Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 04 August 2004

Akademi Fantasia IIDiari Akademi Fantasia 09-05-06

Pendirian aku masih sama. Ruangan ini ialah ruangan aku. Mengapa masih ada Belanda yang cuba menunjuk kuasa di tanah orang ? Lantas aku teringat kepada Chef Wan yang tidak boleh melihat orang di sekelilingnya senang. Lepas satu-satu dikacau olehnya. Untuk berada di mana aku berada sekarang, pasti tidak akan berhasil tanpanya. Kosong. Mujur aku punya kekuatan yang aku perolehi di sini.

Kelas Seni Persembahan
Saya melihat perubahan Kaer yang telah pun berjaya melarikan diri dari imej kanak-kanak terencat akalnya. Walaupun lakonannya sebagai abang kepada Farah adalah biasa tetapi sekurang-kurang telah menghindarkannya dari terus dicemuh angkara lakonan stereotypenya. Adam hanya lebih sesuai sebagai penari dan bukannya pelakon. Beliau tidak serius dan malu-malu. Farah berkemampuan untuk memberikan lakonan yang lebih baik tetapi kerana sifat rakan-rakannya beliau tidak mampu. Jika penghayatan diperolehi nescaya Farah mampu untuk melakukannya. Mas juga mampu menghayati watak seorang ibu yang miskin yang telah dicemuh oleh keluarga Farah. Memang nampak hina sekali lakonannya. Mereka nampak tidak selesa dengan lagu hindustan tetapi nampak begitu selesa apabila lagu tersebut dialih-bahasa. Keyakinan mereka terserlah apabila lirik bertukar menjadi bahasa Melayu.

Sakit Gigi dan Kebosanan
Lakonan yang membosankan kerana tidak berjaya untuk mendapatkan tumpuan saya. Bukan sesuatu yang ingin ditonton oleh para penonton. Kekeringan idea. Adakalanya aktiviti yang dipilih harus memberikan sedikit kesegaran kepada penonton. Dalam waktu 11.30 malam tentunya waktu yang amat tidak sesuai untuk terus berfikir. Saya mahukan keceriaan.

Cakap Laju, Cakap Perlahan
Latihan cakap laju dan cakap perlahan amat penting bagi mereka untuk memberikan sebutan paling jelas dan dapat didengari oleh penonton. Memang sukar terutamanya apabila cakap laju. Tumpuan kena fokus dan diberikan sepenuh perhatian. Tanpa fokus, fikiran akan lebih menerawang. Saya menyukai cara Farah melafazkan ayat-ayatnya. Jelas dan lancar.

Koreograf Lagu
Sekali imbas, ia sebuah koreograf yang menarik dan biasa sahaja. Tidak ada keunikan kecuali langkah-langkah yang sama. Kaer diberikan sebuah koreograf yang agak muda pada minggu ini. Zahid bergelek dengan lagu Cek Mek Molek lengkap dengan tangannya yang patah. Langkahnya mirip-mirip Dato’ M. Daud Kilau.

Denda
Kerana hilang fokus dan tidak memberikan tumpuan, Zahid telah didenda berkali-kali kerana mengulangi kesilapan yang serupa. Bukan satu yang enak ditonton pada waktu-waktu begini.

Roda Denda
Adam didenda kerana memakai kasut di dalam Akademi. Pada pendapat saya pusingan roda tersebut tidak seimbang menyebabkan denda yang dikenakan adalah sama. Roda tersebut bukan seperti Roda Impian yang seimbang dan lebih adil. Kebarangkalian untuk roda tersebut singgah pada denda yang sama amat besar. Ini kali kedua penunjuk roda singgah di “Sebut “I Love U” kepada ikan dalam akuarium sebanyak 3 kali”. Untuk menukar roda memang sukar tetapi boleh menukar tampalan kertas denda secara rawak.

Farah
Memang sengsara saya melihat ekspresi wajah beliau. Ekspresinya nampak agak tertekan dan meneran. Nyanyian yang sepatutnya menghiburkan jadi meresahkan. Itu lagu yang dipilih. Tentu ada keistimewaan pada lagu ini yang amat disukai oleh Farah. Secara peribadi saya masih belum menyukai nyanyian Farah untuk lagu Mengapa. Ini tidak bermakna saya memadam segala kejayaan Farah di masa-masa lalu.

Mas
Macam apa yang selalu saya sebutkan. Beliau punya vokal tetapi tidak dipergunakan sepenuhnya. Beliau punya vokal tetapi tidak punya tenaga untuk melontarkannya. Lebih baik senyap sahaja sekiranya vokal yang dibunyikan tidak sedap di telinga. Itulah pentingnya latihan yang masih tidak disedari oleh Mas. Cikgu Siti Hajar suruh belajar menarik nafas ada sebab bukan sekadar main-main. Terus-terang saya katakan, lagu Aku Cinta Padamu di tangan Mas akan menjadi begitu menyiksakan dan hambar pada bahagian awal lagu tersebut yang agak rendah dan agak beralun. Tetapi pada bahagian korus, vokal Mas akan lebih menyerlah kerana vokal jenis husky yang ada pada Mas.

Bob
Sebuah nyanyian yang menarik dan Bob bakal tidak menghadapi masalah besar untuk lagu ini. Bermula dengan baik dan terus kena dengan vokalnya sehingga penamat lagu tersebut.

Zahid
Tidak banyak yang dapat dinilai. Pada peringkat awal nyanyiannya agak banyak vibrato. Zahid perlu bijak menggunakan kelebihan vibrato untuk menyedapkan nyanyiannya. Saya sudah nampak ciri-ciri versatile yang ada dalam vokal beliau yang mampu menyanyikan lagu tersebut dengan baik.

Kaer
Kaer tentunya puas kerana berjaya mendapat lagu R&B. Persembahan nyanyian Kaer agak baik tetapi keasliannya masih boleh dipertikaikan. Kaer perlu mencari citarasa sendiri pada lagu tersebut dan disampaikan dengan gayanya yang tersendiri.

Adam
Siapa kata lagu Bila Larut Malam susah. Naikkan key dan Adam sudah boleh menyanyikan lagu ini dengan baik. Kekurangannya cuma Adam tidak bijak mengawal vokal beliau terutamanya pada hujung-hujung lirik lagu. Banyak yang mendatar dan dihabiskan tidak kena gaya. Masalah pitching merupakan masalah utama Adam. Adam membawa lagu ini dengan rasanya yang tersendiri.

Lima Minit Bersama KRU
Sewaktu Adam keseorang di bawah, beliau berpeluang untuk bertemu dengan anggota kumpulan KRU. Terbayang kegembiraan Adam apabila dapat bertemu dengan “abang-abang”nya. Segala perkembangan terbaru mengenai KRU semuanya diketahui oleh Adam. Sedang seronok berbual-bual dengan KRU, Cikgu Adnan mengarahkan anggota KRU untuk beredar meninggalkan tempat tersebut. Kesempatan yang sekejap untuk Adam seakan tidak puas dinikmati oleh Adam. Ekspresi wajahnya terkejut kerana hanya diberi masa yang begitu singkat untuknya bertemu dengan idolanya.

Memang terbayang kesedihan di wajah Adam kerana tidak menyangka masanya begitu singkat. Pelajar-pelajar lain turun dan Adam dengan bangga memberitahu rakan-rakannya. Tidak ada seorang pun yang percaya tentang kemunculan KRU di dalam Akademi. Namun demikian, Adam tetap yakin pada dirinya. Adam agak menyesal kerana tidak sempat untuk memberitahu KRU agar mencipta lagu untuknya. Begitu tinggi sekali cita-cita Adam.

KRU muncul semula untuk mengubat kekecewaan Adam pada pertemuan yang singkat itu. Mereka menghadiahkan Adam sepasang jersey KRU. Pertemuan KRU bersama pelajar-pelajar lain banyak menerima maklumbalas tentang bagaimana taksubnya Adam terhadap KRU. Adam boleh menarikan lagu Awas dengan koreograf yang sama seperti yang pernah dibawa oleh KRU. Sama seperti KRU, bila showmanship memang menarik dan superb, tetapi bila buka mulut saja sumbang. Begitu juga Adam.

Sebelum meninggalkan Akademi Fantasia, setiap seorang anggota KRU iaitu Norman, Yusry dan Edry menerima bandangan yang menjadi identiti Adam. Kehadiran KRU boleh dilihat sebagai sesi ujibakat untuk Adam. Adam besar kemungkinan akan terpilih menjadi artis rakaman KRU. Kehebatan beliau menari memang tidak boleh dinafikan lagi. Tetapi Adam harus punya misi jangka panjang dalam bidang seni untuk menyertai KRU, anak muda yang punya visi dalam bidang seni.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger