Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 06 August 2004

Akademi Fantasia IIDiari Akademi Fantasia 09-09-10

Keserasian Berkawan
Keserasian berkawan itu diperoleh setelah kita mengenali seseorang kawan itu dengan lebih lama dan lebih mendalam. Minat yang sama turut memainkan peranan yang penting dalam mengutuhkan lagi perhubungan tersebut. Itulah perkara yang ditekankan oleh Zahid apabila Cikgu Fauziah bertanyakan kepadanya tentang hobi beliau yang suka memancing. Zahid mengharapkan temannya juga suka memancing. Dari situ keserasian itu timbul. Keserasian tidak datang dengan pantas ia harus dipupuk. Keserasian yang terjalin juga amat sukar untuk dibuang.

Main Shaayar To Nahin
Saya mula menyukai lagu ini. Semangat pelajar semakin bertambah apabila menyanyi dalam bahasa Melayu. Keyakinan mereka lebih terserlah pada bahagian Melayu. Melebihkan latihan untuk bahagian bahasa Urdu tentunya akan mengindahkan lagi lagu ini. Penonton dewasa yang agak veteran tentunya dapat menghargai persembahan mereka.

Kelas Vokal Cikgu Adnan Abu Hassan
Sememangnya Farah nampak agak menyeksakan dengan lagu ini walaupun lagu ini adalah lagu pilihan dan kegemarannya. Menilai vokal beliau sememangnya sampai dan menepati nada yang dikehendaki. Beliau tidak menghadapi banyak masalah.

Pandangan saya berbeza dengan nyanyian Mas untuk lagu Aku Cinta Padamu. Bukan kerana saya fanatik Sheila Majid tetapi kerana persembahan vokal beliau yang agak berbeza untuk lagu ini. Lagu tersebut telah diberikan satu nafas baru dengan gaya yang agak berbeza.

Saya tertarik dengan emosi yang dibawakan oleh Bob untuk lagu ini. Vokal beliau memang sedap didengar. Ada keunikan pada vokalnya. Nyanyian Kaer bertambah baik cuma masih belum cukup punching untuk sebuah lagu yang agak rancak. Masih tidak cukup penghayatan untuk membuatkan penonton turut sama menghayati lagu tersebut. Berbeza dengan persembahan Mentera Semerah Padi beliau yang dapat membawa penonton menyanyi bersama-sama.

Adam membawakan lagu ini dengan gayanya yang tersendiri. Membawa melodi lagu ini berdasarkan citarasanya. Walaupun terdapat beberapa bahagian yang agak terbabas dan tidak kena dengan melodinya. Vokal sememangnya tiada masalah untuk Zahid. Beliau menyanyikan lagu tersebut dengan baik. Nyanyian lagu Greatest Love Of All juga tidak seperti yang saya harapkan. Saya kurang menggemari lagu ini. Tidak harmoni di kalangan pelajar.

Wasiat
Mereka diminta untuk menulis wasiat mereka yang terakhir pada hari tersebut. Mereka harus mengimbas kembali segala kenangan sewaktu di Akademi Fantasia. Mereka juga perlu menulis tentang sambutan peminat-peminat mereka terhadap persembahan mereka sewaktu Konsert. Saya dapat merasakan motif kandungan wasiat kali ini lebih menjurus untuk mengetahui isi hati Mas. Kita hanya dapat membaca apa yang ditulis oleh Mas sekiranya beliau tersingkir.

Panggilan Telefon
Sudah agak lama mereka tidak berpeluang untuk berbual-bual dengan keluarga mereka dan mereka diberi peluang itu. Bagaimana agaknya perasaan mereka setelah lama tidak dapat bercakap dengan keluarga mereka. Tentu sekali keinginan itu ada. Saya juga punya keinginan tetapi perlu akur dengan kehendaknya. Ulasan ini juga terganggu kerana panggilan telefon dari ERA. Saya berjaya mendapatkan tiket untuk menonton Konsert Akademi Fantasia IX malam esok.

Unplugged
Adegan nyanyian lagu Bunga Bunga Cinta dendangan Farah dan Zahid adalah usaha terakhir telenovela yang tiada pada Akademi Fantasia musim ini. Mungkin disebabkan ketiadaan telenovela yang menyebabkan minggu-minggu terakhir di Akademi Fantasia agak hambar.

Penasihat Motivasi Yang Hilang Arah
Setiap kali hari Jumaat saya akan diganggu dengan adegan kelas Motivasi yang boleh saya sifatkan hilang arah dan tersasar tujuan. Saya harus melalui hari-hari itu untuk satu minggu lagi. Saya perlu mencadangkan agar pihak penerbitan mendapatkan Pakar Motivasi yang lebih berkaliber untuk menjadi motivator kepada pelajar yang tinggal di Akademi. Beliau turut mengharapkan pelajar mendapatkan idea untuk aktiviti pagi tersebut. Beliau sewajarnya menyiapkan perancangan untuk menghadapi kelas-kelas tersebut.

Bersama Pengetua
Bob
Pada pandangan saya nyanyian Bob sudah memadai. Segalanya cukup. Penghayatan beliau juga bagus. Saya sudah boleh terbuai dengan vokal beliau. Mahu mendengar lagu tersebut dari mula sehingga habis.

Farah
Menilai dari persiapan Farah dan komen dari Pengetua, nampaknya Farah telah bersedia benar untuk lagu ini. Komen Pengetua juga positif. Farah cuma perlu menambahkan rasa senang dengan lagu tersebut. Saya perlu melihat persembahan Farah pada malam Konsert kerana sedikit kesilapan pada malam konsert tentunya akan mencacatkan persiapan tersebut.

Kaer
Kaer masih belum dapat feel untuk mengawal penonton serta membawa mereka bersama-sama ke dalam lagu tersebut. Mungkin juga kerana lagu ini bukan sebuah lagu yang popular seperti lagu Mentera Semerah Padi. Kaer boleh menari dengan baik dan harus menggunakan kelebihan tersebut untuk menarik perhatian penonton dengan pergerakan-pergerakan profesional dan mantap dari beliau.

Adam
Kesedihan menerima lagu ini pada awal minggu perlu ditukar dengan keyakinan pada penghujung minggu. Adam harus menyuntik keyakinan diri untuk sebuah lagu yang tidak disukai olehnya. Saya sudah boleh menyukai pembawaan cara Adam yang agak berbeza dengan versi lagu tersebut sebelum-sebelum ini.

Mas
Saya mendengar nyanyian Mas agak baik untuk lagu ini. Emosinya cukup untuk lagu ini dan penghayatannya bagus. Jika beliau menyanyikan lagu ini dengan hanya berdiri esok tentu lebih baik. Tanpa perlu bergerak, beliau boleh menyanyikan lagu ini dengan baik.

Zahid
Saya tidak faham kenapa berkali-kali Ramli MS menekankan agar Zahid menjadikan Dato’ M.Daud Kilau sebagai model untuk lagu ini sedangkan setiap pelajar harus mencari identiti sendiri.

Greatest Love Of All
Tanpa kerjasama yang dibina di dalam Akademi Fantasia, persembahan lagu Greatest Love Of All akan menjadi hambar dan kacau-bilau. Saya melihat persembahan ini tidak harmoni. Saya mengimpikan sebuah persembahan seperti lagu Khayalan yang disampaikan pada penghujung Konsert 8 iaitu penyingkiran terakhir sebelum Kemuncak Konsert.

Main Shaayar To Nahin
Saya lebih menyukai lagu ini berbanding Greatest Love Of All. Rasanya lagu ini akan didendangkan sebagai pembukaan. Boleh jadi juga sebagai penutup. Kesannya kepada penonton agak lebih berbanding lagu Greatest Love Of All.

Ramalan
Saya mahukan Mas disingkirkan dari Akademi Fantasia. Bukan kerana beliau tidak cantik, bukan kerana beliau tidak berpelajaran tinggi, bukan kerana beliau berasal dari Sabah dan juga bukan kerana beliau anak seorang penjual sate. Saya mahu Mas disingkirkan kerana peningkatan yang beliau tunjukkan di Akademi Fantasia amat rendah berbanding rakan-rakannya yang lain. Sememangnya sukar jika dinilai dari sokongan para peminatnya serata Malaysia. Kejujuran Mas tetap sebuah kejujuran. Yang membuatkan kita membenci Mas adalah kerana penyokongnya. Pilihan saya cuma Mas atau pun Adam. Saya sukar untuk membayangkan keadaannya sekiranya Aznil menyebut nama selain dari dua nama tersebut. Kejutan malam ini mungkin memberikan peluang kepada Nija untuk menyanyikan lagu Bila Larut Malam bersama Adam. Nija telah menunjukkan persembahan yang cemerlang sewaktu membawakan lagu Jelingan Manja.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger