Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 11 August 2004

Akademi Fantasia IIDiari Akademi Fantasia 10-05-06

Seasons In The Sun
Lagu nyanyian Westlife terpilih sebagai lagu bonus untuk dinyanyikan oleh mereka. Besar kemungkinan, enam lagi pelajar yang tersingkir akan mengiringi mereka dalam lagu tersebut.

Aku Cinta Kamu
Linda menerima sebuah lagu baru ciptaan Ajai yang bertajuk Aku Cinta Kamu. Perlu mendengar Linda menyanyikan lagu ini. Sebuah lagu yang agak perlahan dan tumpuan kepada vokal boleh diberikan oleh Linda.

Kelas Vokal Cikgu Siti Hajar
Vokal yang dikurniakan Tuhan memang berbeza-beza. Telinga yang mendengar juga berbeza-beza. Adakah terlalu sukar untuk menerima pandangan manusia yang berbeza-beza ? Kelebihan mempunyai mutu vokal yang tersendiri memang tidak diperolehi oleh semua orang. Sesetengah penyanyi telah menyanyi sebaik mungkin dengan gayanya yang tersendiri tetapi tetap dikatakan meniru gaya artis lain. Di dalam Akademi Fantasia II, vokal Linda mempunyai identitinya yang tersendiri, begitu juga dengan Zahid, Bob dan Kaer. Adam tidak perlu dipertikaikan lagi beliau mempunyai identiti mirip KRU. Farah jika diamati betul-betul masih belum dapat sentuhan identiti yang sebenarnya.

Linda Only You (Versi Spanish)
Linda sudah biasa dengan lagu ini. Lagu ini merupakan antara lagu dalam senarai pilihannya. Saya tidak nampak ada sebab mengapa Linda tidak mampu membawakan lagu ini dengan baik.

Farah Tangisan Dalam Kerinduan
Sebuah lagu yang agak sedap berbanding lagu lain. Tidak ada masalah besar untuk Farah membawakan lagu ini dengan baik. Penghayatan beliau perlu dipertingkatkan lagi agar rasa lagu itu datang dengan sendirinya lalu mesej lagu tersebut sampai kepada penonton. Saya suka dengan susunan vokal pada lagu ini yang secara tidak langsung memaksimakan kekuatan vokal Farah. Ada bahagian yang rendah, juga ada bahagian tinggi. Ini memberikan kelebihan kepada Farah untuk mempersembahkan vokalnya kepada penonton.

Zahid Biarkan Bulan Bicara
Seperti ada yang tidak kena, nyanyian Zahid tidak seperti yang diharapkan. Zahid terlalu memikirkan tentang teknik yang diajar oleh Cikgu Adnan sehingga nyanyiannya tampak palsu dan dibuat-buat.

Adam Ooo La La
Adam telah menyanyikan lagu Ooo La La dengan baik sekali. Nyanyiannya setaraf dengan penyanyi profesional. Tidak banyak perbezaan. Cikgu Siti Hajar berkali-kali menyarankan kepadanya untuk mencari identitinya yang tersendiri. Beliau mahukan Adam bukannya orang lain.

Pertemuan Dengan Komposer Lagu
Kaer dan Johan Farid Khairuddin
Kau Kembali sebuah lagu yang menarik dan penuh emosi jika lirik asalnya dikekalkan. Mungkin atas sebab yang tidak dapat dielakkan, perubahan pada lirik lagu tersebut terpaksa dibuat. Ramai di antara kita berpeluang untuk mendengar demo lagu tersebut dan berpuashati dengan hasilnya tetapi kita mungkin tidak dapat mendengar Kaer menyanyikannya. Kaer perlu melakukan yang terbaik dari segi vokal untuk membawa lagu ini dengan penuh emosi.

Linda, Adam dan Ajai
Lagu Aku Cinta Kamu dan Haruskah dicipta berdasarkan personaliti dan pakej seseorang pelajar tersebut. Lagu Aku Cinta Kamu pula banyak bercerita tentang Akademi Fantasia jika diamati liriknya betul-betul. Dengan iringan piano, Adam membawakan lagu tersebut. Ada bahagian yang agak tinggi yang sememangnya kurang sesuai dengan Adam.

Farah, Bob dan Adnan Abu Hassan
Dua lagu ciptaan Adnan Abu Hassan merupakan antara lagu yang paling saya suka. Saya sukakan melodinya serta nyanyian kedua-duanya iaitu Bob dan Farah. Lagu Farah Tangisan Dalam Kerinduan agak sesuai dengan vokal Farah.

Zahid dan Cat
Satu Malaysia, Brunei dapat melihat Zahid tidur sambil berdengkur. Keletihan. Sebuah lagu yang agak rancak ini dan ada rap tentunya menarik buat Zahid. Berdasarkan personaliti, memang lagu ini sesuai untuk Zahid.

Semakin sampai ke penghujung, semakin membosankan. Mungkin kerana bilangan pelajar yang tiba-tiba bertambah lalu meragut keseronokan menonton Akademi Fantasia. Keseronokan dan kejujuran itu tidak datang dari dalam diri kerana dipaksa menonton sesuatu yang tidak kita persetujui.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger