Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 12 August 2004

Akademi Fantasia IIDiari Akademi Fantasia 10-07-08

Etika Makan
A Serviette (napkin)
B Service plate
C Soup bowl on plate
D Bread and butter plate with butter knife
E Water glass
F White wine
G Red wine
H Fish fork
I Dinner Fork
J Salad fork
K Service knife
L Fish knife
M Soup spoon
N Dessert spoon and cake fork
Akademi Fantasia II

Koreograf Farah
Melihatkan latihannya, ia bakal memberikan satu kesukaran kepada Farah. Memang menarik dapat melihat Farah melakukan aksi yang bersesuaian dengan lirik lagu tersebut. Setiap pergerakan kena dengan lirik lagu tersebut tetapi pergerakan-pergerakan tersebut seperti tidak diberikan nadi kepada persembahan Farah. Hanya sekadar buat tetapi ia tidak datang secara jujur. Pergerakan-pergerakan itu seakan dipaksa.

Koreograf Kaer
Berkonsepkan moden dan ada stail koreograf Linda Jasmine kali ini. Kaer perlu memberikan jiwa pada lakonannya dan tidak terlalu berlebihan. Biar berpada asalkan tidak keterlaluan. Sebuah lagu yang baik dan diberikan persembahan yang menarik sudah cukup untuk memberikan kekuatan kepada satu-satu nyanyian. Kesederhanaan itu penting untuk menarik perhatian penonton. Saya lebih sukakan satu yang sederhana tetapi berjaya mengumpan selera penonton.

Eksploitasi Johnny dan Jenny
Melihat aksi Johnny dan Jenny menari saya teringat untuk cuba mengeksploitasi peminat-peminat mereka berdua. Sedar atau tidak, Johnny dan Jenny punya peminat mereka sendiri. Jika tidak pun, peminat Farah tentunya meminati gelagat Farah bersama mereka berdua. Apakah watak Johnny dan Jenny akan turut berkubur setelah berakhirnya Diari Akademi ? Apakah Johnny dan Jenny tidak berpeluang untuk menyaksikan teman-temannya beraksi di Konsert Finale Sabtu ini ?

Johhny dan Jenny boleh diletakkan di atas pentas bersama-sama pelajar yang akan membuat persembahan. Jadikan mereka Pengkritik Profesional 4. Jika persembahan pelajar lelaki, biarlah Jenny yang kritik dan Johhny mengkritik persembahan pelajar perempuan. Di belakang Johhny dan Jenny, padankan dengan suara mana-mana artis atau selebriti dan mereka hanya diperkenalkan kepada umum pada penghujung konsert sebagai kejutan. Mungkin sudah terlewat untuk memberikan cadangan ini kerana konsert akan berlangsung pada hari Sabtu. Sekurang-kurangnya saya masih mengingati peranan Johnny dan Jenny di Akademi Fantasia.

Bersama Cikgu Fauziah Nawi
Tekanan semakin berat buat setiap pelajar Akademi Fantasia. Linda kelihatan begitu tertekan dan nampak tidak ceria berada di Akademi. Masa berlalu terlalu cepat. Waktu tidur terasa begitu pendek. Farah melahirkan rasa terganggunya dengan koreograf persembahannya. Beliau perlu melompat dan melakukan pelbagai aksi. Farah sewajarnya mengikut nasihat Cikgu Fauziah agar menggunakan kasut tumit tinggi sewaktu latihan untuk menyesuaikan diri dengan situasi tersebut.

Menuju Puncak
Berbeza dengan Akademi Fantasia I, lagu Menuju Puncak punya pelbagai versi. Sebaliknya berlaku dalam Akademi Fantasia II. Lagu Menuju Puncak hanya ada satu versi. Satu ketika dahulu, kita pernah mendengar lagu Menuju Puncak versi Broadway dan versi Unplugged. Seakan ada kekurangan pada susunan lagu pada kali ini. Tiada kreativiti yang mampu menyerlahkan lagi keunikan Akademi Fantasia. Memang sukar untuk terus menerbitkan rancangan berbentuk realiti sebegini sekiranya kekeringan idea dan ianya tidak berkembang secara sihat.

Tangisan Dalam Kerinduan
Farah perlu menghayati setiap patah perkataan dalam lagu tersebut yang bercerita tentang kerinduan. Farah hanya mengharapkan angin untuk menyampaikan kerinduannya. Sebuah lagu yang penuh bermakna. Membaca lirik tersebut satu-satu dapat membuatkan kita menghayati perjalanan kisah yang ingin disampaikan menerusi lagu tersebut. Cikgu Adnan Abu Hassan mengharapkan Farah dapat membawakan lagu ini dengan penuh emosi lalu membuatkan penonton turut sama merasai kesedihan tersebut.

Cinta Seorang Teman
Lagu ini dicipta oleh Adnan Abu Hassan dan liriknya ditulis oleh Fariz. Telah berlaku sedikit kesilapan sewaktu Bob mengumumkan berkenaan lagu tersebut.

Kelas Cikgu Siti Hajar
Kaer Kau Kembali
Setiap hari kita dapat melihat perubahan pada lagu tersebut. Lagu tersebut telah diberikan jiwanya oleh Kaer. Kaer menyampaikannya dengan penuh emosi. Saya suka dengan usaha Kaer mengawal lontaran vokalnya yang agak cemerlang. Mesej lagu tersebut dapat dihayati oleh pendengar dan ada kesinambungan dari satu baris ke satu baris.

Adam Haruskah
Adam harus menggunakan segala teknik yang telah diajar. Nyanyian Adam tidak mantap. Jika dibandingkan dengan pelajar lain, Adam agak jauh ketinggalan.Nyanyiannya biasa sahaja. Beliau mempunyai vokal tetapi tidak mahu menggunakan kelebihan tersebut untuk menvariasikan kaedah nyanyiannya. Beliau agak terkongkong dalam dunianya yang tidak mahu berubah. Perubahan itu harus datang dari dalam jiwanya. Jiwa nyanyiannya sering tidak konsisten dan tidak berkekalan.

Bob Gadis Sarawak
Berbeza dengan Bob, beliau punya vokal yang bagus tetapi sayangnya lagu ini tidak cukup kuat untuk menjadi sandaran kepada Bob di Konsert Finale. Lagu ini amat mudah buat Bob lalu beliau mengambil mudah untuk lagu tersebut. Hasilnya, nyanyiannya untuk lagu tersebut menjadi begitu hambar. Bob perlu mencari kreativiti sendiri untuk mencorakkan lagu tersebut kepada sebuah warna baru. Ia harus datang dari penghayatan dan penjiwaannya terhadap lagu tersebut.

Zahid Milikku
Begitu juga dengan Zahid, beliau masih berusaha mendapatkan jiwa lagu tersebut. Apa yang disampaikan oleh beliau tidak lahir dengan jujur. Persembahan nyanyiannya masih tidak mantap walaupun beliau mempunyai mutu vokal yang baik. Zahid perlu mendalami makna lagu tersebut sebelum menyanyikannya.

Farah Sk8er Boi
Sebuah lagu yang mudah. Range vokalnya biasa sahaja. Tiada nada yang amat tinggi lalu menyebabkan Farah kehilangan identitinya. Tanpa nada yang tinggi, Farah harus mencari kelainan untuk lagu ini dan salah satu caranya ialah dengan mempelbagaikan lagi tona vokal beliau. Corakkan setiap baris lirik lagu tersebut dengan warna yang berbeza-beza agar persembahannya tidak membosankan.

Koreograf Milikku dan Menuju Puncak
Saya suka dengan pergerakan-pergerakan yang direka oleh Cikgu Corrie untuk Zahid. Agak bersesuaian dengan lagu tersebut. Saya tidak nampak Zahid menghadapi masalah yang besar untuk menari dengan lagu tersebut. Zahid hanya perlu meningkatkan keunikan vokalnya dalam lagu tersebut. Biarlah lagu tersebut diwarnai dengan teknik vokal dan disertai sebuah koreograf yang kena dengan lagu tersebut.

Bersama Penasihat
Tekanan semakin memuncak. Setiap seorang daripada mereka merasaikannya. Farah merasa tertekan sejak pada Konsert III. Beliau semakin tertekan apabila sering berada di bawah pada kedudukan carta tetapi perasaan tersebut semakin lali dengannya. Beliau berasa tidak gusar apabila sentiasa berada di bawah. Zahid dan Bob merasa tertekan apabila berada di Konsert VII. Saat itu peluang untuk tersingkir semakin besar kerana bilangan pelajar semakin berkurangan. Ia amat dirasai. Kaer tentunya amat tertekan sewaktu Konsert V, VI dan VII. Tiga konsert tersebut beliau memberikan persembahan yang tidak bagus. Adam hanya tertekan pada Konsert IX kerana ia merupakan konsert terakhir sebelum penyingkiran terakhir dibuat. Kini Adam telah terselamat dari cubaan penyingkiran tersebut, lalu perasaannya kembali normal. Matlamat utamanya berada di Akademi Fantasia iaitu untuk berada di Top V telah pun tercapai.

Kaer dan Johhny
Minggu ini merupakan minggu terakhir dan tentunya Kaer akan merasa kehilangan setelah berakhirnya Akademi Fantasia. Kaer bijak mencari tumpuan kamera pada hujung-hujung minggu ini. Seperti Vince yang bijak mencuri tumpuan kamera, begitulah juga halnya dengan Kaer. Sejak akhir-akhir ini seringkali kita melihat Kaer berbual-bual dengan Johnny. Satu percubaan yang baik untuk mengumpan undian penonton.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger