Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 19 February 2004

Imbasan Akademi Fantasia
Imbasan Akademi Fantasia 03-04 oleh sultanmuzaffar

Tetamu : Azza (tukar baju lagi !)

Penyanyi kesukaan Azza Siti Nurhaliza. Beliau mempunyai paras rupa yang cantik. Suaranya juga sedap. Penampilan beliau juga agak sopan (yeah right !) dan tidak pernah kita lihat beliau memakai pakaian yang seksi.

Sekarang, Azza sudah berpeluang untuk bergesel bahu dengan artis-artis seperti Siti Nurhaliza. Beberapa kejutan yang diterima sewaktu di Akademi ialah kemunculan Rosyam Noor. Pada beliau, Rosyam Noor sememangnya amat berbakat, pandai berlakon dan handsome.

Azza masih ingat lagi kata-kata Rosyam Noor, keluarlah dengan rasa bermaruah. Kalau sudah buat yang terbaik, maka kalau terkeluar pun kita telah keluar dengan bermaruah. Kita semua adalah pemenang, tiada pengalah, macam kata Vince.

Sewaktu Rosyam Noor di Akademi, Atie, Nija dan Liza berpeluang untuk berlakon dengan Rosyam Noor. Kata Aznil, salah satu sebab kenapa Azza terkeluar lebih awal kerana Azza tidak pandai menonjolkan diri. Antara bakat yang paling menonjol pada Azza ialah mengemas rumah. Itu antara sebab undian beliau agak rendah.

Nando’s dan Shakey’s Pizza merupakan antara penaja makanan. Makanan kegemaran Azza tentu sekali pizza. Namun demikian, sekali-sekala mereka berpeluang untuk merasa makanan yang jarang mereka rasa. Seperti makanan Cina dan Kek Coklat.

Azza merupakan seorang yang simple dan tidak cerewet. Tidak banyak complaint dan tidak suka meminta-minta terutamanya apabila di rumah.

Azza merasa Rosma merupakan pelajar yang sepatutnya berada sehingga ke Konsert Akhir Akademi Fantasia. Beliau mempunyai mutu vokal yang power. Pada diri Azza sendiri, beliau tidak pernah terasa akan masuk ke Konsert Akhir lebih-lebih lagi Akademi Fantasia memandangkan kualiti vokal yang ada pada beliau.

Pada saat Liza diserap kembali ke Akademi, Azza tidak terasa yang apabila beliau tersingkir, pihak pengurusan akan menyerap beliau kembali ke Akademi Fantasia memandangkan segala perancangan telah diatur.

Pertemuan
Melihat persembahan Azza yang dibuat secara miming menyebabkan timbul pertanyaan, mengapa Liza pegang pembesar suara minggu lepas sewaktu menyanyikan Kaulah Segalanya. Oleh kerana miming, saya tidak mahu bercerita tentang mutu vokal kerana sudah tentu rakaman telah dibuat dan diulang beratus-ratus kali. Saya akan melihat persembahan beliau secara keseluruhannya. Showmanship beliau untuk lagu ini agak kurang menjadi berbanding sewaktu Konsert AF di UiTM dengan lagu yang sama. Beliau bijak menggunakan props yang ada dan adakalanya saya melihat beliau seakan-akan menyanyi di kelab malam. Tetapi sayang, saya tidak dapat menikmati persembahan beliau dengan puas kerana pergerakan kamera yang kacau bilau tanpa tahu apa yang ingin dirakamkan. Penerbit dan Pengarah Fotografi tidak merancang shot sebelum memulakan penggambaran. Hasilnya beberapa adegan kosong tersiar di televisyen. Sangat memalukan ! Namun demikian, Azza cepat bertindak balas dengan kamera yang kacau itu. Baju yang dipakai oleh Azza juga agak cantik walaupun beberapa kali beliau cuba membetulkan bahu bajunya agar tidak jatuh.

Kenapa Azza menyanyi hari ini ? Liza menyanyi pada hari kelima Imbasan.

Produksi
Shot untuk close up agak terang dan kadar cahayanya bersesuaian, tetapi apabila shot berdua (long shot) lampu agak gelap. Set tidak cukup cahaya ? Tak bayar bil ? Duit dah banyak habis untuk Puteri Gunung Ledang ?

Ralat: Rupanya ada pembesar suara kecil di baju. Pembesar cordless lebih sesuai untuk lagu yang memerlukan Azza menari. Mutu vokal beliau saya ingat beliau miming. Memandangkan ini lagu yang memerlukan Azza menari, mata saya lebih tertumpu kepada gerak badan daripada telinga mendengar mutu vokalnya. Saya lebih menyukai Pertemuan versi Konsert UiTM. Teruskan dengan Sari Rasa sajalah !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger