Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 07 December 2003

Miss World 2003MISS WORLD 2003
oleh: Asrin Fuad, Melaka

Miss Ireland ( Rossana Davison) yg merupakan anak perempuan kepada penyanyi terkenal Chris de Burgh “Lady In Red” telah dimahkotakan sebaga Miss World 2003, beliau merupakan calon favorite telah mengalahkan 105 peserta yg lain. Tempat Kedua pula ialah Miss Canada Nazanin Afshin-Jam, kelahiran Iran ini telah menunjukkan persembahan yg baik dan matang. Tempat Ketiga ialah peserta tuan rumah iaitu Miss China, Guan Qi dan merupakan peserta yang seringkali mendapat tepukan gemuruh dari para hadirin. Dua lagi peserta yang layak ke peringkat akhir ialah Miss India, Ami Vashi dan Miss Filipina, Mafae Yunon.

Secara keseluruhannya persembahan Miss World 2003 yg berlangsung kelmarin adalah pada tahap memuaskan walaupun persembahan nyanyian yg agak membosankan dari dua penyanyi internasional, namun ianya dihidupkan oleh para penari akrobatik dari China yang memberi aksi yang terbaik. Apa yang saya perhatikan set dan hiasan pentasnya tidaklah begitu menarik berbanding dengan set pentas ketika Miss World diadakan di Seychelles 5 tahun yang lalu. Hanya tatacahaya lampu sahaja yang dipelbagaikan untuk memberi kelainan pada set di atas pentas. (Komen SM: Saya menyukai rekaan set yang menggambarkan sejarah negara China serta penggunaan warna putih pada set. Oleh yang demikian, penggunaan tatacahaya dapat dimaksimakan sekaligus mengindahkan set yang ada.)

Pengacara pada malam itu juga seperti kaku dan bercakap mengikut skrip sepenuhnya kecuali Amanda yang cuba kelihatan lebih natural, manakala Phil yang merupakan pengacara siri Amazing Race agak tenggelam manakala Zhou Yingqi, personaliti hiburan kelahiran Taiwan juga agak biasa.

Agak mengejutkan juga kerana ramai peserta yang dikatakan favorite untuk ke peringkat separuh akhir telah disingkirkan, antaranya dari Afrika Selatan, Uganda, Brazil, Russia, Uruguay ,Poland dan Macedonia. Tetapi apa yang pasti boleh dikatakan 90% dari peserta yang layak ke separuh akhir adalah berkualiti. Senarai peserta ke separuh akhir (namun tidak layak ke akhir)adalah seperti berikut :Bolivia (Helen Aponte)- Miss Personality; Georgia (Irina Onashvili)- Miss Talent, mempunyai raut muka yg menarik; Australia (Olivia Stratton) dikatakan mempunyai raut wajah Megryan dan sanagt comel; New Zealand (Melanie Paul) wajah seorang selebriti; Peru (Claudia Hernandez) mata yang menawan dan peserta yang cukup persediaan; Jamaica (Jade Fulford) catwalk yang menarik; Venezuela (Valentina Patruno) seperti biasa tiada kelainan; Norway (Elisabeth Wathne) posture tubuh yang menggiurkan; Ethiopia (Hayat Mohammed) unik dan menarik; Puerto Rico (Joyceline Montero); Dominican Republic (Maria Eugenia Vargas) seksi dan menawan; Lebanon (Marie-Jose Hnein) antara yang cantik dan senyuman menarik; Switzerland (Bianca Sissing) mempunyai wajah yang melambangkan semua bangsa iaitu latin, asia, eropah; Greece (Vasiliki Tsekoura) dan Trinidad & Tobago (Magdalene Walcott). Tapi perlu di ambil perhatian kecantikan bukanlah jaminan semata-mata untuk muncul sebagai Miss World tetapi ketrampilan dan kebijaksanaan juga diambil kira.

Kemenangan Miss Ireland adalah disifatkan sebagai istimewa kerana sejak tahun 80 dan 90 an sememangnya peserta yang berambut “blonde” agak jarang berpeluang untuk menang tetapi kini tidak, ini kerana Miss Ireland adalah satu-satunya peserta yang dilihat memberi jawapan yang ikhlas dan bertepatan dengan soalan yang diberi berbanding dengan peserta-peserta yang lain terutamanya Miss India dan Filipina yang sememangnya memberi jawapan panjang lebar yang kurang memberi keyakinan kepada juri mahupun hadirin penonton. Manakala Miss Canada dan China memberi jawapan yang agak sederhana.

Secara keseluruhannya Miss World 2003 berjaya dalam ertikata, penganjuran pertandingan yang tidak meleret-leret dan berjaya mencapai matlamat “beauty with brains”. Di harap satu hari nanti Malaysia dapat melahirkan ramai ratu seperti Lina Teoh. Bukannya muka-muka biasa yang boleh kita lihat setiap hari di Petaling Street. (Komen SM: Pencarian Miss Malaysia perlu diperhebatkan lagi, kerana bakat yang ada di Malaysia bukannya kecil. Malah popular di peringkat antarabangsa. Setelah Lina Teoh, nama Malaysia terus gagal menyinar di pertandingan sebegini.)

Miss World 2003Keputusan Penuh

MISS WORLD 2003: Ireland, Rosanna Davison
1st Runner-up: Canada, Nazanin Afshin-Jam
2nd Runner-up: China, Guan Qi

Top 5 Finalists:
India (Ami Vashi) and Philippines (Mafae Yunon)

Top 20 Semifinalists:
Bolivia (Helen Aponte); Georgia (Irina Onashvili); Australia (Olivia Stratton); New Zealand (Melanie Paul); Peru (Claudia Hernandez); Jamaica (Jade Fulford); Venezuela (Valentina Patruno); Norway (Elisabeth Wathne); Ethiopia (Hayat Mohammed); Puerto Rico (Joyceline Montero); Dominican Republic (Maria Eugenia Vargas); Lebanon (Marie-Jose Hnein); Switzerland (Bianca Sissing); Greece (Vasiliki Tsekoura) and Trinidad & Tobago (Magdalene Walcott).

Continental Queens of Beauty:
AMERICAS: Canada, Nazanin Afshin-Jam
ASIA & OCEANIA: China, Guan Qi
AFRICA: Ethiopia, Hayat Mohammed
CARIBBEAN: Jamaica, Jade Fulford
EUROPE: Ireland, Rosanna Davison

Special Awards:
Miss Talent: Georgia, Irina Onashvili
World's Top Personality: Bolivia, Helen Aponte
Beach Beauty: Ireland, Rosanna Davison
Fitness & Training: Canada, Nazanin Afshin-Jam
People's Choice: Australia, Olivia Stratton
World's Scholarship: Albania, Denisa Kola
Best Evening Wear: Peru, Claudia Hernandez
Webmasters' Choice Award: Ireland, Rosanna Davison
Miss Global Beauties World: Ireland, Rosanna Davison

Komen SM: Saya menonton Miss World 2003 yang disiarkan di ASTRO bersama beberapa orang rakan yang hadir ke RTsm. Agak sukar untuk saya membuat ulasan dalam keadaan hiruk-pikuk yang terlampau.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger