Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 15 July 2004

Novel Bersiri Akademi Impiana: Bahagian 25



“Kenapa ni? Macam lain macam je. Apasal masam-masam muka ni?” tanya Rahmat kepada Timah sewaktu hendak makan malam bersamanya. Rahmat sedang duduk di atas pelana motornya di bawah flat yang diduduki Timah. Timah berdiri di hadapannya sambil berpeluk tubuh.

Timah diam. Rahmat mengambil beg galas yang diangkat Timah. Beg tersebut di pegang Rahmat dengan erat. Rahmat tahu, di dalam beg galas tersebut pasti Timah penuhi dengan majalah Hai, URTV, novel Creative Enterprise yang telah dibelinya dahulu tapi masih belum dibaca Timah, bekalan roti kaya yang telah disediakan oleh Gundutz untuk Timah dan beberapa keperluan menghias diri.

“Hari ini saya naik bas je lah.” Ujar Timah dengan perlahan.

“Eh, apasal pulak ni?” tanya Rahmat kehairanan melihat kerenah si Timah. “Malam-malam buta macam ni mana ada bas lagi?”

“Kalau macam tu, saya naik teksi.”

“Boleh cakap, apa masalah awak?”

“Tak ada apa-apa.”

“Wei... Cakap lah terus terang!”

“Ni nak tengking-tengking orang ni kenapa?”

“Takde lah nak tengking. Okay, kalau saya nampak macam tengking awak tadi, saya mintak maaf.” Rahmat memegang lembut tangan Timah. Tetapi Timah menarik tangannya kembali dengan pantas.

“YAALAH! Apahal ni?” rungut Rahmat. Dia mematikan enjin motornya, lalu membuka topi keledarnya.

“Awak dah banyak berubah.” Suara Timah perlahan kedengarannya.

“Berubah apa ni pulak?”

“Kenapa awak pindah tak beritahu kepada saya?”

“Awak kan sibuk? Awak kata nak tengok ulangan siaran Akademi Impiana malam tu kat rumah Gundutz. Saya tak nak kacau. Lagipun awak cuti. Awak nak berehat kan?”

“Kalau saya tahu pasal awak nak pindah, tak boleh ke?”

“Boleh... Cuma saya terlupa.”

“Eh, macam mana pulak benda-benda besar macam ni boleh terlupa?”

“Saya ambil keputusan nak pindah pun... Hari Selasa lepas. Itu pun setelah abang Linus pujuk saya. Dia ada bilik kosong... Dia suruh saya guna bilik kosong tu--”

“Awak pindah ke kondo dia kat Pantai Hill Park tu?”

“Ya... Awak pernah pergi sana?”

“Pernah, dengan Gundutz.” Timah mengeluh. “Cantik kondo dia tu. Memang ada bilik kosong yang dia tak guna. Dia pulak duduk sorang. Awak tahu kan, rumah tu bapak dia beli untuk dia?”

“Tak tahu pulak pasal tu semua...”

“Bapak dia taukeh getah. Sekampung dengan Gundutz.”

“Entahlah... Tak jaga pulak pasal benda ni semua.” ujar Rahmat dengan selamba.

“Saya memang tak suka awak tinggal kat flat lama awak dulu. Kawan-kawan serumah dengan awak tu semua bukannya betul. Bawak bohsia balik. Rumah berselerak...”

“Itu sebab saya tak kisah bila dijemput pindah.”

“Lain kali, kalau awak nak buat apa-apa keputusan, boleh awak bagitahu saya awal-awal?”

“Boleh--”

“Saya bukan tunggul tau?”

“Saya tahu lah.”

“Saya ni siapa menurut pandangan awak? Kawan? Kawan biasa je ke?” Timah mula membebel. “Kalau awak anggap saya ni macam kawan biasa awak, saya paham. Saya tak kisah.”

“Awak kan special...”

“Kalau special awak tak patut buat macam ni!”

“Okaylah. Saya mintak maaf.” Ujar Rahmat dengan nada yang cukup jujur. Cahaya lampu jalan yang samar-samar menerangi wajahnya itu. Timah pula diam tidak menjawab. “Awak nak saya buat apa lagi? Cakap...”

“Tak suruh awak buat apa.” Timah mengambil topi keledar yang diserahkan oleh Rahmat kepadanya. “Tapi macam saya kata... Saya suka awak pindah. Kalau rumah Linus tu, okay jugak lah. Sekurang-kurangnya saya tahu mana awak tinggal sekarang dan tempat tinggal awak tu terjaga.”

Timah naik motor Rahmat. Rahmat mengenakan kembali topi keledarnya. Seketika kemudian, terus dia membawa motornya laju-laju ke gerai makan yang letaknya berdekatan dengan kilang tempat Timah bekerja. Sewaktu berhenti di sana, dia memberitahu Timah bahawa dia mahu makan dengannya. Dia tidak membenarkan Timah membungkus makanannya lalu makan di dalam kantin kilang. Timah bersetuju.

“Apa jadi dalam Akademi Impiana kali ini? Siapa tu... Khir yang awak minat tu macam mana nyanyiannya?” tanya Rahmat setelah dia memesan makanannya untuk dirinya dan untuk Timah.

“Dia kan nyanyi lagu Sohaimi Mior Hassan... Jadi Sohaimi Mior Hassan buat kezutan untuk melawat Akademi Impiana! Hensem lah Sohaimi Mior Hassan tu!”

“Saya minat dengan Sohaimi Mior Hassan... Saya suka nyanyi lagu dia.”

“Saya tahu... Awak pernah bawak lagu Episod Cinta Dari Bromley dengan gitar awak tu dan awak nyanyi lagu tu depan saya masa kita mula-mula kenal dulu... Sedap suara awak tu, tau!”

“Awak tak pernah puji saya. Awat tiba-tiba nak memuji ni?”

“Saya tak puji. Tapi dah kenyataan...” Timah menyedut air Milo ais yang dipesannya. “Suara awak rendah dan lunak macam Sohaimi Mior Hassan. Suara Khir pula tinggi. Mungkin sebab tu Khir kena ubah-ubah lagu tu.”

“Dia ubah macam mana?”

“Ikut style dia lah... Style R&B kata orang.”

“Hemm...” Rahmat memandang ke arah beberapa pengunjung yang sedang sibuk berbual tentang perlumbaan motor haram yang telah diadakan pada minggu lepas. Sesekali mereka akan menoleh ke arah Rahmat. Mereka kenal benar dengan Rahmat, kerana Rahmat selalu berlumba motor dan selalu juga menang.

“Awak nak tahu... semalam Sia kena marah dengan Puan Ogy.” Jelas Timah. Dia cukup tidak senang melihat mat-mat rempit memandang ke arah Rahmat seolah mahu mengajaknya berlumba dengan mereka.

“Kenapa?” seboleh-boleh Rahmat ingin menunjukkan minat.

“Sebab orang mula anggap dia tak serius nak belajar. Ramai yang komen. Sia ni dikatakan pandai menagih simpati.”

“Bukan dia ni lembab sikit ke?”

“Dia memang lembab... Tapi dia malu nak bertanya.” Timah menjelaskan. Dia menongkat dagunya sebelum menyambung: “bila awak dah duduk rumah Linus ni... Jaga sikit kebersihan awak tu. Jangan suka serakkan rumah orang. Bila awak gunakan pinggan mangkuk dia, jangan lupa bersihkan. Hormat tuan rumah--”

“Saya tahu ler... isk!”

“Bukannya apa, saya sekadar mengingatkan. Kita ni orang kampung datang ke kota. Nanti kalau kita buat salah dan silap, orang kata kita orang kampung ni banyak kerenahnya.”

“Saya tahu.” Kata Rahmat sambil meraba-raba janggutnya. Dia merenung ke dalam wajah Timah lama-lama. Dia menarik nafasnya panjang-panjang kemudian dia memegang tangan Timah yang kecil dan lembut itu. Dia mengucup tangan Timah sambil berkata dengan perlahan kalimah: “Saya sayang awak.”

**


11.Si gadis memasukkan baju si jejaka yang hendak dibasuhnya ke dalam mesin basuh. Dia menoleh ke arah ruang tamu. Didapatinya si jejaka sudah selesai mandi. Si jejaka duduk di kerusi sofa ruang tamu sambil menonton TV dengan memakai baju-T yang telah diserahkan kepadanya tadi.

“Sekejap nanti keringlah baju tu nanti.”


12.Si jejaka tersenyum. Si gadis mencari cekera DVD yang bertajuk All About My Mother yang terdapat di dalam koleksi DVDnya. Justeru apabila terjumpa cekera tersebut, si gadis memainkan filem Sepanyol itu melalui alat permainan DVDnya. Tanya si jejaka:

“Awak suka tonton filem antarabangsa seperti ini?”

“Suka jugak.”

“Awak pernah ke sana?”

“Maksud awak ke Sepanyol?”

“Ya.”

“Ke Sepanyol... Pernah. Kotak itu saya beli di Barcelona.”


13.Si jejaka mengambil kotak kecil yang diperbuat dari kayu yang berukir cantik yang terletak di sebelah kaca TV. Dia mengamati kotak tersebut. Dia membuka kotak tersebut sambil memerhatikan isi kotak tersebut. Dia mengeluarkan isi kotak tersebut sambil berkata:

“Siapa punya ni?”

“Kawan saya punya... Dia bawak semasa saya buat parti di sini.”

“Awak buat parti apa?”

“Parti hari jadi saya.”

“Bila?”

“Dua bulan yang lepas... Dia bawak kononnya nak memeriahkan keadaan. Awak nak rasa ke?”

“Boleh jugak... Dah lama tak isap benda alah ni semua.”

“Kenapa, awek tak bagi ke?”

“Dia tak bagi...”


14.Si gadis tersenyum. Dia mengambil kotak tersebut. Dia mengeluarkan isi kotak itu lantas diletakkan di atas meja. Dia meletakkan cebisan dedaun kering ke atas sekeping kertas halus lantas dengan teliti dia membuat gulungan agar kelihatan seperti sebatang rokok gulung. Dia membuat dua puntung lagi sehingga habis cebisan-cebisan dedaun kering yang ada di dalam kotak. Beberapa detik kemudian si gadis menghidupkan putung rokok pertamanya. Dia menghisap dahulu sebelum menyerahkan puntung rokok tersebut kepada si jejaka.

15. Si jejaka menghisap puntung rokoknya dalam-dalam. Dia menonton filem di kaca TV berskrin besar di hadapannya. Sukar untuk dia memberi tumpuan. Sememangnya dia lebih minat menonton filem di panggung. Matanya merayap-rayap melihat hiasan dalaman milik si gadis. Matanya terpaku kepada sekeping gambar berbingkai besar yang diletakkan si gadis di atas dinding bilik tamunya. Dia bertanya kepada si gadis:

“Gambar mat saleh ni... Bapak awak ke?”

“Itu bapak saya. Sebelahnya ibu saya dan adik perempuan saya. Kami ambil gambar ini ketika kami ke Rome. Dia berasal dari sana. Kami ke sana pun untuk melawat datuk dan nenek saya--”

“Awak nampak bahagia dengan mereka.”

“Memang hubungan kami rapat... Hubungan awak dengan keluarga awak macam mana?”

“Saya rapat dengan bapa sana.”

“Dengan ibu pula?”


16.Si jejaka diam. Dia menyedut lagi puntung rokok yang ada di tangannya sebelum dia menyerahkan kepada si gadis. Dia merenung ke dalam kaca TV dengan renungan yang kosong selama lebih sepuluh minit sambil merokok sehinggalah si gadis bersuara:

“Cerita All About My Mother ini adalah mengenai kisah seorang ibu yang kematian anak lelakinya. Si ibu kemudian ke Barcelona untuk mencari si bapa yang selama ini tidak tahu bahawa dia mempunyai seorang anak remaja yang kini telah mati akibat kemalangan jalan raya--”

“Saya ada seorang ibu, seperti orang lain juga. Tapi dia tinggalkan saya dan bapa saya ketika saya berumur 2 tahun.”


17.Si gadis nampak bersalah seolah dia telah menyinggung perasaan si jejaka. Si jejaka pula terus menghisap puntung rokoknya. Dia nampaknya seperti berfikir panjang, sebelum dia berkata:

“Entah mengapa, saya rasa rapat dengan awak. Saya tak tahu kenapa, tapi rasa-rasanya saya nak beritahu kepada awak tentang hal ini. Tentang hal diri saya.”

“Saya sedia mendengar...”

“Saya telah berhijrah ke KL semata-mata kerana saya mahu menemui ibu saya. Saya tahu dia berada di sini. Selepas dia meninggalkan saya dan bapa saya, dia telah berpindah ke sini.”

“Mengapa awak nak berjumpa dengan dia?”

“Saya cuma nak tahu kenapa dia tinggalkan saya dan bapa saya. Itu sahaja yang saya mahu darinya.”


18.Si gadis menarik nafasnya panjang-panjang. Dia sudah lama berhenti dari terus menghisap puntung rokok yang telah dibuatnya tadi, tetapi dilihatnya si jejaka terus merokok sehingga ke puntung rokok terakhir. Mata si jejaka kini berubah merah dan kuyu. Dia nampak mengantuk. Si gadis berkata kepada si jejaka dengan suara yang jelas jujur:

“Saya mahu tolong awak jumpa mak awak tu. Itu pun kalau awak tak keberatan.”


19.Si jejaka tidak menjawab. Dia sekadar mengangguk sekali. Dia menutup matanya. Si gadis mendapati air mata mengalir dari matanya yang tertutup itu.

20. Buat beberapa lama mereka diam. Si gadis mendapati si jejaka sudah tertidur lena dalam keadaan terduduk di kerusi sofanya. Si gadis mengambil bantal dan kain selimut dari biliknya lantas ke ruang tamu. Si gadis memastikan si jejaka dapat tidur dengan selesa di kerusi sofanya. Si gadis menyelimuti si jejaka kemudian menutup suis TV dan lampu. Si gadis masuk ke dalam bilik tidurnya dengan hati yang tenang...

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger