Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 03 August 2004

Akademi Fantasia IIDiari Akademi Fantasia 09-03-04

Updated: Atas nama ego manusia, aku perlu meneruskan perjalanan hidup ini seperti dahulu. Bukan kehendak aku. Tapi di atas nama persahabatan, aku akur. Aku amat berterima kasih kepada seorang sahabat yang telah menyebabkan aku berada di mana aku berada sekarang. Terima Kasih. Ulasan ini mungkin tidak seperti yang diharapkan kerana gangguan-gangguan emosi ini yang semakin bercelaru. Maaf.

Latihan
Tidak sukar untuk Zahid membawakan lagu tersebut. Dari segi vokal, saya merasakan ia sudah sesuai dengan Zahid. Perlu tambah sedikit attitude untuk memberikan keceriaan kepada persembahannya. Bob tidak menghadapi masalah besar untuk lagu ini. Kesyahduan lagu tersebut kena dengan vokal Bob. Bob tidak perlu berusaha gigih untuk lagu tersebut. Lagu tersebut sememangnya sesuai untuk beliau. Kaer nampak happy dan selamba membawakan lagu tersebut. Beliau harus mencari kelainan untuk style lagu tersebut. Masih nampak plain dan tidak cantik.

Adam masih belum mampu untuk membawakan lagu tersebut. Fikirannya masih terganggu kerana tidak gemar dengan lagu tersebut. Nyanyiannya mendatar. Vokalnya biasa sahaja. Masih sekadar membacakan lirik tanpa menggunakan teknik nyanyian vokal yang diajar. Minggu ini kita bakal menyaksikan sifat sebenar Adam. Seorang yang agak pentingkan diri sendiri. Sifat sombong itu mula menyerlah dari dalam diri beliau. Teknik pernafasan Farah perlu dibaiki. Jika tidak diselamatkan beliau akan kedengaran menjerit dan kepenatan. Sebagai seorang guru, sudah tentu tatkala Farah membuka mulut sahaja, beliau sudah tahu kelemahan Farah. Nyanyian Aku Cinta Padamu agak kasar. Mas masih banyak yang perlu dibaiki. Tidak sedap langsung. Lontaran vokal Mas tidak jelas dan tidak sharp. Tenaga ada tetapi keyakinan tiada.

Untuk minggu ini saya meletakkan keyakinan saya hanya untuk Kaer, Zahid dan Bob. Pelajar lain perlu meyakinkan saya dengan membuktikannya melalui persembahan yang hebat.

Melayan Peminat
Mereka diajar tentang cara-cara melayan peminat. Kelas menjadi aktif. Adam begitu tekun mendengar. Tentunya beliau telah terbayang-bayang peminat bakal mengerumuninya kelak. Banyak soalan yang mereka tanya terutama tentang cara mengendalikan peminat. Peminat ada bermacam jenis. Ada yang pemalu, ada yang berani. Sebagai seorang artis, mereka harus bijak mengenadalikannya.

Main Shaayar To Nahin
Memang sukar menyanyikan lagu bukan bahasa ibunda sendiri. Mujur ada terjemahan bahasa Melayu lagu tersebut. Sekurang-kurangnya pelajar dapat mengetahui mesej lagu tersebut.

Greatest Love Of All
Secara jujur, kasihan melihat Mas terkumat-kumit cuba mendapatkan lirik lagu tersebut sambil melihat Farah dengan selamba tanpa takut-takut untuk melontarkan vokalnya yang lantang. Farah telah pun terbang, Mas masih teraba-raba.

Lagu nyanyian Whitney Houston ini agak janggal apabila dinyanyikan oleh pelajar lelaki. Seakan-akan tidak masuk dengan nyanyian Farah. Saya lebih suka sekiranya hanya Farah yang menyanyikan lagu ini. Memandangkan ini hari pertama latihan, masih banyak yang boleh dibaiki.

Mengapa Farah ?
Bingit telinga dengan jeritan Farah. Tanpa teknik yang betul, beliau pernah membawakan lagu tersebut dan menang dalam satu pertandingan. Kini, beliau telah diasah kekuatan vokalnya oleh Cikgu Siti Hajar selama hampir sembilan minggu. Beliau juga telah dilatih akan teknik pernafasan yang betul untuk menyanyikan lagu-lagu sebegitu. Nampak beliau bersungguh-sungguh mendapatkan teknik yang betul itu. Berkali-kali beliau mencuba untuk mendapatkannya. Tanpa takut untuk melakukan kesilapan beliau terus mencuba. Setelah mendengar lagu ini ia semacam mengiakan apa yang Farah katakan kepada Adam semalam. Lagu Mengapa memang beliau suka tetapi tidak semestinya penonton akan menyukainya. Lagu Bila Larut Malam Adam tidak suka tetapi tidak semestinya penonton akan tidak menyukainya. Saya kurang menggemari lagu yang banyak menjerit ini. Yakinkan saya untuk lima hari ini.

Kaer Puas
Jelas puas di wajah Kaer apabila mendapat lagu yang beliau idam-idamkan sejak minggu pertama. Keselesaan beliau dapat kita lihat. Beliau turut memberikan idea untuk mencantikkan lagi persembahannya. Idea beliau dan idea Cikgu Siti Hajar dapat memberikan sedikit ilmu kepada Kaer. Saya melihat Kaer seperti air menyanyikan lagu tersebut. Beliau seronok. Beliau cuba untuk mencorakkan lagu tersebut walaupun tidak banyak perubahan yang berlaku kerana lagu Fantasia sudah sememangnya lagu R&B. Kaer perlu memberikan teknik tersendiri untuk lagu tersebut tetapi tidak sampai terbabas. Beberapa kali terdengar nyanyian agak terbabas dan kedengaran tidak enak.

Versi Menuju Puncak
Berlaku perubahan pada koreograf Menuju Puncak. Gabungan idea para pelajar dan Cikgu Corrie memberikan satu koreograf yang menarik. Cuma pelajar harus berhati-hati dari aspek keselamatan kerana jika tidak terkawal, aksi-aksi akrobatik akan menyebabkan kemalangan. Jangan sampai terlajak kerana selalunya di bahagian hujung lagu tersebut akan ada percikan bunga api.

Menonton filem Bobby untuk mendapatkan sedikit penghayatan untuk menyanyikan lagu tersebut. Sebuah filem hindustan yang lama dapat mereka tonton.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger