Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 22 July 2004

Novel Bersiri Akademi Impiana: Bahagian 30



Abang Besar: Sia tu is so irritating!

Kakak Besar: You hate her... I know. We all do, dear!

Abang Besar: Dulu, why did you insist that we take her in? There are tons of people who are better than her!

Kakak Besar: Bukan I dah cakap siang-siang? She can sell SMS!

Abang Besar: Itu I tahu. Ramai yang sokong dia... Tapi--

Kakak Besar: Hah! Tahu pun. You ni macam tak biasa pulak dengan demografik penonton di Malaysia. They like anything that are godawful rediculous! Kalau tak, macam mana filem-filem Prof. whatever tu boleh laku dan rancangan Senario antara rancangan TV paling popular di Malaysia...

Abang Besar: Betul jugak kata you tu. Tapi I tak paham dengan sikap diorang ni... I kesian dengan Zurina yang terpaksa keluar. Yang tinggal sekarang pelajar lembab macam si Sia tu--

Kakak Besar: Sayang... For most people, the freedom of choice means choosing someone who is average, mediocre and banal – as majorities always are. If a truly exceptional person ever came along Akademi Impiana – someone with extraordanary talent, with a gift and a promise to entertain – he of she will never be voted, will never win the vote of the majority. Now that's a fact you have to accept.

Abang Besar: Dalam kata lain... Mereka yang sokong Sia ni dua kali lima macam mereka jugak lah ni?

Kakak Besar: Bukan semua orang top scorer dan scholar macam you... You have to think of people who are slow and below average! They want to see somebody like them represented on TV. Like, they probably tell themselves: “Aku bengap macam Sia, jadi aku mesti sokong Sia yang bengap macam aku.”

Abang Besar: The thing is... Ada di antara mereka yang salahkan tenaga pengajar yang ada. Diorang kata guru-guru yang ada terlalu garang lah. Terlalu strict lah. Tak professional lah.

Kakak Besar: Macam you tak biasa dengan perangai orang-orang bengap ni. Segala-galanya under the sun diorang akan salahkan. Diorang tak pernah salahkan diri diorang jika diorang yang malas, degil--

Abang Besar: Kalau ramai orang Malaysia yang bersikap macam ni... Hancur!

Kakak Besar: Bukan ke dah ramai dah?

Abang Besar: ...

Kakak Besar: Look at it this way. Peminat-peminat fanatik si Sia ni ramai. Bila kita tunjukkan footage Sia kena marah, ramai mengamuk. Makin ramai yang perang SMS kat saluran @15. Kita dah berjaya timbulkan polemik. Sebab tu lah I selected footages bila dia kena hentam hari-hari. Lagi teruk Sia kena marah, lagi banyak SMS kita dapat jual kat peminat fanatik dia tu!

Abang Besar: You memang pandai dalam hal ini kan? Kalau jualan SMS makin kurang, pandai jer you create a scene.

Kakak Besar: Hello, they didn't hire me for nothing you know!

**


“Cakap kat mak ko undi siapa? Mak tengok ko macam lain macam jer nok. Ala-ala senyum sorang-sorang bila SMS tadi!” Tanya Linus dengan raut wajah penuh musykil ketika sedang berbual dengan Gundutz di dapur.

“Hem undi Sia... Dah dekat 30 kali hem undi dia hari ni.” Jawab Gundutz dengan selamba.

“HAIYOHHH! Ko dah hilang akal ke nok? Ala-ala ting tong ponen operate!” Linus bercekak pinggang. Dia tak jadi membasuh pinggan mangkuk kepunyaan Gundutz yang perlu dibasuhnya.

“Hem tak ting tong lah sundels! Hem serius!”

“Kenapa nok? Boleh explain sikit? Setahu mak, ko kan vencis yaamatz dengan si Sia tu!”

“Mak nak dia stay kat AI, nok. Biar dia terseksa kat situ... Rasakan!”

“Ko memang kejam nok, macam penyokong-penyokong dia yang lahanatz tu semua! KIJAMMMSSS!”

Gundutz ketawa puas macam nenek kebayan yang jahat. Dia cukup benci dengan Sia. Baginya, inilah satu-satunya cara yang terbaik untuk melihat si Sia terus sengsara berada di dalam Akademi Impiana...

**


21. Si gadis mengeluh panjang. Dia melihat ke arah jam tangannya berkali-kali. Hari sudah lewat malam. Si gadis sedang menunggu bekas kekasihnya yang berusia 10 tahun lebih tua darinya itu. Si gadis telah mengenali bekas kekasihnya yang bernama Badrul itu ketika beliau sedang mengambil pengkhususan dalam bidang pembedahan otak di London satu ketika dahulu. Di kota itulah mereka mula-mula berkenalan lantas bercinta...

22. Si gadis mendapati bahawa Badrul masih belum tiba ke tempat yang dijanjikan. Si gadis hampir-hampir terlupa bahawa Badrul selalu datang lambat ketika mereka melakukan temu janji. Si gadis kini nampaknya resah menunggu. Si gadis sedang bersedia sedia untuk pulang, tetapi terus membatalkan niatnya apabila Badrul datang menyergahnya dari belakang:

“Maaf, I lambat. Ada patient kat hospital yang buat hal.”

“You memang selalu buat I macam ni. I was about to leave... Dah satu jam I tunggu!”


23. Badrul berkali-kali meminta maaf kepada si gadis. Beberapa pasang mata memerhatikan mereka tatkala pertengkaran kecil ini berlaku di Restoran Mahboub, yang terletak di Bangsar - di tempat yang selalu mereka kunjungi sewaktu mereka bergelar sepasang kekasih satu ketika dahulu. Si gadis nampaknya kembali tenang. Dia tidak marah-marah lagi. Dia menyerahkan sebuah beg besar yang terkandung beberapa barang kepunyaan Badrul yang tertinggal di rumahnya yang ada dibawa bersama pada ketika itu. Kata si gadis:

“This is it. Dah tak ada barang you lagi kat kondo I. So from now on, you tak payah kacau I lagi. Dah tak ada sebab lagi you nak jumpa I.”

“Janganlah cakap macam tu, Salina--”

“You ni apahal sebenarnya? Can't you just leave me alone?”

“I think we need to talk?”

“Kenapa baru sekarang you nak cakap dengan I? Bukan ke dulu you tak nak jumpa dengan I?”

“I just heard from someone that you are meeting someone new.”


24. Si gadis menjeling benci. Berita tentang dirinya cepat sampai ke telinga Badrul. Si gadis mula merasakan dia mahu pulang sahaja ke rumahnya. Katanya kemudian kepada Badrul:

“Oh... Jadi bila you dengar desas-desus I ada orang baru, terus you nak jumpa I? Apa kena dengan you ni? I've moved on, okay!”

“You dengan siapa sekarang? Dengan budak yang makan dengan you kat Starbucks semalam tu ke?”


25. Si gadis tidak menjawab. Dia sekadar tersenyum sinis. Dia cepat menangkap perasaan cemburu yang menyelubungi diri Badrul. Katanya kepada Badrul:

“He is just a friend. There's nothing special between us. Lagipun I baru kenal dia. I bukan macam you, okay! Baru kenal perempuan dalam chatroom terus nak berdating.”

“You tak perlu nak ungkit cerita-cerita lama I!”

“Sekarang apa dah jadi dengan si siapa tu namanya--”

“Ferina”

“Yeah... What ever happened to her?”

“Kita dah berpisah. I don't find her interesting.”

“Kenapa?”

“She's not like you... She's doesn't have an opinion of her own. Apa saja I cakap dia “ya” kan saja. You tahu I tak suka perempuan tu kan?”

“Bukan perempuan “pak turut” macam tu ke yang you nak pada mulanya?”

“It was all a mistake. I was stupid. Masa mula-mula I kenal dia, I tak tahu dia macam tu. To tell you the truth, I didn't know what I was looking for sehinggalah you dah tak ada dalam hidup I.”

26. Si gadis mengeluarkan sepuntung rokok dari kotak rokok kepunyaannya yang ada di atas meja. Dia menyalakan rokoknya lantas dia hisap dalam-dalam rokok tersebut. Kata Badrul sewaktu melihat si gadis merokok:

“I thought you've quit smoking.”

“I tension lah tengok muka you... Sebab tu I kena isap rokok. Bagi relaks sikit otak I yang berserabut ni!”

“I harap lepas ni you jangan merokok lagi--”

“You know what? I felt so insulted bila I dapat tahu yang you main kayu tiga belakang I dengan si Ferina whatever tu. Like, who is she? Apa kurangnya I? Kalau dia cantik, berpelajaran tinggi, I tak kisah. I redha you nak pilih yang lebih baik dari I. Ini tidak!”

“Like I said, I'm sorry. It was all a mistake. I buat salah. I dah mengaku.”

“Mesti keluarga si Ferina tu suka dengan you. Ye lah, dapat menantu doktor. Neurologist pulak tu--”

“Stop it, Salina.”

“No, you stop it! Stop bothering me again. I tak nak jumpa you lagi lepas ni. This time I'm really serious!”

“I nak jumpa you sebab I nak minta maaf. Dan...”

27. Si gadis seperti dapat meneka apa yang akan dikatakan selanjutnya oleh Badrul. Dia mengeluarkan dompet wangnya untuk membayar harga minuman yang telah dipesannya tadi. Dia mahu berganjak dari situ. Tetapi cepat-cepat tindakannya itu dihalang oleh Badrul dengan Badrul memegang pergelangan tangannya.

“I want you to come back into my life, Salina.”

“Let me go!”

28. Si gadis menarik kembali tangannya dengan paksa. Beberapa pelanggan restoran mermerhatikan mereka buat beberapa detik sebelum kembali memandang ke arah lain - seolah-olah tidak ada perkara yang berlaku di hadapan mereka tadi. Mereka tidak ingin tahu mahupun masuk campur. Kata Salina dengan pantas:

“Maaf Badrul. You know I can't and will never be able to accept you back into my life.”

“Kenapa? You nak budak mentah tu? I think he's younger than you. I dengar dia model sambilan cum despatch rider.”

“Whoever he is, he is non of your concern, Badrul!”

“Come on Salina! Don't tell me you are going out with a mat rempit! You deserve someone better... Someone like me!”

29. Si gadis bergegas berjalan keluar dari Restoran Mahboub. Dengan langkah yang pantas dia berjalan ke arah tempat dia meletak kereta. Badrul mengikutnya dari belakang. Cahaya lampu jalan yang samar-samar menerangi suasana malam di Bangsar. Kata Badrul kepada Salina:

“I nak tengok berapa lama you dapat bertahan dengan mat rempit tu! I know after this you will come back to me... Tengoklah nanti, Salina! I tahu you siapa. Setiap gerak langkah you I dapat baca! I know deep inside you, you still love me!”


30. Badrul melihat si gadis masuk ke dalam kereta Peugeot 206 cc yang berwarna biru kepunyaannya lantas mengunci pintu keretanya. Badrul mengetuk pintu tingkap kereta si gadis berlaki-kali. Si gadis buat tak layan, malah dengan sengaja, dia membuka radionya kuat-kuat agar dapat menenggelamkan suara Badrul yang sedang merayu di luar keretanya. Si gadis membawa keretanya keluar dari kawasan meletak kereta, lalu terus memandu dengan laju dari kawasan Bangsar. Si gadis kini menangis seorang diri di dalam kereta. Si gadis kini menangis dengan sepuas-puasnya setelah begitu lama dia tidak pernah menangis sebegini rupa...

**


Setelah sekian lama kita menonton Akademi Impiana, kita sudah dapat melihat belang sebenar beberapa pelajarnya. Walaupun begitu, ada sahaja alasan yang diberikan oleh peminat-peminat fanatik untuk membela nasib pelajar-pelajar yang mereka minati. Berikut merupakan senarai perangai buruk pelajar-pelajar AI serta alasan-alasan yang akan diberikan oleh para peminat fanatik mereka:

(Nama pelajar dan perangai buruk): Fyrul – Suara kepit
(Alasan yang akan diberi oleh peminat Fanatik): Suara dia unik. Suara dia sebenarnya macho. Telinga korang jer pekak!

(Nama pelajar dan perangai buruk): Fyrul – Memakai pakaian menyerupai wanita lengkap dengan tocang di kepala
(Alasan yang akan diberi oleh peminat Fanatik): Fyrul macho macam samurai Jepun. Fyrul Hensem bila bertocang. Fyrul ada great fashion sense. I wish I have a bf like him.

(Nama pelajar dan perangai buruk): Khir - Suka menukar segala-gala lagu yang diterimanya kepada irama R&B
(Alasan yang akan diberi oleh peminat Fanatik): Dia dapat menukarkan lagu yang boring kepada rentak yang lebih menarik dan up-to-date. Tak ramai penyanyi Malaysia yang dapat menyanyikan lagu R&B macam dia.

(Nama pelajar dan perangai buruk): Dara- Breep breepppppppp!!
(Alasan yang akan diberi oleh peminat Fanatik): Breepppppp breeeeeppppppppppp!!!

(Nama pelajar dan perangai buruk): Sia – Degil dan malas belajar untuk memperbaiki dirinya
(Alasan yang akan diberi oleh peminat Fanatik): Sia sebenarnya boleh perform dengan baik tapi akan mengambil masa yang lama sikit. Jika diberi peluang dan latihan yang betul-betul mantap,dia pasti akan lebih berjaya. Jadi, penyelesaian yang terbaik adalah memberinya masa yang lebih panjang untuk belajar dan menukar semua tenaga pengajar yang ada.

(Nama pelajar dan perangai buruk): Sia – Suaranya sumbang
(Alasan yang akan diberi oleh peminat Fanatik): Suara Sia unik dan husky. Sia punya suara yang unik tetapi kemahirannya tiada. Suaranya yang unik ini perlu diperkembangkan lagi.

(Nama pelajar dan perangai buruk): Sia – Lembab menangkap apa yang dipelajari
(Alasan yang akan diberi oleh peminat Fanatik): Sia datang dari latarbelakang yang tidak kondusif untuknya belajar. Dia ibu tunggal, kasihan dia kerana terpaksa tinggalkan anak-anaknya di kampung. Yang perlu disalahkan adalah guru-guru di AI yang terlalu garang dan tidak mahu menghormati penyanyi yang berbakat besar sepertinya. Insan Istimewa seperti Sia sepatutnya diberikan lebih banyak masa dan tumpuan peribadi agar dia dapat memahami apa yang diajar dengan betul. Masa untuk pelajar-pelajar lain belajar harus dikurangkan atau tak payah diajar langsung. Semua peluang pembelajaran dan masa harus diberikan kepada Sia dan Sia sahaja, kerana dialah yang paling berbakat antara mereka semua!

(Nama pelajar dan perangai buruk): Sia – Selalu kena marah
(Alasan yang akan diberi oleh peminat Fanatik): Sia tu tak ada cacat celanya. Yang bersalah semua adalah tenaga-tenaga pengajar yang terlibat! Semua! Termasuk cameraman, pengarah. penerbit dan lain-lain. Tenaga-tenaga pengajar semua tak profesional langsung. Asyik-asyik nak marah Sia saja. lepas tu cameraman asyik tunjuk Sia kena marah. Orang lain takder pun kena marah atau tak tunjuk pun kena marah. Kesian kat Sia! Tak adil betul! Tenaga-tenaga pengajar semua tu belajar takat mana ya, nak marah Sia tu? Layak ke dia orang marah Sia macam tu? Kalau Sia kena marah sebab dia tu pelajar, jatuhlah air muka dia. Tapi kalau Sia tak perform, jatuh air muka 6-7 orang cikgu tu, apalah sangat kan? Tenaga-tenaga pengajar bukannya sapa sangat, sebab Sia tu akan jadi artis dan artis adalah lebih penting dari segala-galanya! Lagi banyak Sia kena marah, lagi banyak kami akan undi dia agar dia terus tetap tinggal di Akademi Impiana!!!

**


Berikut merupakan secebis kertas yang ditemui tertinggal di meja Hetty Kos Anding setelah tamat rakaman Imbasan AI.... (Oleh Dom Junior)

Dua Insan (Dua cewek)

P: Bila kau senyum, ku gembira ( Kapan kau keluar, ku gembira)
Bila kau sedih, ku menangis (Kapan kau kekal, ku menangis)
Bagai taman rindukan kembang (Bagai ibu rindukan anaknya)
Ku rindu pada mu oh! sayang (Ku meluat kat mu oh Siiaaa...)

L: Di mana saja kau berada (Di mana saja kau berada)
Ku kan tetap bersama mu (Airmata ada bersama mu)
Walaupun jasad mu jauh (Walau dah diajar berkali)
Namun hati mu dekat selalu dah (Namun kau masih tone-deaf)
Walau duri halangan menimpa (Walau dah di tegur berkali)
Bila cinta ada ku tetap setia (Kerna terlalu malas dan terlalu degil)
Hanya dikau dan asmara (Oleh cikgu dan Ramli OS)
Membuat hidup ku bagai (Membuat hidupmu bagai)
Dalam Syurga (Dalam Sinetron)

P: Biar masa berganti masa (Biar Azmil berdrama-drama)
Biar pun musim berubah (Biar Azmil ber-enterfrem)
Telah ku katakan padamu oh! sayang (Sungguh ku meluat padamu oh! Azmil)

P/L: Hanya kuasa Tuhan dapat memisahkan (Hanya kuasa undi dapat menentukan)

P: Jika kau tanya pada rembulan (Jika kau tanya pada pengundi)
Mengapa cahaya berseri-seri (Mengapa tak keluar-luar lagi)
Tentu jawabnya kepada mu (Tentu jawabnya kepada mu)
Kerna dikau cinta pada ku (Kerna simpati, bukan bakatmu)

L: Ku persembahkan kepada mu
Sekuntum bunga mawar merah (Seekor teddy bear warna pink)
Kau terima sambil tersenyum (Kau terima buat-buat terkejut)
Kembang yang harum kau cium (Tapi nyanyian masih jelek)
Bila saja halangan menimpa (Ada saja alasan diberi)
Kerna cinta ada ku tetap setia (Kerna kesian kau tetap kekal)
Hanya dikau dan asmara (Hanya Si Sia dan Si Dara)
Membuat hidupku bagai (Membuat hidupku bagai)
Dalam Syurga (dalam kandang)

P: Dua insan sedang bercinta (Dua cewek masih kekal)
Dua insan berjanji setia (Dua cewek nyanyian jelek)
Telah ku katakan pada mu oh! sayang (K'pala ku pusing di enterframe oh! azmil)

P/L: Hanya kuasa Tuhan dapat memisahkan (Hanya kuasa undi dapat menentukan)

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger