Kenapa ? Tepuk dada tanya selera. Identiti persembahan beliau juga berjaya dihasilkan dan tidak terikut-ikut gaya Yassin.

Liza (2/5 bintang)
Jika bukan Atie, sudah pasti Liza yang tersingkir. Itu andaian saya. Jelas ia tidak menjadi kenyataan. Liza setelah tiga konsert berlangsung masih kurang berkeyakinan. Wajahnya nampak gugup dan tidak menyerlah. Lagu Kesetiaan adalah lagu popular dan amat sukar dibawa kerana popularitinya. Penonton akan cuba membandingkan cara pembawakan Siti Sarah dan Liza. Itu sudah pasti. Kegugupannya ternyata meragut penghayatannya.

Burn (2.5/5 bintang)
Beliau mempunyai suara yang baik. Skill tariannya masih nampak kaku. Staminanya perlu ditingkatkan agar tidak nampak mengah di pentas apabila membawakan lagu berentak laju. Beliau mempunyai identiti tersendiri dan gaya Anuar Zain jelas tidak kelihatan sewaktu beliau mendendangkan lagu Permata. Temponya agak lari sedikit.

Atie (0.5/5 bintang)
Saya perlu beri bintang kasihan untuknya kerana scene filem Ibu Mertuaku yang dilakonkan oleh Atie dan bukan kerana nyanyiannya. Saya perlu bersikap zalim di sini kerana di tangan saya ialah tanggungjawab saya terhadap industri hiburan tanahair. Saya tidak mahu merosakkan industri ini dengan kehadiran penghibur sebegini. Sewaktu persembahan beliau, saya menerima banyak SMS mengutuk persembahannya. "Aku kena mute TV aku !". "Looking forward for Atie's elimination !". "The ending even sucks more ! Off key !". Sahabat-sahabat saya lebih sanggup menghantar SMS kepada saya dari menghantar undian untuknya. Pertama sekali, apa perlunya kad yang dibawa oleh Atie. Lirik lagu ? Kata-kata semangat ? Keyakinan beliau membawakan lagu ini sejak hari pertama menurun dengan mendadak. Jelas beliau tergamam apabila mendapat lagu ini. Kualiti vokalnya ternyata hambar dan tiada energy yang muncul dari lagu tersebut. Hambar. Kehadiran choir Classicomm ternyata tidak dapat menutup segala kelemahan yang dilakukan oleh Atie. Sekalipun dengan menampilkan Vanessa Williams sebagai backing vocal ke pentas pun belum tentu dapat menutup kepincangan vokal Atie. Yang dijual oleh beliau adalah paras rupa dan yang dibeli oleh para pengundi juga paras rupa. Benar sekali kata Kudsia sewaktu persembahan Sahri. “Anda telah membuktikan bahawa paras rupa bukan penentu kejayaan”. Dan sama sekali benar apa yang diingini oleh pengundi pada persembahan Atie. “Anda telah membuktikan bahawa paras rupa penentu kejayaan”. Nyanyian sumbang ini telah membuktikan bahawa bahasa Inggeris juga penting untuk menjadi seorang penghibur serba-boleh. Atie berjaya menutup kelemahan beliau dengan senyuman manisnya sepanjang persembahannya. Itu kelebihan beliau. Beliau bernasib baik kali ini kerana sedikit sebanyak menumpang populariti Vince untuk meraih undi simpati.

Nana (2.5/5 bintang)
Beliau berbakat besar di dalam industri hiburan. Tetapi perlu diingat, package sahaja tidak mencukupi. Beliau ada identiti tersendiri. Keyakinan beliau ternyata begitu tinggi. Pitching suara perlu dijaga walaupun identiti sendiri perlu dilahirkan.

Khai (3/5 bintang)
Keunikan vokalnya ternyata menjadi. Beliau perlu mempelajari teknik-teknik showmanship dengan lebih mendalam lagi. Lagu Jesnita ternyata sesuai dengan vokalnya. Fokus beliau kepada penonton juga perlu ditingkatkan lagi.

Vince (4.5/5 bintang)
Mantap. Kawalan vokal unik. Range vokal pelbagai. Identiti tersendiri. Bijak menentukan range persembahan. Superb ! Gifted !

Azizi (4/5 bintang)
Mantap. Vokal lelaki yang mantap. Penghayatan terbaik. Imej perlu dilakukan sesuatu.

Rosma (3/5 bintang)
Showmanship beliau untuk lagu ini benar-benar menarik. Lirikan matanya mampu memukau jiwa. Suaranya walaupun dalam usia yang masih muda jelas nampak matang. Lagu Bunga Tanjung hanya sesuai dibawakan oleh Datuk Sharifah Aini, Rosma ternyata berjaya membawakan lagu tersebut dengan baik. Imej Siti Nurhaliza sedikit sebanyak terhakis apabila beliau mendendangkan lagu tersebut.

Undian Terkini selepas Konsert III
Vince 12%
Sahri 10%
Azizi 10%
Atie 10%
Rosma 9%
Burn 9%
Nana 9%
Khai 9%
Nija 9%
Liza 7%
Adi 7%

Undian tersebut akan diresetkan menjadi 0 semula bermula pada setiap minggu iaitu hari Isnin. Keuntungan yang berlipat kali ganda diperolehi oleh ASTRO dengan menggunakan format reset semula ini. Sekaligus menjadikan beban kepada semua pengguna telefon bimbit yang mengundi para peserta di AKademi Fantasia. Persoalannya di sini bagaimana Atie masih boleh mengekalkan 10% nya sedangkan persembahannya hancur ?

Adifashla
Adifashla sewaktu sessi ujibakat

Penyingkiran Adi benar-benar memeranjatkan. Adi sendiri tidak menyangka akan disingkirkan begitu juga dengan para peserta yang lain. Ini jelas kelihatan apabila Aznil menyebut nama Adi yang seakan-akan nama Atie, para peserta wanita telah pun meratap pemergian Atie dan kamera mengambil shot tersebut lalu jurukamera pan kamera ke arah Adi setelah yakin bahawa nama yang disebutkan adalah ADI dan bukannya ATIE. Adi menunjukkan isyarat “Saya ?” ke kamera lalu pergi dengan bermaruah.

Penyingkiran Adi telah menyebabkan Aznil mengalirkan airmata, Kudsia Kahar dan Ellie Suriati turut sama mengalirkan airmata begitu juga dengan tenaga pengajar yang ada. Mereka sebenarnya tidak menyangka sama sekali Adi yang disingkirkan. Bintang yang dipuji sebentar tadi telah disingkirkan oleh penonton dan peserta wanita yang telah dikritik hebat sebentar tadi hendak disimpan lagi oleh penonton.

Scene Atie melutut sambil memaut lutut Adi yang agak dramatik serta melucukan itu dibuat khas sebagai tanda bersyukurnya Atie kerana tidak tersingkir. Jelas kelihatan air mata Adi tergenang di kelopak matanya. Beliau nampak sedih tetapi menerima hakikat penyingkiran beliau. Seperti kata-kata Rosyam Noor sewaktu lawatan mengejut ke Akademi, “Biarlah kita keluar dan disingkirkan dari Akademi Fantasia dengan penuh bermaruah.” Adi telah disingkirkan dari Akademi Fantasia dengan penuh bermaruah.

Adifashla
Perjalanan Adi masih panjang....

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger