Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 07 June 2004

Akademi Fantasia II Diari Akademi Fantasia 01-01

Dah demam satu Malaysia ? Tekan R di alat kawalan jauh anda untuk kedudukan terkini undian Akademi Fantasia.

Pertama kali di Akademi Fantasia
Inilah kali pertama mereka menjejakkan kaki ke Akademi Fantasia. Anding kelihatan terkejut dengan reka dalaman bangunan tersebut.

Bob berjalan selamba terlupa untuk bersalam dengan Cikgu Fatimah. Kemudian kembali semula setelah diingatkan oleh Cikgu Fatimah.

Saya suka dengan kata-kata Ramli MS. Kemudahan yang ada di Akademi Fantasia sungguh sempurna. Oleh yang demikian jangan mensia-siakan peluang yang ada. Cuba kita bayangkan, Siti Nurhaliza dahulu sebelum berjaya pun tidak mendapat kemudahan sedemikian rupa. Wajar rasanya pelajar Akademi Fantasia berterima kasih dan membalasnya dengan belajar bersungguh-sungguh untuk mengecap kejayaan di hari-hari akan datang. Yang penting ikut resmi padi.

Mereka kemudiannya di bawa ke Bilik Latihan Vokal. Mereka disuruh duduk dan mencuba kerusi yang ada di situ. Saya suka melihat Adam cepat-cepat memilih kerusi yang paling tengah di hadapan. Ada semangat ingin belajar yang ditunjukkan di situ.

Dapat juga kita melihat latihan vokal mereka walaupun sekejap. Cikgu Siti Hajar berkata para pelajar melakukan dengan mudah tetapi salah. Tidak mengapa, kelas pertama. Banyak yang perlu dipelajari selepas ini. Semua orang boleh menyanyi, tetapi menyanyi dengan teknik, perlulah masuk Akademi Fantasia untuk mempelajarinya.

Di bahagian tengah merupakan ruang untuk latihan tarian dan seni persembahan. Mereka kemudiannya di bawa masuk ke bilik Pengetua. Ramli MS mengingatkan mereka agar menghindari dari masuk ke bilik tersebut.

Hormat
Saya dapat melihat pertalian sudah semakin mesra antara Ramli MS dengan para pelajar. Ramli MS yang kita kenal agak serius sudah boleh dibawa bergurau oleh Bob. Namun demikian sikap hormat masih ditunjukkan oleh para pelajar. Walaupun dalam takut-takut mereka agak berani untuk menceriakan sedikit keadaan. Saya agak respect dengan perwatakan para pelajar Akademi Fantasia kali ini. Agak berani dan mampu membuatkan tenaga pengajar mengikut rentak mereka tetapi masih terkawal. Adakalanya terlalu mengikut kata juga tidak elok.

Menulis Nama
Mereka perlu menulis nama di hadapan dan di belakang. Kaer perlu menghasilkan sesuatu yang baik kerana beliau seorang arkitek.

Pertama kali juga melihat mereka makan bersama. Ada yang pakai tangan dan ada yang pakai sudu dan garfu. Zarina dan Farah makan dengan tangan. Yang lain saya tidak pasti.

Nurul kemudiannya mencuci pinggan, begitu juga Fitri, Adam, Edlin dan Anding. Mengambil inspirasi dari Azza di Akademi Fantasia I.

Murung
Seperti biasa, emosi mereka cuba diuji oleh Cikgu Fatimah. Sesi sebegini memang selalu dijalankan sewaktu Kem Motivasi sebelum SPM. Mereka perlu menutup mata dan kemudiannya akan cuba dibayangkan dengan kesusahkan ibu-bapa, semangat mereka, harapan keluarga, bagaimana susahnya ibu-bapa mencari rezeki, keluarga yang ditinggalkan dan lain-lain lagi.

Zarina menjadi pelajar pertama menangis di Diari Akademi Fantasia. Hampir kesemua pelajar perempuan menangis.

Koreografi Tarian Corrie
Memang susah. Tetapi itu cabaran utama di Akademi Fantasia. Kita dapat lihat satu yang berbeza dari koreografi tarian oleh Linda Jasmi. Agak segar. Saya rasa lebih sukar dari koreografi di Akademi Fantasia I.

Nasihat Corrie mudah sahaja. Jangan malas. Tangan mesti bekerja. Seperti kelas Latihan Vokal, tubuh badan harus bekerja untuk menghasilkan vokal yang baik. Sama juga dengan kelas Tarian. Jangan cuba menipu diri sendiri. Memang perlu cepat tetapi jangan menipu. Lagipun baru hari pertama, banyak yang perlu dihafal. Terlalu awal untuk dinilai.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger