Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 10 July 2004

Akademi Fantasia IIKonsert V Akademi Fantasia

Komen Keseluruhan
Ini kali pertama saya menonton di televisyen. Boleh makan, boleh minum dengan selesa di couch tanpa perlu risau dengan jurukamera yang berada di mana-mana untuk mengambil shot untuk siaran langsung. Saya lebih selesa menonton di rumah. Teringin mahu buat party di rumah untuk Konsert Akademi Fantasia minggu hadapan. Walaupun ambiencenya berbeza tetapi keseronokannya masih terasa. Debarannya masih ada. Angle yang ditonton di televisyen tidak begitu baik. Banyak shot yang agak jauh. Sistem audio yang didengar di televisyen juga agak baik. Komen dari Pengkritik tentang sistem audio harus diambil perhatian kerana ini secara tidak langsung tidak memberi kepuasan kepada penonton di dewan. Kamera untuk panel pengkritik juga agak kelam-kabut dan Aznil harus melakukan sesuatu untuk menutup kelemahan tersebut.

Pengkritik Profesional
Shuhaimi Baba seorang pengarah filem terkenal yang baru sahaja menghasilkan filem Pontianak Harum Sundal Malam. Lagu tema filem beliau turut didendangkan malam tersebut oleh Zarina. Andi Flop Poppy seorang penyanyi dan kini pencipta lagu untuk ramai penyanyi terkenal Malaysia.

Kedudukan Sebelum Konsert
Mas 12%
Adam 11%
Linda 11%
Zahid 11%
Kaer 11%
Zarina 9%
Anding 9%
Bob 9%
Farah 8%
Nurul 8%

Persembahan Pelajar
Kaer – Habis Sudah Umpanku – 6.5/10
Satu persembahan yang mendukacitakan daripada beliau. Vokal beliau lebih sesuai dengan lagu-lagu berentak R&B. Beliau tidak mampu membawakan lagu pelbagai jenis. Tidak dapat tidak saya akan membandingkan persembahan Kaer dengan Azizi. Tenaga Azizi mendendangkan lagu tersebut jauh lebih baik. Walaupun Kaer cuba untuk melenggokkan lagu tersebut ke arah R&B, namun ia tidak menjadi. Penguasaan pentasnya bagus. Sejak dari awal beliau kelihatan agak sengsara membawakan lagu ini. Penghayatannya jelas tersasar. Beberapa bahagian low tone agak tidak kedengaran. Beliau tidak bersungguh-sungguh.

Farah – Tenda Biru – 7/10
Sejak dari Konsert I, vokal Farah antara vokal yang paling lantang dan yang paling powerful. Persembahannya nampak tidak menarik kerana apabila menyanyikan lagu balada beliau tidak banyak bergerak dan pergerakan yang ada kelihatan agak kaku. Interaksi beliau dengan kamera juga tidak pantas. Kawalan vokal beliau sememangnya hebat. Sebutannya jelas. Itu yang menarik tentang Farah. Penghayatan beliau terhadap lagu ini tidak begitu konsisten. Menurut Shuhaimi Baba, mata beliau harus mampu bercerita terutama apabila tidak menyanyi. Perlu lebih konsisten. Ekspresi muka dan mata beliau baik dan perlu lebih interaksi dengan penari. Showmanship beliau biasa sahaja.

Anding – Merisik Khabar – 5/10
Penghayatan Anding terhadap lagu ini agak fake kerana emosi penonton tidak dibawa bersama-sama ke dalam lagu tersebut. Penonton tidak dapat merasai jiwa lagu tersebut. Mutu vokal beliau kurang menyerlah kedengaran agak shacky dan terdapat beberapa masalah pitching. Low tone Anding jelas tidak kedengaran. Jelas kelihatan beliau tidak begitu yakin terutama sewaktu melontarkan vokal di bahagian tinggi. Ramli MS kelihatan tersenyum. Sesuatu yang menarik tentang persembahan Anding, beliau mampu untuk terus berada di dalam wataknya sehingga lagunya tamat. Ekspresi mukanya menjadi tetapi mesej lagu tersebut tidak berjaya sampai kepada penonton. Beliau berjaya membuatkan Shuhaimi Baba menonton persembahan beliau sehingga tamat.

Akademi Fantasia IIMas – Can’t Get Outta My Head – 3/10
Mas gagal membawakan lagu ini dengan baik. Beliau mampu untuk menari dengan baik untuk menarik perhatian penonton serta menutup kelemahannya. Beberapa lirik yang tidak dihafal. Keyakinan beliau untuk lagu ini memang tidak begitu meyakinkan. Saya lebih gemar penonton persembahan penari latar yang jauh lebih mantap. Beliau seakan-akan tidak all-out dan jelas jenis memberontak. Sebutannya tidak jelas, vokal beliau tidak kedengaran. Perkataan seperti don’t menjadi dong sudah biasa pada Mas. Masih boleh diperbaiki, Siti Nurhaliza pun sebut zone jadi zong. Jika dalam lakonan, sudah tentu Shuhaimi Baba jerit “drop jaw ! drop jaw !”. Walaupun kelihatan seksi, tetapi vokalnya tidak kedengaran. Penguasaan pentasnya bagus. Beliau telah berada di dalam watak sebaik sahaja bangun untuk membuat persembahan.

Akademi Fantasia IIBob – Akar Dan Bumi – 8.5/10
Persembahan yang hebat dari Bob. Inilah yang kita mahukan. Penyanyi yang versatile. Beliau mampu membawakan pelbagai rentak lagu tanpa merungut. Berilah apa sahaja lagu, beliau akan mampu membawakannya dengan cemerlang. Segalanya dianggap cabaran. Kawalan vokal beliau juga bagus. Walaupun terdapat beberapa masalah pitching, tetapi showmanship yang cemerlang berjaya menutup kelemahan itu. Beliau harus meningkatkan stamina beliau terutama apabila membawakan lagu-lagu rock sebegini. Para pengundi harus mengundi berdasarkan kebolehan nyanyian beliau bukan dinilai berdasarkan fizikal.

Linda – Bunga Melor – 7.5/10
Penampilannya cantik. Showmanship beliau biasa sahaja. Di tapak tangannya tertulis lirik lagu. Tarian beliau agak kaku. Low tone beliau agak baik. Penampilan pentasnya hebat. Beliau mampu membuatkan penonton melihat persembahannya sehingga tamat. Menurut Shuhaimi Baba, penari latar banyak mengganggu tumpuan penontonan. Memang sukar untuk menyanyikan lagu irama Malaysia lebih-lebih lagi lagu asli. Persembahan beliau nyata biasa tetapi satu percubaan yang baik. Setidak-tidaknya beliau berjaya membuktikan beliau boleh menyanyi pelbagai jenis lagu.

Akademi Fantasia IIAdam – Tipah Tertipu – 8.7/10
Lagu ini merupakan antara lagu yang terbaik untuk Adam untuk memperlihatkan mutu vokal beliau. Kejutan untuk Adam apabila beliau turut sama diiringi oleh ES d CO iaitu dua rakan karib Adam yang turut sama berjuang dalam bidang seni. Vokal beliau agak baik dalam lagu ini walaupun jelas kelihatan beliau agak berhati-hati menyanyikan lagu tersebut. Penampilan beliau di atas pentas amat baik dan penonton tidak muak untuk menonton persembahannya yang lain dari yang lain setiap minggu. Penguasaan pentasnya cemerlang. Lebih-lebih lagi dibantu oleh Zahid sebagai rappers undangan dan interaksi beliau bersama Zahid amat natural. Gandingan Zahid dan Adam agak menjadi dan mereka kelihatan enjoy membuat persembahan tersebut. Keyakinannya amat tinggi untuk lagu ini. Namun demikian, beliau harus lebih konsisten. Tenaganya perlu dijaga.

Nurul – Bersamamu – 4/10
Sebelum memulakan persembahan mereka mengejutkan Aznil dengan paparan foto lama milik Aznil yang berpakaian kaum Iban. Nurul telah cuba untuk memberikan persembahan yang baik pada minggu ini. Ada peningkatan dalam dirinya tetapi tidak besar. Lagu ini banyak low tone. Memang kedengaran Nurul tidak mampu membawakannya dengan baik. Showmanship dan penguasaan pentas sudah bertambah baik sejak Konsert I. Persembahannya ada attitude tersendiri. Beliau mula membuka dirinya. Namun demikian, vokalnya masih tersekat-sekat dan tidak dikawal dengan baik. Gerak tari dan keyakinannya lebih menyerlah pada minggu ini.

Akademi Fantasia IIZahid – Warna Kehidupan – 9.3/10
Penguasaan pentasnya amat cemerlang. Showmanship beliau superb. Keyakinannya paling tinggi pada minggu ini, mungkin kerana beliau banyak membantu rakan-rakannya sebelum persembahannya. Ini secara tidak langsung menghilangkan kegugupannya sebelum persembahannya. Tenaganya untuk lagu ini juga baik. Beliau berjaya membawakan lagu ini dengan cemerlang dan beliau berjaya menidakkan lagu ini kepunyaan Yusry. Dinilai daripada Konsert I hingga Konsert V, ia merupakan sebuah persembahan yang konsisten. Hanya sedikit kekurangan dalam persembahannya ialah tempo lagu tersebut yang tidak diikuti oleh Zahid. Kedengaran agak gopoh menyiapkan persembahannya.

Akademi Fantasia IIZarina – Pulangkan – 9/10
Angin yang datang dari bawah memberikan efek yang agak menyeramkan dengan rambut-rambutnya dan lebihan kain pada bajunya yang terbang. Saya kira ini persembahannya yang paling baik daripada beliau. Penghayatannya bagus untuk lagu ini. Interaksi matanya dengan kamera juga cemerlang. Lirikan matanya menyeramkan. Vokal Zarina masih kedengaran sengau dan ini tentunya membangkitkan lagi kemarahan Cikgu Siti Hajar. Vokal lelaki yang membantu persembahannya muncul sebagai kejutan. Kejutan pada malam itu tentulah kemunculan Sahri sebagai penyanyi undangan. Vokal Sahri banyak membantu persembahan Zarina dengan memberikan lebih impact kepada lagu tersebut. Patutlah mencari blazer putih pada hari Jumaat. Zarina bijak menggunakan kemunculan Sahri untuk berinteraksi dengannya. Beliau menggunakan apa sahaja yang ada di atas pentas untuk mencantikkan lagi persembahannya. Walaupun effect mata merah tidak mengena, ia tetap satu persembahan yang cemerlang dari Zarina

Jangan Pisahkan 7.5/10
Lagu ini boleh dijadikan salah satu lagu tema Akademi Fantasia. Sewaktu di Party Imbasan Akademi Fantasia ntv7, lagu ini jugalah yang telah menyebabkan para pelajar dan penonton menitiskan air mata. Kali ini, terdapat penonton yang menitiskan air mata selain daripada Aznil dan Cikgu Fauziah Nawi. Rata-rata pelajar telah memberikan persembahan yang terbaik melalui lagu ini. Penghayatan mereka bagus sekali. Sajak yang mereka sampaikan sebelum mendendangkan lagu tersebut turut sama dibacakan oleh Cikgu Fauziah Nawi di kerusi penonton.

Akademi Fantasia IITersingkirnya Anding, Dikekalkan Nurul ?
Nurul harus meninggalkan Akademi Fantasia walau apa pun sebabnya. Penyingkiran Anding sememangnya tidak mengejutkan kerana lambat-laun Anding akan tersingkir juga. Cuma belum masanya. Penyingkiran Anding boleh diterima secara positif oleh para penonton. Anding juga menerimanya dengan baik. Peminat Anding juga tentu boleh menerimanya dengan positif dan tidak menyalak tidak tentu hala. Mereka lebih bersifat matang saya kira. Pertandingan ini memerlukan penonton memilih yang terbaik juga personaliti. Punya vokal, tak punya personaliti juga tidak mampu memancing undi penonton. Punya personaliti, tetapi vokal hancur juga tidak mampu mengumpan undi penonton. Seboleh-bolehnya saya tidak mahu Nurul menjadi Liza di Akademi Fantasia. Terus kekal sehingga ke Kemuncak Konsert walaupun sentiasa berada di tempat terkebawah setiap minggu. Sekurang-kurangnya Liza mempunyai kelebihan dari segi fizikal dan kisah percintaannya dengan Vince memang ingin ditonton oleh para penonton.

Akademi Fantasia II
SUPERB !!

Persembahan Terbaik SM
Zahid – Warna Kehidupan – 9.3/10
Zarina – Pulangkan – 9/10
Adam – Tipah Tertipu – 8.7/10
Bob – Akar Dan Bumi – 8.5/10
Farah – Tenda Biru – 7.5/10
Linda – Bunga Melor – 7/10
Kaer – Habis Sudah Umpanku – 6.5/10
Anding – Merisik Khabar – 5/10
Nurul – Bersamamu – 4/10
Mas – Can’t Get Outta My Head – 3/10

Nota : Nantikan artikel bertajuk “Menilai Peningkatan Pelajar Setelah Konsert V”.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger