Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 25 July 2003

Diari Akademi
Akademi Fantasia Hari Keempat Minggu Ketujuh

Makan Besar
Makan Besar
Untuk menunaikan permintaan Vince, mereka dihidangkan dengan makanan Cina. Vince dan Nana kelihatan amat gembira. Vince beria-ria menjamu rakan-rakannya. Sesekali kelihatan beliau mengajar Nija dan Liza cara memakai chopstick. Sahri cuba untuk mendapatkan sudu tetapi dihalang oleh Encik Baha. Mereka perlu belajar cara menggunakan chopstick. Ikut cara Cina, makan nasi pun kena guna chopstick. Memang melucukan bagi mereka yang tidak biasa. Vince yang sudah biasa, makan bersungguh-sungguh. Mungkin kerana sudah lama tidak dapat makan makanan Cina. Vince menuangkan mereka Chinese Tea. Nija terkejut apabila mendapat tahu yang dihidangkan pada tengahari itu ialah daging itik dan bukannya daging ayam. Cikgu Siti Hajar memberitahu daging itik dan daging ayam sama sahaja. Memang kelakar tengok muka Nija terkejut. Sebelum mereka mendaftar di Akademi, Adi dan Nija juga pernah menghadapi masalah yang sama apabila daging yang dihidangkan ialah daging itik. Hahahaha..cempera tak lalu makan daging itik ! Saya sendiri tidak tahu menggunakan chopstick dan saya pasti meminta sudu dan garfu. Daing itik…hmmmm boleh difikirkan. Adakalanya Liza akan menggunakan tangannya kerana kekok menggunakan chopstick. Macamana nak jadi Mrs. Chong ni Liza ! Nija masih menggunakan sudu sup untuk suap nasi dan chopstick dibuatnya macam garfu. Yang pastinya Vince ialah pelajar yang paling akhir bangun mungkin kerana terlalu puas dapat makan makanan Cina tengahari itu. Beliau boleh tidur lena selepas ini.

Makan Besar
Nija dan Chopstick

Kelas Vokal Siti Hajar
Cikgu Siti Hajar menasihatkan mereka yang gossip liar itu merbahaya. Tambahan pula perkara yang diucapkan tersebut tidak benar. Mereka belajar melenggokkan suara.

Khai
Saya tahu yang Khai ada sedikit masalah apabila menyanyi dan menari. Badannya agak kaku. Saya agak yakin beliau mampu membawakan lagu Aladdin dengan caranya yang tersendiri. Lagu ini lagu rancak dan memerlukannya beraksi pantas. Melompat-lompat di atas pentas mungkin. Enerygy kena all out dan nasihat Linda Jasmine agar mengikut cara Sahri mendendangkan lagu Raikan Cinta adalah perlu untuk Khai.

Nija
Nija dengan Jelingan Manja masih belajar cara sebutan dan lontaran suara. Nija perlu ada attitude. Lagu ini lagu sexy. Nija perlu bermain dengan mata dan beraksi manja sewaktu mendendangkan lagu ini.

Azizi
Azizi masih monotonous dan saya tidak berapa yakin beliau mampu membawakan lagu ini dengan baik. Beliau ada masalah tempo terutamanya apabila menyanyikan lagu rancak. Lagu ini lagu rancak dan adakalanya beliau kelihatan terkejar-kejar tempo lagu tersebut. Apabila menyanyikan lagu rancak selain fokus kepada step tarian, penyanyi perlu juga melontarkan suara untuk setiap baris lirik yang dinyanyikan.

Makan Besar
Terima Kasih dari Vince

Nakal
Para pelajar lelaki terutamanya sudah semakin nakal dan menunjukkan belang sebenar mereka. Suka saya melihat gelagat mereka mengusik Nija. Nija yang kelihatan tidak selesa mahu saja menukar pakaiannya yang dikatakan sexy oleh Vince. Nana menenangkan Nija dengan mengatakan pakaian tersebut tidaklah seseksi mana. Pandangan mata Vince kepada seluar Nana juga pandangan yang bermakna. Begitu juga dengan Khai. Sindrom sudah terlalu lama dikurung dalam Akademi mungkin.

Makan Besar
Hujan Ribut Lagikan Berhenti

VHS
Kehidupan Pelajar Akademi Yang Terlampau
Para pelajar menerima satu parcel berisi video tape bertajuk “Kehidupan Pelajar Akademi Yang Terlampau”. Apabila dimainkan terdapat videoclip Wassini nyanyian Waheeda. Vince dan Khai tercengang-cengang. Nana membuat kenyataan yang mereka inginkan mereka insaf. “Mereka nak kita insaf agaknya!” Kedengaran lucu di telinga tetapi tidak di hati. Tiba-tiba terhenti, muncul Azza, Rosma dan Burn di set Muzik@Ria. Wajah para pelajar menjadi ceria apabila rakan-rakan mereka yang telah tersingkir muncul di skrin TV. Azza mengucapkan mereka agar mencuba sehabis baik. Nana melepaskan rindunya kepada Burn. Khai tersenyum apabila melihat wajah Rosma. Jelas mereka seronok apabila menerima ucapan semangat dari rakan-rakan mereka. Walaupun Adi dan Atie tiada di skrin mereka jelas puas dan cemburu apabila Burn berkali-kali menceritakan keseronokan mereka berjalan-jalan di Kuala Lumpur.

VHS
Khai Confused !

Jelingan Manja versi Broadway Nija
Khai dan Liza membantu Nija untuk lagu Jelingan Manja nyanyian Nija. Lagu ini bakal membuka mata banyak pihak saya kira jika dapat disampaikan dengan attitude yang gatal. Suara Nija suara rock dan boleh dijadikan husky dan sexy sekiranya diberi tunjuk ajar yang betul. Sayangnya Nija masih malu-malu. Lagu ini lagu attitude. Dengan bulu ayam di bahu dan pakaian yang agak sexy pasti nampak menyerlah. Azizi turut menyarankan agar rambut Nija dikerintingkan untuk menyerlahkan kegatalannya. Saya mahu menggunakan Sofea Jane dalam filem Sayang Salmah sebagai contoh. Nija perlu beraksi ala penyanyi kabaret zaman 40an. Boleh pula Nija buat lawak mengatakan dia mahu menyanyi dengan feather duster.

VHS
Nana Happy Tengok Burn

Nemo: The Most Famous Cat in Malaysia
Saya percaya Nemo merupakan kucing paling popular di Malaysia. Di Malaysia, penonton lebih menganggap Nemo merupakan seekor kucing dan bukannya seekor ikan dalam filem Finding Nemo. Nemo yang menjadi penyeri dalam banyak adegan. Gelagat Nemo yang aktif benar-benar menghiburkan hati penonton.

VHS
Bincang Petang

Budaya Cut & Paste Pembaca Malaysia
Cut & Paste di Utusan Malaysia

REAKSI 4:
Kalah kerana giliran
HASIL daripada keputusan jadual di atas, saya mengatakan bahawa giliran persembahan telah menyebabkan Rosma tersingkir. Oleh kerana sistem SMS yang tidak dapat berfungsi dengan baik dan trafik yang masuk dengan menggila menyebabkan undian untuk Rosma tidak dapat dikira.
Penggunaan teknologi wajar dipuji tetapi perlaksanannya harus memberi kesan dan realiti sebenar. Saya berharap sesuatu dapat dilakukan bagi meningkatkan kecekapan sistem SMS. Sistem server terkini perlu digunakan kerana trafik yang diterima terlalu menggila.
Saya pernah mengemukakan perkara yang sama semasa konsert keempat apabila Sahri yang membawakan lagu Tekad dengan cemerlang tetapi menjadi peserta terakhir membuat persembahan. Akibatnya, dia hanya memperolehi 10% undi dan berada di tempat ketujuh.
Ada beberapa pengundi yang hanya menerima pengesahan undian selepas pukul tiga pagi. Pada waktu itu SMS air mata darah sekalipun sudah tiada gunanya. Rosma akan tetap meninggalkan Akademi Fantasia. Jadi, di mana adilnya sistem ini?
- PEMINAT ADIL/SETIA, Kuala Lumpur

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger