Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 13 July 2004

Novel Bersiri Akademi Impiana: Bahagian 23



“Hem tak koser lah dengan Khir tu. Suka ubah-ubah lagu. Perlu ke?” tanya Gundutz kepada Linus sewaktu dia sedang melipat lantas memasukkan beberapa helai baju Rahmat lantas dimasukkan ke dalam sebuah kotak.

“Itu lah nok, lagu Epilog Cinta Dari Bromley oleh Suhaimi Mior Hassan tu dah baik-baik klasik, dia nak rosakkan! Segala-gala lagu dia nak ponenkan! Dia hengat dia buat show kat Blue Bar ke?” Ujar Linus sambil bercekak pinggang. Dia memandang ke arah Rahmat yang nampak sedih meninggalkan bilik flat yang selama ini disewanya sejak dia sampai ke Kuala Lumpur.

Bilik yang disewa oleh Rahmat ini kecil. Biliknya ini tidak berkatil, yang ada cuma sebuah tilam yang telah dilipat. Terdapat beberapa peralatan angkat berat yang nampaknya biasa digunakan. Sebuah TV kecil dan sebuah almari plastik dengan beberapa pakaian lusuh.

“Nok, kalau lagu tu dah bagus, tak payah nak ubah just because you want to sing it like a retard.” Kata Linus sambil meniup habuk yang terkumpul di atas kaca TV kepunyaan Rahmat.

“Dia tu satu.. si Sia ni pon satu. Ko tengok dia, tak ada improvement langsung!”

“Dia memang slow ler. Koser lah kalau nak jadi penyanyi tapi blur macam sotong ni.”

“Eh bukan dulu ko minat kat dia?”

“Dulu minat ler... Sekarang tak koserlah dengan Sia tu. Kalau dia rajin belajar, nak pertingkatkan diri dia, mak tak kisah. Ini tidak!”

“Nok. Ko perasan tak pasal Sia?”

“Kenapa dengan dia nyah?”

“Dia ni, keras kepada sikit kan? Orang suruh belajar, macam susah sangat nak belajar.”

“Very der lah nok. Tak koser lah mak dengan dia. Macam mak cakap tadi... Dulu mak suka lah. Sekarang, sorry. Mak nak vote Zaidi dengan Zurina jer.”

“Wah, sama lah kita, kan? Tak macam si Timah tu nok... Mati-mati nak vote si Khir tu.” Gundutz memberitahu kepada Linus sesuatu yang susah lama diketahuinya.

“Very der!”

“Jantan seteret punya rumah memang tak perlu kan? Rimas hem tengok. Lepas ni harus kena mandi bunga bagai!” keluh Gundutz, langsung menukar topik perbualan. Dia dapat melihat Rahmat ketawa sendiri sambil mengangkat TV kecilnya, lalu dibawanya keluar ke ruang tamu lalu turun ke tingkat bawah untuk dimasukkan ke dalam kereta Linus.

“Nok, banyaknya buku omputeh dia ni.” Ujar Gundutz sambil memandang koleksi buku yang disimpan oleh Rahmat. Buku-buku tersebut sedang dimasukkan ke dalam sebuah kotak plastik oleh Linus.

“Dia curi buku-buku ni.” Jelas Linus dengan selamba. “Kalau dia pergi kedai buku, dia masukkan buku dia suka dalam jaket, lepas tu dia keluar selamba jer. Depan aku pun dia pernah nak buat. Tapi aku kata jangan... Terus aku spedo dia buku. Boleh?”

“Haiyoh! Betul ke?”

“Dia yang bagitahu aku masa kitaorang bincang pasal novel-novel yang pernah kita baca.”

“Eh perlu ke?”

“Perlu apa?”

“Dia curi buku ni semua? Lepas tu bincang dengan ko pasal novel bagai.”

“Dia nak membaca, katanya... Nak tambah pengetahuan. Lagipun dia minat membaca...” Jelas Linus. “Koser ler ko, dia nak bincang dengan mak pasal buku ke, pasal femfuan ke, dia punya pasal ler. Ko jeles ke, nyah?”

“Koser lah hem nak jeles-jeles ni!” Gundutz berkata lagi sambil menjeling. “Dia boleh speaking London ke?”

“Bolehlah sundels! Lebih baik dari kau agaknya.” Linus berdecit.

“Tak sangka pulak, kan?”

“Ko mana kenal dia sangat. Mesti ko hengat dia tu ala-ala mat rempit tak perlu, kan? Cuba lah ko selidik sikit pasal diri dia tu betul-betul. Ini tak, gossip budak-budak AI tak perlu tu jugak ko nak tahu.” Leter Linus.

“Eh, bercakap pasal gosip... Hem nak cakap satu benda ni. Tadi ko tengok Diari AI, tak? Si Lina tu ala-ala rapat dengan Carey. Kawan pompuan seopis dengan hem terus SMS kat hem kata dah mula bibit-bibit cinta di antara mereka--”

“Choiiiii!”

“Very der kan? Perlu ke?”

“Tak perlu ler. Dia nak belajar tu. Yang penonton ni buat spekulasi hanjengs buat apa?”

“Entah nok... Seronok agaknya. Ye lah, kalau dah gatal mengenyam tu, segala-galanya nak dijadikan ala-ala adegan romantik.”

“Haiyoh, gambar abang askar!” jerit Gundutz sewaktu dia sedang mengemaskan baju-baju Rahmat. Dijumpai gambar ini di bahagian paling bawah almari plastik Rahmat.

“Tastenyerrrr! Very der meletops one!” Linus memerhatikan gambar tersebut. Dia dapat melihat bahawa gambar tersebut adalah gambar lama seorang anggota tentera muda yang sedang menerima sebentuk pingat dari seorang Jeneral. Mungkin gambar ini telah diambil pada awal tahun 70-an.

“Itu gambar bapak saya.” Ujar Rahmat. Dia berdiri di muka pintu. Gundutz menyerahkan gambar tersebut kepada Rahmat. Gundutz dan Linus tersipu-sipu malu. “Gambar ini telah diambil beberapa bulan sebelum dia berkahwin.” Beritahu Rahmat sebelum menyerahkan gambar tersebut kembali kepada Gundutz.

“Gambar mak kau tak ada ke?” tanya Gundutz ingin tahu.

Rahmat menggelengkan kepalanya dengan cepat. Dia mengambil peralatan angkat beratnya lalu keluar dari biliknya sekali lagi.

Linus dan Gundutz diam. Gambar lama bapa Rahmat masih dipegang Gundutz. Dia menyerahkan gambar tersebut kepada Linus agar menyimpannya di dalam kotak yang berisi buku-buku kepunyaan Rahmat.

“Kawan aku si Janet kata... Kawan seopis dengan dia... Salina suka kat Rahmat. They actually spent the whole night together. Macam mana tu nok?” Bisik Linus kepada Gundutz.

“Eh, yer ke? Very der gossip hangat ni!”

“Betul nok...”

“Macam mana kawan kau tahu ni?”

“Kawan mak si Janet went for a surprise visit ke apartment si Salina. Tujuannya nak pinjam DVD. And then she saw Rahmat in her apartment.”

“Apa diorang buat?”

“Eh perlu ke ko nak tahu?”

“Eh nak tahu ler. Salah ke kalau hem tahu?”

“Tak salah... Tapi jangan sampai si Timah tu tahu ler!”

“Hem tak nak masuk campur lah.”

“Macam ni ceritanya. Kawan mak si Janet tu paksa si Salina ceritakan apa yang berlaku.”

“Jadi apa yang berlaku?”

“Macam ni... Mereka makan malam di La Bodega. Makan spaghetti bolognese. Di pendek kan cerita, masa si Rahmat makan, bebola daging jatuh kat baju yang mak bagi pinjam.”

“Ko bagi Rahmat pinjam baju apa nok?”

“Baju Paul Smith warna putih yang mak beli kat London tu ler... Rahmat ala-ala takut kena marah dengan mak. Ye lah, baju tu kan mahal!”

“Haiyoh... Sah-sah baju tu ko beli masa Harrods tengah sale!” Gundutz mengingatkan Linus. “ Tapi ko kan ratu. Harus ler si Rahmat tu takut, kan?”

“Vavis ko... Main-main plak! Ko nak dengar cerita ni ke tak nak?”

“Nak! Hehehehe!” Gundutz tersengih-sengih.

Linus berjalan ke muka pintu bilik Rahmat untuk memastikan Rahmat tidak masuk ke dalam bilik lantas mendengar apa yang ingin diberitahunya kepada Gundutz.

“Menurut cerita si Janet, si Salina beritahu kat Rahmat yang dia boleh bersihkan baju mak tu kat apartment dia... Rahmat mula-mula tak nak. Ye lah, pergi rumah anak dara malam-malam buta. Tapi Rahmat akhirnya setuju. Sebab si Salina ni kan sweet.”

“Khelesssss!” Gundutz memeluk tubuhnya sendiri. “Sweet ke slut, nok!”

“Sweet lah sundels! Ko nih, tak kenal budak tu ko dah panggil slut. Hanjs betul ko ni!”

“Ok lah... sorry. Pi sambung cerita!”

“Jadi Rahmat pergi ke apartment Salina nak bersihkan baju yang dia pinjam dari mak...”

“Basuh baju sampai pagi ke nok?”

“Nak bagi kering agaknya...”

“Seswatuh lah nok!”

“Mak tak nak buat spekulasi lah nok.” Linus berterus-terang. “Mak tak nak menambahkan dosa, boleh?”

“Alah... Dia bohjan lah nok!”

“Molots ko memang tak ada insurans kan?” Ujar Linus sambil membuat isyarat tangan kepada Gundutz agar diam. Rahmat masuk ke dalam rumah flat sewanya dalam keadaan lencun berpeluh. Penat dia mengangkat barang-barang kepunyaannya untuk dibawa pindah ke apartment Linus yang terletak di Pantai Hill Park itu.

“Kenapa tiba-tiba diam ni?” tanya Rahmat. Dia mengangkat kotak yang berisi bajunya di hadapan Gundutz.

“Tak ada apa-apa.” Gundutz tersenyum kelat sambil mencuri pandang ke arah Linus...

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger