Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 28 February 2004

Imbasan Akademi Fantasia
Mini Konsert Akademi Fantasia 03 oleh sultanmuzaffar

Artikel ini telah ditulis pada 29 Jun 2003. Oleh yang demikian segala kejutan sudah dianggap basi dan ekspresi penulis hanya relevan pada masa artikel tersebut ditulis. Pendirian kini mungkin telah berubah. Harap maklum.

Konsert III Akademi Fantasia : Keputusan mengejutkan !

Konsert III telah pun selesai semalam. Keputusan pengundi ternyata mengejutkan saya. Jika dinilai dari segi persembahan ternyata pengundi masih bebal dan keliru apakah kualiti yang diperlukan untuk memilih seorang penghibur yang berkualiti tinggi. Undian SMS ternyata tidak releven sebagai memilih seorang penghibur yang bakal mewarnai industri hiburan tempatan. Undian SMS hanya releven untuk ASTRO Ria meningkatkan rating serta mengaut keuntungan dari SMS yang dihantar. Budaya SMS telah pun menjadi satu yang dominan di Malaysia dan ini telah dipergunakan oleh ASTRO untuk mengaut keuntungan. Secara tidak langsung, ASTRO berjaya memanipulasi siatuasi ini. Undian SMS boleh menjadi adil sekiranya hanya 30%-50% sahaja yang dikira di dalam jumlah keseluruhan. 70%-50% lagi datangnya dari juri profesional. Untuk lebih menjadikan undian SMS adil adalah dengan mengehadkan undian hanya boleh diterima satu kali sahaja sehari dari nombor telefon yang sama. Cadangan ini sedikit sebanyak memberi impak yang cerah terhadap industri hiburan tetapi belum tentu memberikan impak yang positif untuk penyedia iaitu ASTRO. Mereka memerlukan undian SMS secara besar-besaran untuk mengaut keuntungan dari penonton sekaligus secara tidak langsung telah melahirkan seorang penghibur yang tidak berkualiti.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger