Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 01 July 2004

Novel Bersiri Akademi Impiana: Bahagian 19



Dah Sakit? Ubatnya, SMS lah!

**


“Kenapa muka awak nampak ngantuk jer ni?” Tanya Timah kepada Rahmat. Mereka sedang duduk di warung kegemaran mereka untuk makan sarapan pagi.

“Semalam ada stok baru masuk. Banyak barang perlu dipunggah masuk ke dalam stor. Saya kena buat sorang.” Beritahu Rahmat sambil memicit-micit bahu kanannya.

“Kawan-kawan awak yang lain, mana?” tanya Timah. Dia memandang ke arah tubuh Rahmat yang tegap itu. Dia tahu bahawa Rahmat mampu melakukan kerja-kerja berat, lagipun di kampungnya dahulu, setahu Timah, Rahmat sering membantu bapanya dengan kerja-kerja di ladang kelapa sawit. Tetapi mungkin kerja yang terpaksa dilakukannya semalam terlalu membebankan buat dirinya.

“Diorang ambil cuti tengok bola... Semalam Greece lawan Czech.”

“Siapa menang?”

“Greece lah. Siapa lagi!” Wajah Rahmat nampak seronok.

“Kawan-kawan awak tu memang tak patut lah. Kesian saya tengok awak.”

“Tak apa lah. Saya tak kisah sangat.”

“Tak kisah apanya? Ni saya tengok awak penat semacam jer.”

“Petang semalam ada lawan bola... Tu lah agaknya penat gila pagi ni.”

“Awak ni pun satu. Pergi main bola tu semua buat apa?”

“Dah minat saya ke situ.” Rahmat tersenyum kelat. Tanpa disedari oleh Timah, dia meraba-raba lututnya yang tercedera semalam.

“Carik lah benda lain untuk awak minat... Macam si Fyrul tu... Reka fesyen. Kan bagus! Boleh jugak awak buat baju untuk saya. Ini tidak!” keluh Timah.

“Minat dia macam perempuan. Saya mana ada minat tu semua.” bantah Rahmat dengan nada hormat. “Awak pakai tudung dari kain yang saya berikan dua minggu lepas, kan?”

“Awak baru perasan ke?”

“Tak, saya dah lama perasan. Cuma baru nak tanya jer ni.”

“Oh... Ingat awak tak perasan.” Sempat sahaja si Timah memerli.

“Cantik awak pakai.” puji Rahmat dengan jujur. Matanya terpaku memandang raut wajah Timah yang halus. Wajah Timah mengingatkannya kepada pelakon lama Latifah Omar yang digemarinya sejak kecil lagi.

“Puji-puji ni kenapa? Lain macam jer bunyinya! Kan awak baru dapat gaji. Tak kan nak pinjam duit lagi?”

“Sabar jelah!” Rahmat menyuapkan nasi lemak ke dalam mulutnya sebelum menyambung. Dia kemudian mengeluarkan dompetnya dari kocek seluarnya.

“Ini seratus ringgit yang saya pinjam dari awak... Duit Gundutz kan? Beritahu kepada dia yang saya ucapkan terima kasih. Saya tak cukup duit dan perlu pinjam sebab bapak saya sakit kat kampung. Jadi saya kena hantar duit lebih untuk pastikan dia dapat jumpa doktor.” Rahmat mengingatkan.

“Saya tahu... Gundutz pun tahu. Saya dah explain kat dia.” Ujar Timah perlahan. Dia mengambil duit yang diberikan oleh Rahmat.

“Ini seratus ringgit lagi untuk awak. Ikhlas dari saya.” Rahmat menyerahkan wang nota seratus ringgit dengan menyelitkannya ke dalam genggaman tangan Timah.

“Eh apa ni?” tanya Timah. Dia meneliti wang yang diberikan kepadanya.

“Saya tahu awak perlukan duit nak SMS peserta-peserta kegemaran awak, kan? Siapa nama diorang tu... Fyrul dengan Khir kan?”

Timah rasa serba salah untuk menjawab. Dia menarik nafasnya dalam-dalam sebelum dia memberanikan dirinya untuk mengangguk.

“Saya tak kisah apa awak nak buat dengan duit ni. Awak buat lah apa yang patut. Tapi kita kena ingat... Gaji kita tak besar. Kalau ada duit lebih, baik kita simpan dari membazir.”

Timah memandang ke arah lain. Tidak berani rasanya untuk dia merenung ke dalam mata Rahmat.

“Mana awak dapat duit ni semua?” tanya Timah, kerana setahunya, Rahmat selalunya kesempitan wang, walaupun pada awal bulan, kerana sebahagian besar wangnya dihantar ke kampung untuk diberikan kepada bapanya yang terlalu uzur untuk bekerja.

“Sebenarnya... Saya nak beritahu awak satu benda. Saya dah berhenti kerja kat kilang tu. Semalam kira malam terakhir saya kat sana.”

Timah nampak terkejut. Matanya terbeliak sedikit.

“Jadi awak nak buat apa?”

“Saya kerja kat tempat lain. Kat pejabat Linus jadi budak despatch. Kebetulan ada kerja kosong kat tempat dia. Saya mula Isnin ini.”

“Gaji pulak, macam mana?”

“Lebih dari apa yang saya dapat kerja angkat barang-barang berat kat kilang tu.” Jelas Rahmat. Matanya melirik memandang ke arah bangunan kilang tempatnya bekerja yang letaknya tidak jauh dari situ dengan wajah yang hampa. “Dah dekat empat tahun saya kerja kat situ, gaji tak naik-naik juga. Kerja baru ni senang sikit. Jadi mat despatch bukannya susah sangat!”

“Kalau macam tu... Bagus lah.” ujar Timah. “Tapi jangan bawak motor awak tu laju-laju. Awak tu suka sangat bawak motor dengan laju.”

“Baik puan!” sambut Rahmat sambil bertabik. “Tapi saya kena kerja siang. Tak payah kena kerja malam lagi.”

“Jadi kita tak boleh sarapan macam selalu?”tanya Timah meminta kepastian.

“Tak, kot. Saya kena pergi ke pejabat awal-awal pagi.”

Timah mengeluh. Matanya pudar memandang ke arah Rahmat.

“Tapi awak tak perlu gusar. Kita masih boleh makan malam sama-sama. Tak pun, masa awak tukar ke shif siang, kita boleh keluar jalan-jalan waktu malam macam orang lain.”

Timah mengangguk optimis. Sekali lagi dia memerhatikan wang yang diberikan oleh Rahmat kepadanya. Wang tersebut dimasukkan ke dalam dompet wangnya.

“Semalam dalam Akademi Impiana ada kezutan ke?” tanya Rahmat. Dia mula membuka kotak rokok yang baru sahaja dibelinya semalam.

“Ada, Tan Sri S.M. Salim datang--”

“Bapak saya minat dengan S.M. Salim.” Rahmat tersenyum sendiri. “Lepas tu apa dia buat?”

“Dia nasihatkan pelajar bahawa jika mahu menjadi seorang artis, perlu ada disiplin. Seorang artis perlu tahu menepati masa.” Timah menceritakan dengan bersungguh-sungguh.

“Bukan artis sahaja. Orang macam kita ni pun perlu belajar untuk menepati masa.” Kata Rahmat yang mempunyai kebiasaan untuk datang ke tempat yang dijanjikan lebih awal dari masa yang telah ditetapkan. “Jadi apa lagi yang dia buat?”

“Dia hadiahkan CD dari album terbarunya kepada para pelajar” Timah menjelaskan dengan suara yang manja. “Dia puji Khir. Dia kata Khir pandai nyanyi. Dia tanya Lina berasal dari mana--”

“Kat penyanyi kesayangan awak si Fyrul tu dia tak cakap apa ke?”

“Tak. Dia buat derk jer.” kata Timah dengan nada kecewa.

“Awak rasa dia akan keluar ke minggu ini?”

“Siapa? Boboy ke?”

“Eh Boboy pulak. Dia kan bagus... Tak patut dia keluar awal!”

“Lepas tu awak maksudkan siapa?”

“Fyrul lah... Siapa lagi.”

“Eh tak nak dia keluar lah. Dia kan hensem!”

Rahmat menarik nafasnya. Wajahnya jelas terukir garis-garis cemburu. “Awak rasa saya ni hensem tak?”

Timah tidak menjawab soalan Rahmat tadi. Dia sekadar memeluk tubuhnya sambil tersenyum...

**


Siti Nurhazila - Bukan Impian Biasa (Lirik oleh Dom Junior)

Begitu banyak style rambut
Ada lurus ada k'rinting
Minggu lepas di rebonding
Minggu nie ditoncang pula

Jumlah undi yang membeza
Peratusan undi sama
Ku tak ingin keluar awal
Mengapa rambutku jadi isu?

( korus )
Bakatku bukan di atas pentas
Melakar, bersolek, mendandan
Tak perlu di soal
Tak perlu pertikai
Kerna kuyakin ku yang paling vogue oh...
Andai ku bisa memilih lagu
Hingga keluar suara divaku...
Tapi ku tetap
Harus maintain ayu
Hanya mampu bertoncang,? bersarung

Rambut ikal di rebonding
Tampak nya lebih anggun
Azmil pun puji ku cantik
Ku tak mahu tersingkir minggu nie
Diriku hanya pereka fesyen
Miliki naluri feminin
Tak ingin tercorot
Tak ingin tersingkir
Gelaran ratu tetap milliku

Andai ku diberikan pe-lu-ang
ku pasti minta meja solek
Kosmetik percuma takkan tertinggal
Hanya yakin menunggu tajaan

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger