Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 23 May 2004

Teater Dia Yang Sepi

18???.

diterbitkan di SUARA PRM
Oleh: Faisal Mustaffa

Sepi menjadi agenda utama yang cuba dipaparkan oleh teater karya Sharif Shary. Sesiapa sahaja tidak lepas daripada igauan ini; sejak dilahirkan sehinggalah tiba saat-saat akhir kita berada di dunia ini. Tidak ketinggalan pada satu-masa dalam jadual seharian juga mengalami kesepian. Bagaimana untuk mengatasinya? Tidak ada jawapan.

Penyampaian mesej skrip dalam persembahan teater ini dianggap lemah kerana cuba menceritakan suatu falsafah. Bagaimana ini boleh berlaku sehinggakan membawa kepada penonton-penonton yang berdengkur tidur semasa penayangan teater tersebut.

Mungkin agak lebih mudah sekiranya jalan cerita yang jelas dipersembahkan dengan unsur-unsur falsafah. Bukan sebaliknya. Mungkin mereka yang merasakan diri dia pemfalsafah dan bertugas di Dewan Bahasa dan Pustaka beranganggapan ianya boleh direalisasikan.

Dan sebab itulah pengarah merasakan ianya boleh mendatangakan niche dalam memberikan kelainan kepada festival teater tahun ini.

Terdapat 4 babak yang dipaparkan situasi sepi dalam teater yang dipentaskan oleh Kumpulan Akar Gita Estetika.

Gelisah

Apakah perkaitannya di antara sepi dan gelisah? Yang manakah akan datang dulu? Secara sinis melalui falsafahnya, teater ini mebincangkannya. Interpretasinya terpulang kepada penonton. Kadang-kadang cara ianya diperlakukan sehingga takut untuk menerima kenyataan bahaw sepi telah wujud.

Ditanya apakah simbol bunga ros yang dibawa ke hulu hiilir ? Pengarah Dia Yang Sepi telah menggambarkan ianya sebagai sebuah alam realiti sebelum penonton dibawa menemui watakdalam babak seterusnya. Bunga ros tersebut dpaparkan dalam babak fantasinya
juga dalam realitinya. Adakah pengaraha beranggapan halusinasi itu sebuah mimpi?

Mengapa pula terdapat peti surat? Itulah sukarnya apabila skrip yang cuba berfalsafah cuba diketengahkan dalam bentuk cerita.

Untuk mengambiljalan mudah, pengarah telah membuat interpretasi di mana surat membawa simbol tentang pergerakan dari satu titik ke satu titik.

Maha

Dalam babak ini juga cuba menggambarkan kuasa besar yang menindas. Bukankah semua tahu akan isu ini, bahkan saya sejak dahulu lagi tahu Palestin menjadi pelarian di bumi sendiri, Amerika Syarikat berkuasa di dunia. Jepun dan Rusia juga tidak ketinggalan. Jadi, apa isunya lagi? Prakata 'MAHA' juga pernah digembar-gemburkan oleh Prof Shahnon Ahmad dalam novel-novel best sellernya.

Angka 18 cuba ditonjolkan tanpa ekspresi pelakon-pelakon. Mungkin pengarah menggunakan prop sedemikian dari lukisan-lukisan misteri "18?" yang terdapat dibeberapa spot ibu negara.

Simbol "18?" cuba mengingatkan para pemimpin negara mengenai kenyataan Dr Rais Yatim perihal 18 pemimpin yang akan didedahkan skandal rasuah mereka. Namun nama-nama mereka sehingga sekarang tidak diketahui umum dan Rais Yatim sendiri telah dipindahkan ke
Kementerian lain.

Derita

Dalam babak terakhir ini penulis cuba memberitahu bahawa penderitaan yang menjurus daripada kesepian itu sendiri. Mungkin bingung penonton memerah otak mendengar perbualan antara seorang gadis dengan seorang yang lain:

"Derita mewarisi derita. Bilakah derita akan mewarisi bahagia? Bahagia hanya untuk mereka yang bahagia. Derita untuk mereka yang derita. Dan mereka itulah kita."

Sifat anti-establishment yang cuba memaparkan diri penulis skrip digambarkan oleh pengarah dengan imej-imej remaja yang 'tertinggal' akibat pembangunan dan setengahnya diabaikan.

Keadaan yang tersepit dalam metropolitan juga mengundang pelbagai perasaan yang didefinisikan sebagai 'sepi'.

Dalam babak ini juga cuba menggambarkan kuasa besar yang menindas. Bukankah semua tahu akan isu ini, bahkan saya sejak dahulu lagi tahu Palestin menjadi pelarian di bumi sendiri, Amerika Syarikat berkuasa di dunia. Jepun dan Rusia juga tidak ketinggalan. Jadi, apa isunya lagi? Prakata 'MAHA' juga pernah digembar-gemburkan oleh Prof Shahnon Ahmad dalam novel-novel best sellernya.

Mungkin prop yang agak pelik itu cuba diberikan sedikit elemen untuk membawa kemenangan. Maaf saudara Pengarah, penonton hanya berkata, "tah apa-apa".

Backdropnya yang dibina dari satu papan lapis dengan lubang di tengah-tengah digambarkan oleh pengarah sebagai terowong yang membawa kita dari satu pangkal ke satu penghujung membawa sepi !

Lantai yang membawa imej bulatan itu pula dinterpret kan sebagai suatu yang bersifat negatif.

Keputusannya, pementasan itu seperti yang sudah disangka tidak memenangi tempat teratas. Hanya anugerah Khas Juri dan Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik hasil lakonan Mohd Azli Othman.

Maaf sekiranya diperkatakan di sini bahawa teater ini sudah pasti tidak akan sampai keperingkat kebangsaan kerana falsafahnya yang tidak mencapai pemikiran penonton Melayu dan elemen-elemen kiri pengarah, Azlan Shan Ibrahim.

Teater Dia Yang Sepi dipentaskan di Matic, Kuala Lumpur pada 9 Mei 2004 sempena festival Pekan Teater peringkat Wilayah Persekutuan.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger