Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 04 June 2004

Akademi Fantasia II Memori Akademi Fantasia 05

Tiada nasihat yang paling beharga kepada para pelajar Akademi Fantasia kecuali nasihat dari tenaga pengajar. Saban hari kita melihat kemesraan, kesedihan yang datang dari Akademi Fantasia.

Weblog Afundi Online Sekarang !: http://www.afundi.com/weblog.php

Terus Mencari Ilmu
Mereka diingatkan agar terus mencari ilmu. Dunia semakin luas. Apa yang ada di luar sebenarnya lebih banyak. Cabaran yang ada di luar sebenarnya lebih hebat. Mereka sedar atau tidak. Apa yang mereka tempuhi sekarang hanya kecil sahaja berbanding apa yang ada di luar sana. Mereka sendiri tidak menyedari akan fenomena luar biasa yang berlaku di luar sana setelah terkurung selama sembilan minggu. Tanpa mengetahui bagaimana hebatnya kegilaan di luar mereka terus menjadi diri mereka sendiri dan disayangi oleh semua orang.

Role Model
Kata Cikgu Adnan, mereka ialah bakal role model Malaysia. Sejauh mana kebenaran kata-kata tersebut. Saya belum nampak ciri-ciri tersebut ada pada mereka. Kehebatan mereka belum cukup terserlah. Masih jauh perjalanan mereka.

Selama sembilan minggu, penonton mengikuti perkembangan bakat mereka. Secara tidak langsung, penonton rancangan tersebut membesar bersama mereka. Penonton menjadi sahabat mereka, walaupun kita tidak mengenali mereka. Oleh yang demikian, jangan sombong dengan peminat anda.

Forum Komuniti Online Sekarang !: http://www.afundi.com/komuniti

Untuk menjadi seorang artis yang serba boleh dan disegani, disiplin juga perlu dijaga. Keangkuhan diri dan ego perlu diturunkan. Perkataan angkuh tidak sepatutnya ada dalam kamus seorang artis. Mereka harus sedar, tanpa mereka yang mengundi, artis Akademi Fantasia tidak wujud.

Pengkritik
Kata Cikgu Adnan lagi, di peringkat awal tentu ada yang tidak menyukai kita. Jangan membuat musuh dengan mereka. Try to be with them. Mereka perlu menerima kritikan dengan fikiran terbuka. Ada baiknya menerima kritikan, ambil yang baik. Orang yang mengkritik dan memberi cadangan kepada kita ada kerana mereka sayangkan kita dan ingin melihat pelajar Akademi Fantasia maju dan terus berkembang.

Tetapi sayangnya peminat mereka yang melampau. Seakan-akan artis kesayangan mereka tidak boleh dikritik. Mereka sukar untuk menerima pembaharuan dan cadangan-cadangan bernas dengan fikiran terbuka. Minda mereka disempitkan dengan sifat kolot yang tidak bertempat.

AFChat Sekarang !: http://www.technerd.net/ircstats/channelspy.php

Selalu Bertanya
Sebagai artis baru juga mereka perlu menanam sikap suka bertanya. Agak dapat berkongsi ilmu. Dengan bertanya sahajalah, kita dapat meluaskan pengetahuan kita.

Dipilih dan Dilatih
Mereka dipilih dan dilatih. Itu bezanya mereka dengan artis yang lain. Hubungan mereka dengan penonton sebenarnya amat dekat. Lebih-lebih lagi peminat mereka.

Menuju Puncak
Klip dari Konsert 1. Masing-masing seperti benih yang baru hendak hidup. Menuju Puncak yang paling off-key pernah saya dengar. Tengok sahaja pada tarian keras Vince. Amat melucukan. Konsert ini merupakan konsert bila mana Liza sepatutnya tersingkir tetapi diserap semula. Baju kupu-kupu Liza juga akan menjadi ingatan dalam konsert ini. Atie yang hampir tersungkur di penghujung lagu.

Vince, you have the power ! Atie, Nija & Azza, anda telah memilih jalan anda sendiri dan berusaha lebih gigih untuk membuktikan yang jalan yang anda pilih itu betul. Adi, Sahri & Burn, sabar menanti kelahiran album sulung anda. Nana, keep up the good work. Pendengar sudah mula menerima kehadiran suara anda setiap hari. Rosma, teruskan mencari ilmu. Usia masih muda dan banyak yang belum anda tempuh. Azizi, be strong ! Khai, anda berbakat dan ini masanya untuk anda buktikan yang bakat mengatasi populariti. Liza, gunakan akal fikiran dan budi bicara sendiri dalam merancang karier anda. Mohon pandangan lain agar keputusan yang anda buat benar-benar bernas.

Saya bangga dengan mereka di Akademi Fantasia I. Mereka pencetus kegilaan para remaja bahkan golongan tua. Mereka akan sentiasa dekat dengan saya. Mereka sahabat saya.

p/s: Maaf, terlupa bukan kerana benci tetapi kerana sayang. :)

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger