Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 16 July 2004

Akademi Fantasia IIDiari Akademi Fantasia 06-09-10

Hujan Lebat
Hujat lebat yang melanda Kuala Lumpur semalam digunakan sebagai peluang untuk mempromosikan payung Akademi Fantasia.

Johnny Dan Jenny Seperti Hidup
Interaksi Johnny. Jenny dan Farah semacam kedua-dua kamera tersebut sebenarnya hidup. Ia berbicara dengan Farah. Bahasa tubuhnya boleh dimengertikan oleh penonton. Pengendali kamera yang mengendalikan Johnny dan Jenny sememangnya menjadi nyawa kepada mereka.

Drawing-Block
Kaer memohon agar dapat dibelikan light brown sugar paper, charcoal pencil, art-block dan artline pen pelbagai saiz. Jika permintaan ini ditunaikan, Kaer akan berpeluang untuk menunjukkan bakal melukis beliau kepada umum. Ia merupakan satu strategi yang baik untuk mendapat undi selain menonjolkan kelebihan diri sendiri kepada umum. Cara hendak dibawa masuk peralatan lukisan tersebut bolehlah datang sebagai kejutan. Boleh dibawa seorang pelukis yang handal di Malaysia. Contohnya Datuk Lat untuk berkongsi pengalaman dengan mereka. Hebat sungguh Akademi Fantasia II ini, segala macam Tan Sri, Datuk yang datang melawat mereka. Tetapi jika kejutan ini juga untuk Kaer agak tidak adil pula kerana asyik-asyik Kaer yang dapat kejutan. Pelajar lain mahu juga.

Kelas Fauziah Nawi : Kucing Berkeliaran
Mereka perlu berada di dalam karektor seekor kucing sebelum mendeklamasikan puisi Aku Sedar. Sifat kekucingan mereka belum mencapai taraf kucing di teater muzikal Cats kecuali sifat kekucingan Kaer. Banyak yang masih boleh dibaiki.

Tokoh Teater Ternama : Datuk Rahim Razali
Satu nama besar dalam dunia filem dan teater tanahair muncul di Akademi Fantasia untuk mencurahkan sedikit pengalamannya kepada pelajar Akademi Fantasia. Antara teater arahan beliau ialah Kelas 2020, Keris Sang Puteri dan filem-filem besar beliau seperti Tsu Feh Sofia, Anak Sarawak, Abang, Abang 92 dan Puteri. Untuk pengetahuan semua, Kelas 2020 merupakan teater pertama yang saya tonton dalam hidup saya. Saya tonton persembahannya pada hari kemenangan Malaysia menentang China di peringkat separuh akhir Piala Thomas 1992. Sejak pada hari itu, minat saya kepada teater begitu mendalam. Beliau turut pernah mementaskan teater muzikal Kuala Lumpur dan Uda Dara. Seperti dirancang, pelajar Akademi Fantasia akan membawakan lagu dari teater muzikal Cats bertajuk Memory.

Zarina turut mengingatkan beliau tentang Salam Patriot di Johor Bahru di mana Zarina turut terlibat menjayakan persembahan tersebut. Zahid turut ditegur oleh Cikgu Fauziah kerana membuat bising sewaktu Datuk Rahim sedang berucap.

Terlalu banyak informasi yang dapat dikongsi oleh pelajar sewaktu Datuk Rahim Razali berpeluang melawat mereka di Akademi. Makna teater muzikal diperjelaskan kepada mereka. Contoh American musical adalah seperti The West Side Story, Oklahoma dan Chicago yang terkenal dipentaskan di West End London dan Broadway.

Dalam sesuatu teater muzikal, akan ada muzik dan tari. Dalam muzik dan tari itu ada lakonan. Skrip disampaikan melalui pergerakan dan lagu. Itulah American musical. Bangsa Melayu juga punya teater muzikal. Teater muzikal Melayu lama adalah dalam bentuk bangsawan. Dalam pementasan bangsawan akan ada extra-turn yang mana dipersembahkan sebagai selingan sewaktu pertukaran babak dan persiapan solekan dibuat.

Cats menghidupkan masyarakat kucing. Penghayatan pelakonnya berelemenkan kekucingan. Dalam nyanyian pelakon-pelakonnya ada unsur-unsur kucing yang jelas. Ada jiwa kucing dalam lakonan mereka. Mereka terlalu menjiwai watak kucingnya dengan baik. Untuk menjadi seorang pelakon yang cemerlang, jiwa lakonannya dapat meresap dengan baik. Itulah cabaran untuk menjadi seorang seniman yang mampu untuk pergi lebih jauh.

Sebagai seorang artis, kita harus punya matlamat dan sasaran. Setiap apa yang ingin dilakukan harus dirancangkan dengan baik. Teruskan mencari ilmu. Tanpa perlu ijazah atau sijil, ilmu masih boleh diperolehi hanya dengan membaca.

Bob pernah menonton teaterneka Tiang Seri Tegak Berlima. Ia adalah sebuah muzikal cara Sasterawan Negara Datuk Nordin Hassan, seorang ilmuwan teater yang pertama menerima anugerah Sasterawan Negara.

Menurut Datuk Rahim Razali, segala-gala yang dikecapi oleh beliau hari ini bermula dengan sendiri. Satu ketika dahulu tiada institusi yang menjaga para seniman. Semuanya harus bermula dari dalam hati sendiri. Sebagai seorang seniman, mereka harus punya matlamat. Kita perlu menjadi pemikir dan pencipta dalam dunia seni dan terus mencuba dan menghasilkan sesuatu yang baru di dalam dunia seni.

Panggilan Telefon
Farah berpeluang untuk bercakap dengan ibunya. Beliau bertanyakan tentang kain batik dan Surah Yassin. Ini sekaligus menjawab segala pertanyaan saya tentang apa yang berlaku pada minggu lepas.

Zahid menerima nasihat dari ibunya agar melakukan yang terbaik dan tidak terlalu main-main.

Kaer yang digelar Mamet oleh bapanya sekadar memberitahu Kaer yang bukan sekadar Kaer sudah popular, bapanya juga semakin popular kini. Walaupun sekadar membeli rokok di luar, ada yang mengenalinya.

Linda bertanyakan tentang keadaan ayahnya yang sepatutnya telah menjalani pembedahan. Menurut ibunya, pembedahan ditangguhkan kerana keadaan ayahnya yang semakin stabil.

Perbualan Mas dengan ibunya agak menyayat hati. Beliau berkesempatan untuk berbual dengan anaknya Fazilah. Mas bertanya kepada anaknya kenapa tidak mahu berbual dengannya. Cikgu Fatimah sendiri kelihatan menitiskan air mata. Beliau sedih melihat kerinduan seorang ibu terhadap anaknya di hadapan matanya. Cikgu Fatimah menyaksikannya secara langsung. Anak perempuan Mas juga kedengaran menangis kerana rindukan ibunya. Perpisahan anak dan seorang ibu ini sememangnya satu yang amat menyedihkan. Dengarlah rintihan seorang ibu yang rindukan anaknya.

Baring-Baring Petang
Mas dan Nurul berbual sambil berbaring. Nurul bercerita tentang bagaimana beliau menerima tawaran memasuki Akademi Fantasia. Hari pertama beliau amat gembira, tetapi apabila masuk hari ketiga ia tidak menggembirakan. Beliau sukar untuk membuat keputusan antara pelajaran dan Akademi Fantasia. Namun demikian, Nurul harus memilih satu antara dua. Ada yang menasihatkan beliau agar belajar dahulu, dan Akademi Fantasia boleh dilakukan bila-bila masa. Ada yang menasihatkan beliau agar menerima tawaran Akademi Fantasia yang hanya datang sekali.

Surat Wasiat
Surat Wasiat kalli ini menggunakan konsep menceritakan pengalaman paling manis dan paling pahit di dalam Akademi Fantasia. Sewaktu menonton Diari sebentar tadi, saya terfikir apakah yang akan dilakukan kepada wasiat-wasiat yang tidak dibaca pada minggu tersebut. Pelajar Lima Pilihan Terbaik akan mempunyai lapan surat wasiat yang tidak dibacakan. Penonton tentunya ingin mengetahui isi kandungan surat-surat wasiat tersebut.

Zahid memilih anak muridnya iaitu Adam untuk membacakan surat wasiatnya kali ini. Manakala Adam tetap memilih Kaer untuk menceritakan dua pengalaman manis dan pahitnya di Akademi Fantasia. Zarina terus memilih Linda untuk tujuan yang sama.

Kepentingan Fokus
Dr Sher Kawi mendapatkan pelajar untuk memandang sekali imbas gambar yang ingin beliau tunjukkan kepada para pelajar. Adakah ia seorang perempuan tua atau pun seorang wanita cantik ?

Akademi Fantasia II

Setelah meneliti, para pelajar memberikan jawapan yang berbeza-beza. Memang sukar untuk memberikan jawapan apabila melihat ilusi optikal tersebut. Kita tidak nampak benda yang ada di hadapan mata kita. Lebih-lebih lagi jika kita tidak mengenalinya dengan mendalam.

“Kita hanya mahu melihat apa yang kita mahu lihat sahaja.”
“Kita hanya mahu mendengar apa yang kita mahu dengar sahaja.”


Kaer tetap memilih Adam untuk membacakan surat wasiatnya. Beliau terasa akan tersingkir pada minggu ini. Begitu juga dengan Farah dan Nurul yang saling bertukar-tukar posisi membacakan surat wasiat mereka.

Memory
Nyanyian harmoni pelajar Akademi Fantasia akan menjadikan persembahan lagu Memory untuk menjadi sebuah persembahan yang paling diingati dalam sejarah Akademi Fantasia. Ia sebuah lagu yang sukar, seperti kata Pengetua Ramli MS, lagu ini memerlukan penjiwaan dan skill untuk menyanyikannya.

Secara keseluruhan hampir semua pelajar berjaya membawakan lagu tersebut dengan baik kecuali beberapa pelajar yang vokalnya kedengaran agak kasar dan besar. Bob kedengaran terlalu tinggi dan lantang sehingga berlaku ketidakseimbangan dalam keharmonian lagu tersebut. Zarina telah melakukannya dengan baik tetapi belum cukup kelembutan dalam nyanyiannya. Farah dengan kelantangannya dan nyanyian Linda yang tiada fokus. Tidak cukup penghayatan Linda membawakan lagu tersebut. Linda terlalu berkhayal.

Nyanyian Mas agak kasar dan tidak mengikut pengeluaran tenaga seperti pelajar yang lain. Tiada kesinambungan antara nyanyian Bob dan Zahid. Bob diingatkan agar tidak terlalu menyerlahkan diri. Oleh yang demikian, tiada harmony structure dalam nyanyian tersebut. Apabila menyanyikan lagu secara berkumpulan, perlu keseimbangan agar tidak membayangi pelajar lain.

Kata Pengetua Ramli MS lagi, beliau tidak terlalu mementingkan sebutan. Yang lebih dipentingkan ialah penjiwaan lagu tersebut. Mereka tidak perlu bersifat palsu kerana jiwa lagunya kosong.

Linda meminta Zarina membacakan surat wasiatnya. Manakala Bob memilih abang Zahid untuk menceritakan pengalaman-pengalamannya di Akademi Fantasia. Mas dan Farah sambil berpelukan memilih Farah untuk membacakan isi kandungan wasiatnya.

Bersama Pengetua
Bob menyanyikan lagu tersebut dengan baik. Beliau perlu melontarkan vokalnya ke hadapan. Beliau perlu melepaskan segala keceriaan dan emosi gembira berjaya diperolehi dalam lagu tersebut.

Kaer perlu menjaga pernafasannya dengan hati-hati kerana stail nyanyiannya memerlukan bantuan pernafasan yang banyak. Beliau perlu mengekalkan prestasinya agar nyanyiannya tidak sumbang. Menurut Ramli MS, suaranya lebih kepada jiwa tetapi teknikalnya kurang. Beliau harus memberikan tumpuan dan fokus untuk membantu pernafasannya.

Adam perlu lebih konsentrasi dan fokus agar tidak sumbang dalam nyanyian. Beliau juga harus menitikberatkan sebutannya. Penyanyi latar harus menyeimbangkan persembahan mereka agar tidak lebih menyerlah dari penyanyi utama.

Zahid membawakan lagu rap inggeris dengan gaya Melayunya. Tiada intonasi dalam nyanyiannya. Zahid hanya sekadar melafazkan lirik lagu tersebut. Sebutan bahasa Inggerisnya terlalu formal. Nyanyiannya kosong.

Farah kelihatan pancit di tengah jalan lagu tersebut. Beliau harus simpan tenaga dan memberi senyuman untuk menyerikan persembahannya. Bahagian qasidah harus lebih konfiden.

Linda harus memberi fokus 100% kepada persembahannya. Alternate volume adakalanya tidak kedengaran. Beliau harus banyak berimaginasi untuk menyanyikan lagu tersebut. Tumpuannya yang serius tiada untuk menghasilkan persembahan yang terbaik.

Mas masih menghadapi masalah pitching yang terlalu serius. Beliau harus memastikan perubahan yang besar berlaku di minggu hadapan.Beliau harus banyak bertanya.

Zarina tidak serius melakukan latihan. Beberapa bahagian nyanyiannya agak mendatar. Ada nada yang tidak sampai. Penghayatan beliau harus dikekalkan sehingga tamat lagu tersebut. Jangan hilang !

Nurul mendendangkan lagu Ku Mohon dengan baik. Zahid kelihatan menitiskan airmata. Nurul tidak apa-apa, Zahid pula yang terlebih rasa. Lagu Ku Mohon seperti sebuah doa dan harapan. Jika diteliti liriknya, ia adalah sebuah lirik yang bagus dan penuh makna juga untuk para pelajar. Pengetua Ramli MS turut menasihatkan Nurul agar berhati-hati dengan ritard yang ada dalam lagu tersebut.

Memory : High Note
Farah memang hebat di bahagian note paling tinggi, begitu juga Linda. Selamba sahaja mereka membawakan lagu tersebut pada bahagian yang tinggi.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger