Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 05 August 2004

Akademi Fantasia IIDiari Akademi Fantasia 09-07-08

Tayangan Filem Pendek Malaikat Di Jendela, Bukak Api dan Classroom
Date: Saturday, August 7, 2004
Time: 3pm – 5.00pm
Venue: Auditorium, Level 1,
Balai Seni Lukis Negara,
2, Jalan Temerloh, Off Jalan Tun Razak
53200 Kuala Lumpur, Malaysia
FREE/PERCUMA/BY DONATION (ketidakpastian)

Saya ingin menjemput anda semua beramai-ramai memeriahkan majlis ilmu ini. Saya akan berada di sana. Jumpa di sana !

Satu fakta yang menarik untuk kita sama-sama fikirkan. Saya pernah terbayang perkara yang sama berkenaan cubaan stesen tv saingan ASTRO untuk menjatuhkan kredibiliti Akademi Fantasia.

Assalamualaikum

dengan izin , SM...

Adakah benar pernyataan yang mengatakan Mas FC dan semangat 'parochial' yang mengekalkan Mas di AF2 ? Kalau parochial, mengapa Linda terkeluar ? kalau bukan parochial , apa penyebabnya ? adakah kemantapan Mas FC ? mungkin tidak kerana peratusan lepas konser sekadar cukup makan ?

Adakah benar suara suara halus yang menyatakan 'rival televison station(s)' yang menyelamatkan Mas untuk menjatuhkan kredibiliti AF sebagai rancangan hiburan ala Reality Show yang nombor satu dengan mengekalkan pelajar yang dipandang sebagai kurang berkemampuan dan seterusnya boleh menurunkan kualiti keseluruhan konsert/nyanyian AF.

Ada suara suara halus yang ketawa besar bila Mas di boo kerana dipercayai perbuatan tersebut telah menjatuhkan kredibiliti AF2.

Ada suara suara halus yang menjerit 'Yessss' bila zarina dan linda keluar dengan harapan penonton yang 'sensible'segera tukar channel TV untuk memuaskan keinginan intellectual mereka.

Adakah Mas diperalatkan untuk menjatuhkan AF ?

Sudah baca? kalau belum cuba rujuk Duel Of the divas di NST July 28, 2004 dalam halaman Life & Times!! coincident, i doubt so...

Apa tujuan Raja Azura di 'hantar' or perhaps di 'jemput' datang menonton AF konsert sejurus selepas final sebuah lagi rancangan nyanyian berbentuk Reality Tv Show oleh another rival TV show ?

BTW, mengapakah undian sms terlalu mahal ? FOMCA patut lawan perkara ini dan mestilah ada Regulators menentukan harga yang sepatutnya bagi kos sms untuk Reality TV Show.

ps: Please don't get me wrong, I voted for Mas for the the 1st 3 concerts to qualify myself as a non-anti-mas fan.
Cahaya Rumahku | Email | Homepage | 08.06.04 - 10:16 am | #


Fakta Menarik
Ukuran pinggang Zahid = 37
Ukuran pinggang Kaer = 28

Komen Foto
Sekali lagi perkara yang sama diulang-ulang walaupun menonton gambar-gambar lama. Jika pada minggu-minggu awal di Akademi Fantasia, sewaktu sesi ini adakalanya timbul rasa sedih seperti sewaktu menonton gambar setelah Fitri tersingkir. Tetapi pada minggu terakhir ini mereka lebih bergembira melihat gambar-gambar lama itu.

Bersama Pengetua
Kaer menyanyi dengan baik tetapi masih belum cukup bertenaga. Kalau Kaer bijak beliau mesti mampu melakukan seperti persembahannya untuk Mentera Semerah Padi. Beri jiwa yang kental pada lagu Fantasia. Impak lagu tersebut tidak berjaya dijanakan untuk memberikan sebuah persembahan yang bertenaga. Kedengaran agak biasa dan tiada unsur spektakular. Mungkin juga Kaer bijak menyembunyikan senjatanya untuk malam konsert itu kelak.

Benar tekaan saya, Bob mudah melaksanakan tugasnya untuk lagu ini. Beliau menyanyikan lagu ini dengan selamba. Saya suka dengan kawalan vokal beliau. Benar-benar kena dengan melodi lagu tersebut. Beri apa sahaja lagu, Bob dengan mudah dapat melaksanakan kerja dengan berjaya.

Kekuatan tenaga merupakan kunci utama untuk lagu Mengapa. Sukar saya bayangkan apabila melihat kesengsaraan Farah mendendangkan lagu tersebut. Saya lebih gemarkan lagu yang melodinya lebih releks dan sedap telingat mendengar. Lagu ini terlalu tinggi dan hanya jeritan yang dapat saya dengar. Farah harus mempelbagaikan teknik dan stail nyanyiannya untuk memberikan kelainan pada lagu tersebut.

Memang melodi lagu Bila Larut Malam nyanyian Adam agak berbeza dengan yang biasa kita dengar. Saya kurang gemar dengan nyanyian Adam yang mendatar dan tiada keunikannya. Pada pendengaran saya, tarikan vokal Adam ialah terletak pada penghujung setiap baris lirik terutamanya penghujungnya kerana saya suka dengar Adam menghabiskan setiap patah liriknya. Adakalanya nadanya jatuh adakalanya tinggi. Tidak kena dengan melodi lagu.

Kerisauan Mas jelas terserlah tatkala menantikan gilirannya. Benar, Mas mempunyai vokal yang unik. Tetapi benar juga yang Mas tidak mempergunakan kelebihan itu untuknya. Mas membiarkan kelebihan itu pergi tanpa dipupuk untuk terus bergemerlapan. Akademi Fantasia hampir menemui penghujungnya, dan Mas masih tidak tahu mengawal vokalnya dengan betul.

Zahid mempunyai perwatakan yang sesuai untuk lagu ini. Dari segi vokal, makin bertambah baik. Gelek Zahid serta penampilannya kena dengan lagu tersebut. Cuma Zahid harus berhati-hati agar tidak terlalu melakukan peniruan terhadap penyanyi asal lagu tersebut iaitu Dato’ M.Daud Kilau.

Sakat-Menyakat
Semakin sedikit bilangan pelajar, lebih banyak tumpuan yang mereka perolehi. Adegan sakat-menyakat ini terlalu lama dan panjang ditayangkan tetapi kesannya tidak mendalam. Saya masih lagi ingat keceriaan Nija, Vince dan Khai pada minggu-minggu terakhir di Akademi. Adegannya singkat tetapi kesannya mendalam. Kemanjaan Farah, kenakalan Kaer dan Zahid belum cukup kuat. Mereka antara yang ditonjolkan oleh kamera dalam mood ceria.

Kerisauan Mas
Beberapa kali kita dapat melihat kerisauan yang terpancar pada wajah Mas. Tentu ada sebabnya. Terlalu memikirkan lagunya pada minggu ini. Terlalu memikirkan sokongan untuknya di luar sana. Terlalu memikirkan tentang anak-anaknya. Dari wajahnya minggu lepas, saya dapat merasakan yang beliau sedar yang penonton di dewan mahukan beliau keluar.

Koreograf Fantasia
Sebuah lagu R&B dan punya sebuah koreograf yang menarik. Walaupun langkahnya memang langkah disko dan Kaer tidak sedikit pun punya masalah untuk mendapatkannya. Kaer begitu senang dengan lagu tersebut. Seperti nyanyian, dalam tarian juga Kaer perlu beri punch pada tariannya agak nampak cantik dan kena dengan melodi lagu yang agak rancak.

Koreograf Bila Larut Malam
Lagu Bila Larut Malam ialah sebuah lagu yang enak dan rancak. Persembahan Adam akan lebih menarik dengan diiringi oleh rakan-rakannya. Biar persembahan yang sederhana tetapi tidak terlalu berlebihan seperti persembahan Syurga Idaman.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger