Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 28 July 2004

Novel Bersiri Akademi Impiana: Bahagian 34


“Eh tak kuasa hem tengok Akaq Azmil bukak step silat!” Ujar Linus kepada Gundutz sewaktu Azmil sakan bercerita tentang lagu Mentera Semerah Padi yang bakal dinyanyikan oleh Khir.

“Hem tengok pon takut, sundels! Ye lah, dengan rambut blond bagai dia tuh bukak pencak silat!” Balas Gundutz.

“Macam srikandi handalan gituh kan?”

“Macam Tun Fatimah der blond, bley?” Gundutz cepat-cepat berpaling ke arah Timah untuk menunggu balasan kata-kata pedas darinya. Tetapi Timah terus diam. Matanya kaku ke kaca TV.

Timah terus diam walaupun penyanyi kesayangannya, Khir sedang beraksi di kaca TV. Khir dengan lenggok suara lembutnya telah menyanyikan lagu Mentera Semerah Padi dengan bersungguh-sungguh. Seperti biasa, dia seboleh-bolehnya mahu meng-R&Bkan lagu ini sehingga Puan Siti Hawa terpaksa memintanya menyanyikan bait-bait lagu ini mengikut iramanya yang betul. Menurut Puan Siti Hawa kemudian: “Lagu ini dibentuk untuk orang yang berperawakan tegas.”

“No wonder susah si Khir ni nak bawak lagu ni,” ujar Gundutz dengan nada memerli, “si Khir ni kan sotong. Nak tegas macam mana, kan? Nyanyi macam gayah der siti coverina ada lah!”

Timah tak sekalipun berganjak dari tempat duduknya, mahupun bersuara untuk membantah apabila Gundutz mengeji penyanyi kesayangannya itu. Apabila Linus dan Gundutz mengajuk cara Khir berlakon seperti Mak Enon pun dia masih terus diam.

Linus kasihan melihat keadaan si Timah. Sebaik sahaja rancangan Diari Akademi Impiana selesai, dia terus bersuara kepada Timah:

“Timah... Kenapa dengan kau ni? Tadi bila kau datang ke sini aku tengok mata kau bengkak macam orang baru lepas nangis. Lepas tu, sejak semalam aku tengok ko diam jer. Seswatuh sangat!”

“Tak ada apa-apa lah.” Jawab Timah perlahan.

“Tak ada apa-apa apakejadahnya? Selalunya kau akan bagi statement: 'Tak ada apa-apa lah! Kau kepoh apasal?'” Linus sengaja mengajuk cara kebiasaan Timah menjawab kata-katanya sebelum menambah lagi. “Kalau kau rindu sangat dengan si Rahmat tu... Call jer lah!”

“Tak nak lah.” Timah menggeleng lemah.

“Kau off phone kau, kan?”

“Dah tu apasal? Tak boleh ke aku off kan phone aku sendiri?”

“Mana tahu si Rahmat nak call kau ke?”

“Biar lah dia nak call ke apa...”

“Tak baik lah Timah, oiiii!” Gundutz bercekak pinggang, “mana tahu dia cuba call kau ke, apa ke--”

“Malas lah nak layan dia lagi!”

“Sudehhhh! Takdamaknanya! Ko hengat hem tak tahu ko dok melalak kat rumah?” Gundutz menjeling, walaupun di dalam hatinya dia cukup kasihan melihat keadaan Timah sekarang. “Kalau ko rindu kat dia cakap je lah. Mengaku kat hem kan senang?”

“Kau sayang dia, kan Timah?” Linus bertanya dengan suara perlahan persis keibuan.

“Entahlah...”

“Nok... Kalau ko cakap ko vencis dia pon, adik-adik macam kita ni tahu apa yang tersimpan dalam lubuk hati kau tu.” Jelas Gundutz. “Sebaik-baiknya ko call dia nok. Sedih hem tengok keadaan ko tak semenggah macam ni. Hem rindu sangat dengan molot kak nam ko tu.”

“Aku rasa dia ada orang lain.” Timah ke dapur untuk mengambil bekal makanan yang selalu disediakan oleh Gundutz untuknya. “Sebab tu lah dia dah banyak berubah. Banyak sangat dia nak rahsiakan.”

Gundutz dan Linus saling berpandangan. Mereka rasa serba salah. Sememangnya mereka telah lama mengetahui tentang hubungan intim antara Rahmat dengan Salina.

“Kalau boleh, aku tak mahu tahu apa-apa pasal dia lagi. Malas dah aku nak layan kerenah dia tu. Lagipun kumbang bukan seekor!” kata Timah tak bertapis-tapis. Dia terus keluar dari rumah Gundutz. Di dalam keadaan marahnya itu dia masih tidak mampu melupakan Rahmat.

Timah pulang ke rumahnya. Timah seboleh-bolehnya mahu menanam rasa bencinya terhadap Rahmat agar dia dapat melupakannya. Sekurang-kurangnya buat sementara waktu ini...

**


Rahmat bangun awal pada pagi itu. Didapatinya, Salina sudah lama bangun dari tidur. Malah, Salina sedang berada di dapur bersama Mak Ngahnya sambil menyediakan sarapan pagi. Salina kemudian keluar bersama Mak Ngah sambil menatang dulang penuh dengan makanan dan minuman yang telah mereka sediakan bersama.

Salina sedang memakai baju kurung berwarna biru. Sebelum ini Rahmat tidak pernah melihat Salina memakai baju kurung, inikan pula baju kurung yang layaknya dipakai pada hari Raya. Salina memang kelihatan ayu pada pagi itu. Rahmat tergamam buat beberapa ketika melihatkan kejelitaan Salina.

Mak Ngah dan Pak Ngah nampaknya suka melihat kehadiran Salina di dalam hidup mereka. Sememangnya mereka tidak mempunyai anak perempuan. Anak-anak lelaki mereka pula masih bujang. Yang paling tua berusia 19 tahun. Dan mungkin sebab itulah Mak Ngah sakan melayan Salina yang suka berceloteh dengannya. Belum apa-apa, Mak Ngah sudah mahu mengambil Salina sebagai anak angkatnya sendiri.

Mak Ngah dan Pak Ngah pada mulanya terkejut melihat Rahmat membawa Salina ke rumah mereka lewat malam semalam. Tetapi Rahmat memberitahu mereka bahawa Salina adalah kawan baiknya dan ingin membantu. Di dalam benak fikiran mereka, sudah tertanam anggapan bahawa Salina adalah kekasih Rahmat, jika tidak, masakan Rahmat mahu membawanya pulang ke kampung?

Lagipun, layak benar jika Rahmat cepat-cepat mendirikan rumahtangga, fikir Pak Long dan Mak Long – itulah yang telah mereka bincangkan sewaktu mereka mula-mula berkenalan dengan Salina pada malam sebelumnya. Rahmat seusia dengan bapanya ketika bapanya dahulu mula mendirikan rumahtangga dengan isterinya dahulu. Dan mereka pula melihat Salina sebagai calon isteri yang cukup sesuai untuk Rahmat. Kedua-duanya sama-sama elok rupa parasnya. Tak elok juga rasanya mereka melihat Rahmat membawa anak dara orang seperti Salina ke mana-mana dia pergi. Lebih baik rasanya mereka berkahwin dari mengundang fitnah dari orang kampung! Itulah yang mereka fikirkan...

Selepas bersarapan, mereka berempat terus ke hospital dengan berkereta. Salina berkali-kali meminta maaf kepada Pak Ngah dan Mak Ngah kerana bahagian tempat duduk penumpang keretanya agak sempit. Mereka nampaknya tidak kisah. Tatkala dalam kereta, mereka lebih banyak berbual dengan Salina yang peramah itu. Pelbagai soalan yang mereka tanyakan kepada Salina, seperti pekerjaannya sehinggalah ke latar belakang keluarganya.

Mereka berempat tiba di hospital dan terus ke wad ICU untuk menemui Jumairi, bapak kepada Rahmat. Dari luar wad ICU, mereka dapat melihat bahawa keadaannya semakin stabil. Dia sedang berada dalam keadaan sedar, walaupun wajahnya pucat. Jururawat yang mereka temui hanya membenarkan seorang dua sahaja pelawat datang untuk melawat. Pak Ngah dan Mak Ngah mengesyorkan agar Rahmat dan Salina sahaja pergi menemui Jumairi.

Rahmat terus memeluk bapaknya sebaik sahaja dia masuk ke dalam kamar ICU.

Jumairi mendapati anak tunggalnya itu sedang menangis teresak-esak di atas dadanya. Jumairi cuba memujuk anaknya itu agak berhenti menangis, sambil sesekali memandang ke arah Salina.

“Dah... Jangan nangis lagi. Anak lelaki tak bagus nangis macam ni.” Jumairi mengangkat kepala Rahmat. Dia menyapu air mata Rahmat yang berlinangan jatuh membasahi bajunya.

Rahmat mengangguk patuh. Dia berpaling ke arah Salina. Kemudian kepada bapanya:

“Ayah... Ini Salina, kawan saya.”

Jumairi menghulurkan tangannya untuk bersalaman dengan Salina. Dia tersenyum. Dia cuba duduk berbaring. Cepat-cepat Salina dan Rahmat membantunya.

“Keadaan ayah dah baik dah. Esok lusa keluarlah ayah dari hospital ini. Kau tak perlu risau.” Jumairi berkata dengan suara tenang.

“Ayah perlu berehat...”

“Aku tak suka lama-lama duduk dalam hospital ni. Nanti tak terbayar pulak--”

“Ayah tak perlu risau tentang hal tu semua. Duit boleh dicari, yah.”

“Aku tak mahu susahkan kau, Rahmat.” Mata Jumairi layu memandang ke arah anaknya itu.

Seorang doktor tiba-tiba masuk ke dalam wad. Dia memerhatikan Rahmat dan Salina. Dia bertanyakan kepada Rahmat jika dia adalah anak kepada Jumairi. Rahmat mengangguk. Doktor berbangsa Serani itu meminta agar Rahmat menemuinya di luar. Ada sesuatu yang ingin dibincangkan dengannya.

Rahmat mengekorinya berjalan keluar dari wad ICU. Salina menurut dari belakang. Doktor Fernandez membawa mereka ke bahagian yang agak sepi di hospital tersebut, lalu memulakan perbincangannya dengan Rahmat dan Salina:

“Kita perlu membawanya berjumpa dengan doktor pakar.”

“Tapi dia nampak sihat saja!” Ujar Rahmat. Suaranya tersekat-sekat. “Dia kata dia nak keluar dari hospital ni secepat mungkin--”

“Dia nampak sihat sahaja sekarang, tetapi pendarahan di kepalanya dah mencapai tahap kritikal.” Beritahu Doktor Fernandez dengan nada yang mendatar. “Jika dia terus dirawat di sini, kita mungkin tidak boleh menyelamatkannya. Terus terang ingin saya katakan di sini bahawa dia mungkin ada dua atau tiga minggu sahaja untuk hidup jika kita tidak melakukan rawatan lanjut terhadap dirinya.” Doktor Fernandez menggigit bibirnya sendiri. Memang menjadi kewajipannya untuk memberitahu kepada Rahmat tentang hal ini, walaupun dia rasa bersalah untuk memberitakan hal sebegini rupa kepadanya.

Wajah Rahmat berubah pucat. Salina memegang bahu Rahmat dengan erat.

“So when do you reckon we should bring him to see a specialist?” Tanya Salina dengan nada yang tegas.

“As soon as possible. But it can be expensive. That's all I can tell you right now. Encik Jumairi probably has go though a process called embolization, which involves closing off the vessels of the arteriovenous malformation in his brain by injecting glue into them. This is a very intricate process. Only a specialised neurosergeon in KL can perform this...”

“Just arrange everything for us doctor. For the time being, just make sure that he'll get to KL safely. I'll take care of any oustanding bill.”

“Awak tak perlu susah-susah nak bantu saya...” Rahmat memeluk tubuhnya sambil berpaling ke arah Salina.

Salina merenung ke dalam mata Rahmat dengan satu pandangan yang terus membuat Rahmat kelu. Rahmat seolah-olah faham bahawa Salina mahu melakukan yang sebaiknya untuk membantu.

Doktor Fernandez mengangguk. Dia bersalaman dengan Rahmat dan Salina. Dia kemudian berjalan bergegas ke pejabatnya untuk menguruskan kerja-kerja membawa Jumairi dari Hospital Muar ke Pusat Perubatan Pantai yang terletak di Bangsar.

Rahmat mendongak sambil belakangnya bersandar ke dinding. Dia mengeluh sedih.

“Saya tak tahu bagaimana nak membayar kos pembedahannya nanti. Kepala saya dah buntu. Saya bukan orang senang!” jelas Rahmat kepada Salina. Wajahnya masih pucat. Matanya berkaca-kaca.

“Kita jangan fikirkan tentang itu semua dahulu. Yang penting, kita dapatkan nasihat pakar di KL. Kita tanya berapa kos pembedahan tu nanti. Lepas tu kita cuba berusaha untuk dapatkan wang yang diperlukan...”

Rahmat mengangguk setuju. Salina mengeluarkan kertas tisu dari beg tangannya. Dia mengelap bahagian mata Rahmat yang lembab dengan lembut. Rahmat memegang tangan Salina lantas mengucupnya sekali sambil mengucapkan kalimah “terima kasih” dengan perlahan...

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger