Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 13 July 2003

Imbasan Akademi

Keputusan Undian SMS selepas Konsert V Akademi Fantasia
Rosma 13%
Khai 12%
Sahri 12%
Vince 12%
Nana 11%
Liza 11%
Azizi 11%
Nija 10%
Burn 8%

Berdasarkan keputusan undian menunjukkan terdapat perubahan selera di kalangan pengundi. Faktor bakat dan populariti masih merupakan sebab utama undian. Berdasarkan persembahan jelas sekali Nana berada di dalam keadaan yang panas tetapi beliau bernasib baik kerana kedudukannya agak selesa sebelum Konsert V bermula di kedudukan kedua. Oleh itu kedudukan beliau agak sukar digugat.

Cadangan untuk Akademi Fantasia akan datang adalah lebih baik diwujudkan AFKEKAL untuk memilih peserta yang dirasakan layak untuk dikekalkan dan AFKELUAR untuk memilih peserta yang dirasakan tidak layak untuk dikekalkan. Pengundi mempunyai pilihan untuk memilih. Ini dirasakan sesuai kerana jika terdapat segolongan pengundi taksub yang mengundi tanpa menilai kualiti contohnya ahli keluarga dan sedikit sebanyak dapat diimbangi oleh pengundi yang menggunakan AFKELUAR sekiranya mereka rasa pelajar tersebut telah memberikan persembahan yang buruk. Saya beri satu senario yang berlaku semalam sebagai contoh; Nana sudah agak selesa dengan kedudukannya sebelum Konsert bermula dan pengundi taksub terus memberikan undian untuknya walaupun persembahannya gagal. Dengan adanya AFKELUAR, para pengundi yang merasakan Nana tidak layak boleh menggunakannya dan sekaligus mengimbangi kedudukan. Jika tarik-tali ini terus berterusan bilangan SMS yang dihantar akan meningkat dengan mendadak. Bilangan peratus dikira berdasarkan jumlah AFKEKAL tolak jumlah AFKELUAR yang diterima oleh pelajar berkenaan. Terdapat juga kekurangan apabila diwujudkan AKKELUAR, pengundi yang tidak menyukai seseorang akan menggunakannya untuk menyingkirkan pelajar yang tidak disukainya. Pengundi yang menyokong pelajar yang tidak disukai ini akan mengundi AFKEKAL dengan kuantiti yang banyak untuk mengimbangi kedudukan dan ini akan membuatkan ASTRO tersenyum.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger