Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 03 September 2003

Teater

Mimpi Tuanku
Tarikh : 3 - 5 September 2003
Tempat : Auditorium Jabatan Muzium & Antikuiti
Jalan Bangsar, Kuala Lumpur
Jam : 8.30 malam
Masuk percuma
Telefon 03-22826255 sambungan 313/325.

Mimpi Tuanku imbas nolstalgia Hang Tuah
oleh Berita Harian, 3 September 2003

PERSEMBAHAN teater Mimpi Tuanku selama tiga hari, bermula malam ini mampu membuka satu lagi tafsiran baru berkaitan legenda sejarah peminangan Puteri Gunung Ledang, sejauh mana kekuatan Hang Tuah dan apa kelebihan Sultan Mahmud.

Malah, ia juga memberi satu lagi pemahaman bahawa insiden antara Hang Tuah dengan Tun Mamat ketika dalam perjalanan ke Gunung Ledang mungkin berpunca daripada perebutan jawatan Laksamana Melaka atau mungkin sekadar gimik memperdaya Sultan Melaka.

Meskipun disampaikan secara komedi dan ringan olahannya tetapi ia begitu menarik berdasarkan pratontonnya minggu lalu. Teater berdasarkan skrip dan arahan Lokman Abdul Ghani ini mengajak penonton berfikir sejenak mengapa idea peminangan Puteri Gunung Ledang ketika zaman Kerajaan Kesultanan Melayu Melaka boleh menjadi satu isu besar dalam Sejarah Melayu dan terus diperkatakan hingga generasi sekarang.

Sesuai dengan suasana sambutan ulang tahun kemerdekaan negara, teater ini juga mampu mengangkat kisah sejarah silam yang harus direnung kembali dan dinilai semula betapa Melayu yang dulunya teguh dan bersatu kenapa tiba-tiba boleh musnah hingga tanah air sendiri ditawan penjajah selama hampir 450 tahun.

Penampilan Jalaludin Hassan sebagai Sultan Mahmud begitu mencuit hati kerana inilah kali pertama pelakon berkarakter itu tampil dengan imej lelaki lembut tetapi tegas. Gaya lembutnya ada mirip seperti pondan tetapi dia masih kelihatan sebagai lelaki sejati yang terpikat pada isteri Tun Mamat dan digantikan pula menerusi hasratnya untuk memperisterikan Puteri Gunung Ledang.

Tun Mamat bijak membuat helah supaya isterinya tidak diambil oleh Sultan Melaka yang terpesona dengan kecantikan gadis dalam mimpinya kerana dikatakan mirip wajah isteri Tun Mamat.

Selain Jalaludin, turut beraksi dalam Mimpi Tuanku ialah Abon, Khairil Anwar, Mohd Saufi, Megat Samsul Kamal, Mokhtar Harun, Amir Mohd, Aishah Atan, Suriati Baharom, Rena Tan dan Wan Sofi Megat Ahmad. Ia dianjurkan Pujangga Kreatif Sdn Bhd dengan kerjasama Jabatan Muzium & Antikuiti Malaysia.

Kisah Mimpi Tuanku bermula dengan mimpi seorang pengawal keselamatan yang bekerja di pusat simpanan barangan purba. Pak Saad bermimpi kisah sejarah yang berkait dengan Hang Tuah, Sultan Melaka, Bendahara dan Tun Mamat.

Persoalan timbul apabila Tun Mamat yang seangkatan dengan anak Laksamana Hang Tuah boleh ‘mempermainkan’ tokoh itu. Teater ini bernada sinis dan penuh unsur sindiran dengan lawak jenaka yang ada kaitan dengan suasana semasa.

Sesuai dengan bentuk komedi, teater itu mampu membuatkan penonton terhibur sepanjang pementasannya terutama menerusi dialog melucukan.

Pementasan teater itu bersempena ulang tahun ke-40 penubuhan Muzium Negara. Selain teater Mimpi Tuanku, acara lain yang turut diisi sejak 31 Ogos lalu ialah majlis tahlil, pelancaran rasmi pameran, tarian Ulik Mayang, klasik Cina, sewang, bhangra, wayang kulit, forum, barongan, kuda kepang, Malaysia Truly Asia dan makyung.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger