Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 09 July 2003

Diari Akademi
Akademi Fantasia Selasa 8 Julai 2003

Sidang Meja Makan
Sessi perbincangan dan meluahkan perasaan ini dilakukan bersama Siti Hajar dengan Rosma, Nija, Khai. Azizi dan Nana yang sekali-sekala datang mengambil makanan. Topik perbincangan adalah berkisar tentang siapa yang tidak menyukai Atie. Rupanya Atie bukan setakat dibenci di Forum, malah dikalangan mereka sesama sendiri. Siapa yang dimaksudkan oleh Rosma sukar untuk diteka kerana terdapat empat orang yang boleh menjadi tertuduh iaitu Sahri, Vince, Liza dan Burn. Rosma dengan lantang memberitahu yang tertuduh merasakan dirinya sangat bagus sehingga menimbulkan kebencian terhadap Atie. Ini merupakan satu clue yang berasas. Rosma juga menyebut yang beliau pernah tinggal sebilik dengan tertuduh di dalam ayat, "ala..kita pernah duduk dengan dia, kita tahulah." juga boleh dijadikan clue yang berasas. Siti Hajar turut menyarankan mereka agar menonjolkan diri dan inilah peluang mereka untuk menjadi primadona. Bila lagi ? Sedar atau tidak realiti sebenar diri mereka semakin terserlah mungkin kerana mereka sudah terlalu penat untuk berlakon di hadapan kamera dan juga melarikan diri dari kamera lalu realiti sebenar diri mereka kini yang dapat kita tonton.

Improvisasi Lakonan
Segmen ini merupakan segmen Kelas Lakonan yang terbaik sejak hari pertama Akademi Fantasia disiarkan. Improvasasi lakonan merupakan segmen yang bagus ditonton. Sebagai penonton, kita akan dididik tentang apa itu tindakbalas dan sebagai pelakon kita perlu berfikir dengan cepat kerana setiap aksi ada reaksi. Pelakon harus peka dengan persekitaran dan memberi tindakbalas dengan pantas. Puan Fatimah memberikan senario dengan pantas dan pelajar perlu memberi tindakbalas dengan segera. Tidak cukup dengan itu, para pelajar juga memberikan beberapa aksi spontan dan pelajar lain perlu memberikan reaksi segera. Khai bersin, Liza pengsan di dalam lif, air cond tutp di dalam lif, lif padat dan semua senario saya kira pelajar mampu memberi tindakbalas. Senario di dalam bas dilakonkan oleh Burn, Azizi dan Vince. Sedar atau tidak realiti sebenar diri mereka semakin terserlah mungkin kerana mereka sudah terlalu penat untuk berlakon di hadapan kamera dan juga melarikan diri dari kamera lalu realiti sebenar diri mereka kini yang dapat kita tonton. Senario di dalam LRT dilakonkan oleh Rosma, Nana, Khai dan Sahri.

Nemo kembali
Nemo sudah kembali sihat dan Khai kembali berteman. Juga kita dapat realiti sebenar apa yang berlaku di Akademi Fantasia.

Kelas “Tinggi Suara”
Nana masih takut-takut menyanyikan lagu Halaman Cinta. Suaranya bukan tidak sampai tetapi beliau menyanyi dalam nada yang masih sebak menahan airmata. Rosma cuba menghulurkan bantuan. Ini menimbulkan keberangan Siti Hajar lalu beliau meninggikan suara di tahap yang paling tinggi sejak hari pertama pelajar di Akademi Fantasia. Apa yang diperkatakan oleh Siti Hajar itu semuanya benar. Pelajar lebih memikirkan soal tidak boleh dan bukannya berusaha untuk mengatasi halangan tersebut. Beliau sudah mempunyai terlalu banyak pengalaman dan setiap raut wajah pelajar yang tergambar beliau sudah dapat meneka perasaan sebenar pelajar berkenaan. “Kita jangan block diri kita”. Beliau lantas meng”halau” Nana keluar dari kelas dan mengarahkannya menangis di dalam toilet. Bukan mudah untuk menjadi seorang penghibur. Tetapi sebagai seorang yang berpengalaman luas beliau memeluk Nana untuk memujuknya. Untuk Nana, buktikan anda boleh menyanyikan lagu tersebut kerana rating anda bakal naik dengan segmen “Tinggi Suara” tersebut kerana dari segi emotion, pengundi sudah terpancing dan anda hanya perlu membuktikannya dengan persembahan yang cemerlang.

Liza pertama kali menyanyikan lagu Oppps I Did It Again. Lagu ini lagu seksi maka showmanshipnya perlu seksi juga dan ekspresi wajah perlu nampak menggoda. Penyanyi asal lagu ini juga merupakan seorang babe yang menjadi idaman setiap lelaki. Liza hanya perlu memperbaiki sedikit lagi dari segi showmanship dan pronunciation vokalnya juga agak bagus.

Burn membantu dengan memberi beberapa cadangan untuk membantu memantapkan persembahan Nana kepada Adnan Abu Hassan. Wujud alliances di antara beliau dan Nana. Hubungan baik di antara mereka harus dipuji, sikap tolong-menolong sesama mereka juga perlu dipuji. Sedar atau tidak sedar kesan dramatik yang berjaya memancing emosi penonton telah menyebabkan t-shirt turtle neck Burn seakan-akan dilupakan. Undur dramatik dan tegang tersebut telah berjaya mengubah perhatian penonton. Penonton lebih terfokus dengan adegan “Tinggi Suara” dan terlupa yang Burn memakai t-shirt jenis turtle neck semalam.

Saya suka episod semalam kerana banyak yang boleh dijadikan panduan kepada saya untuk membuat keputusan. Sidang Meja Makan mendedahkan wujudnya kebencian sesama mereka. Improvisasi mendedahkan realiti sebenar diri pelajar. “Tinggi Suara” berjaya memancing emosi penonton lalu terlupa kisah “turtle neck”.

Atie di Muzik@RIA
Saya kira beliau jujur apabila menjawab soalan berkenaan segmen “Peluk Kaki Adi”. Beliau mengaku sudah menjangkakan akan terkeluar pada Konsert III kerana kekurangan yang ada pada dirinya. Apabila pengumuman dibuat oleh Aznil agak tidak jelas kerana sebutan nama yang hampir sama antara Atie, Adi dan Azizi. Beliau merasakan Adi tidak sepatutnya keluar pada malam tersebut kerana persembahannya yang mantap dan itu yang menyebabkan beliau berasa sangat sedih. Beliau agak berbakat untuk menjadi seorang pengacara yang baik kerana senyuman tersebut. Dapatkan latihan yang secukupnya dan pasti kejayaan menjadi milik beliau.

Saya turut menerima beberapa email yang bertanyakan tentang pujian-pujian melampau yang saya berikan kepada Adi dan Atie hanya setelah mereka terkeluar dari Akademi. Jadi, apakah yang patut saya lakukan ? Terus menghina mereka tanpa memberi mereka peluang kedua atau cadangan untuk mereka memperbaiki diri mereka ? Apa yang saya lakukan hanya sedikit cadangan untuk mereka, mana yang baik boleh diikuti kerana saya faham apa makna kebebasan bersuara.

Gossip
Kenapa Burn memakai t-shirt jenis turtle neck semalam ? Fikirkan dan tafsirkan sendiri.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger