Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 13 August 2004

Akademi Fantasia IIDiari Akademi Fantasia 10-09-10

Kelas Terakhir Cikgu Adnan Abu Hassan
Kaer
Kau Kembali
Saya mengharapkan persembahan lagu ini benar-benar memberikan kejutan kepada penonton. Melihat sesi latihannya sahaja saya sudah terpegun dengan perkembangan vokal Kaer. Kaer bijak menggunakan teknik vokal yang dipelajarinya serta telah berjaya mencantikkan lagu tersebut. Untuk lebih memikat penonton di stadium, Kaer perlu menambah bahagian untuk vokal sebenar beliau dan mengurangkan sedikit falsetto. Penonton mahukan sesuatu yang solid untuk keadaan seperti di stadium.

Sway
Agak sukar untuk penonton mengaitkan diri mereka dengan persembahan lagu ini. Menurut kata javard, lagu ini agak urban dan terlalu janggal dengan penonton. Kaer besar kemungkinan memikat penonton dengan aksi showmanshipnya untuk lagu tersebut. Sewaktu latihan, Kaer masih menghadapi sedikit masalah menghafal lirik lagu tersebut. Saya mengharapkan agar Kaer dapat membawa penonton terbawa dengan nyanyiannya.

Adam
Haruskah
Masalah utama Adam ialah identiti. Sayang sekiranya beliau tidak memanafaatkan peluang mendapat lagu khas yang dicipta untuk beliau tetapi masih mengekalkan identiti KRU pada lagu tersebut. Saya merasakan persembahan Adam bakal menjadi hambar dengan lagu ini. Masalah utamanya ialah penghayatannya yang masih belum cukup untuk lagu sebegini. Lebih-lebih lagi di bahagian korus berlaku sumbang dan masalah pitching. Kesan kepada penonton tidak kuat untuk meninggalkan kesan yang mendalam kepada penonton.

Farah
Tangisan Dalam Kerinduan
Hayati lirik lagu ini yang boleh saya sifatkan sebagai sambungan kepada Dambaan Pilu. Farah membawakan lagu ini dengan penuh emosi. Penghayatannya cukup walaupun bukan beliau yang menghadapi. Lagu ini merupakan kekuatan utama persembahan Farah. Kawalan vokal Farah benar-benar mantap dan bergerak secara terus dengan baik.

Sk8erboi
Aspek paling penting yang perlu Farah beri perhatian untuk lagu ini ialah tempo lagu tersebut. Sebuah lagu rancak ini memerlukan stamina yang tinggi. Dapatkan tempo yang betul dan persembahkan pergerakan yang kena dengan lirik lagu tersebut. Sederhana tetapi tidak terlalu berlebihan.

Zahid
Milikku
Lagu ini merupakan kekuatan utama persembahan Zahid. Aspek yang perlu Zahid beri perhatian ialah tempo lagu tersebut. Sebutannya perlu jelas agar mesej lagu tersebut sampai kepada penonton. Zahid perlu mendengar betul-betul tempo lagu tersebut agar tidak lari tempo. Jika sempurna, persembahan Zahid akan memikat penonton.

Biarkan Bulan Bicara
Sebuah lagu balada yang kurang popular dan memberi cabaran yang bukan sedikit untuk Zahid. Pada bahagian transpose beliau harus lebih berhati-hati kerana bahagian tersebut mudah sumbang. Bahagian sebelum tiba ke korus perlu dibuat dengan lebih berhati-hati.

Bob
Gadis Sarawak
Bob telah mewarnai lagu tersebut mengikut gayanya yang tersendiri. Saya menyukai Gadis Sarawak versi Bob.

Cinta Seorang Teman
Kemantapan vokal Bob tidak dapat dinafikan. Modal utama lagu ini ialah kuasa lontaran vokal Bob yang berada di tahap yang tertinggi. Saya menyukai penghayatan beliau tatkala membawakan lagu tersebut. Beliau mempunyai karisma sebagai penghibur dan mampu membuatkan penonton terpaku dengan vokal beliau. Keinginan penonton untuk mendengar sehingga tamat lagu tersebut itu ada.

Linda
Only You (versi Spanish)
Linda tiada masalah untuk lagu ini. Tiada keunikan kepada persembahan Linda kecuali bahasa yang digunakan. Linda harus bijak untuk tidak membosankan lagu tersebut. Penonton mempunyai sebab untuk merasa bosan kerana kejanggalan bahasa. Jika tiada keunikan dan elemen-elemen mengkagumkan yang dipersembahkan oleh Linda, maka persembahannya akan menjadi begitu hambar.

Kelas Terakhir Seni Persembahan Cikgu Fauziah Nawi
Penghayatan Lirik Lagu
Setiap pelajar berpeluang untuk bercerita tentang lirik lagu yang mereka nyanyikan. Penghayatan lirik pada sesebuah lagu merupakan aspek penting sebelum menyanyikan sesebuah lagu. Lirik perlu dihayati untuk membolehkan pendengar menghayati mesej lagu. Cara penyampaian juga penting agar penghayatan dapat diperolehi dan ekspresi dapat direalisasikan. Bukan sesuatu yang mudah tetapi sebagai seorang penyanyi itu sudah menjadi tugas mereka. Penonton mahu melihat sebuah persembahan yang dapat memikat hati mereka serta meninggalkan kesan kepada penonton.

Latihan Tumpuan
Latihan tumpuan amat penting dan setiap pelajar dapat merasai bagaimana sukarnya untuk mendapatkan tumpuan apabila melakukan dua pekerjaan pada satu masa. Sewaktu menyanyi, seorang penyanyi sebenarnya berlakon dan membaca lirik. Fokus amat penting agar apa yang dilafazkan kena dengan ekspresi wajah. Dalam waktu yang sama, tumpuan perlu juga diberikan kepada faktor lontaran vokal untuk mendapatkan nada yang betul untuk satu-satu lagu.

Akademi Fantasia IIBayangkan Malam-Malam Anda Tanpa Akademi Fantasia
Seperti Akademi Fantasia I, Aznil Hj Nawawi membuat rakaman dari dalam Akademi Fantasia untuk episod ke 100 Akademi Fantasia II. Di situlah bermulanya segala perasaan anda terhadap Akademi Fantasia. Di Akademi itulah lahirnya perasaan gembira, marah, sedih, tangisan, risau, ketawa, usik, keliru, sombong, kecewa, nakal dan segala macam emosi dan tabiat yang kita saksikan saban malam sejak 7 Jun 2004. Di situlah kita mengenali dan melihat tangisan Edlin, kepelbagaian fesyen Fitri, rambut cacak Anding, kecantikan Zarina, kemonyokan Nurul, pesona bintang Linda, kejujuran Mas, kehebatan tarian Adam, kemesraan Bob, kelantangan vokal Farah, kekecewaan Kaer dan kenakalan Zahid. Dan di sinilah anda bercerita tentang mereka. Melihat perkembangan mereka dari diari pertama sehingga diari seratus tanpa jemu-jemu. Kejutan demi kejutan kita hadapi demi Akademi Fantasia. Dan kejutan itulah yang mengukuhkan dan mengeratkan hubungan kita dengan Akademi Fantasia. Hubungan kita dengan pelajar yang dua belas itu dirasakan begitu rapat walaupun tanpa kita mengenali mereka secara peribadi. Malam ini ialah malam terakhir kita melihat keletah mereka di dalam Akademi Fantasia.

Sesi Terakhir Bersama Pakar Motivasi
Sebagai Anak Merdeka, kita seharusnya tahu menghargai erti kemerdekaan. Berada di Malaysia dalam keadaan yang aman dan damai serta pembangunan yang semakin pesat. Menurut Farah yang menetap di Putrajaya tentunya lebih berbeza penerimaannya tentang erti kemerdekaan. Beliau telah melihatkan perubahan Putrajaya yang diteroka dari sebuah ladang kelapa sawit menjadi sebuah bandaraya pintar. Linda, ahli Puteri UMNO Ranau tentunya berbangga dengan perkembangan politik negara kini serta pengaruhnya kepada rakyat Malaysia amnya.

Akademi Fantasia IISesi Terakhir Bersama Pengetua dan Tenaga Pengajar
Inilah kali pertama saya menonton sesi bersama Pengetua yang tidak begitu tertekan dan terlalu serius. Rata-rata pelajar cuba meredakan ketegangan mereka dengan menjadikan sesi bersama Pengetua itu sesuatu yang agak santai. Nyanyian pelajar lain dijadikan bahan jenaka. Mereka mengangkat “kad merah” atau “kad hijau” sebagai mengimbas kembali saat-saat mereka diujibakat satu ketika dahulu. Adam pula memohon untuk diberi satu lagi peluang untuk membuktikan yang beliau boleh menyanyi. Farah tentunya tidak dapat menahan ketawa mendengar jenaka dari Zahid.

Secara keseluruhan setiap pelajar telah mencuba sedaya upaya untuk melakukan yang terbaik untuk Konsert Finale malam esok. Setiap pelajar berpeluag untuk mempersembahkannya di hadapan Pengetua dan Tenaga Pengajar seperti minggu-minggu yang terdahulu kecuali Linda.

Nasihat Pengetua amat mudah. Esok merupakan malam penentuan, berikan sesuatu yang hebat untuk penonton. Buang segala kegugupan dan persembahkan dengan cemerlang. Zahid tidak sabar menantikan hari esok, walaupun Farah sedikit gugup kerana lokasi yang agak besar. Kaer mahu menghilangkan rasa segan di atas pentas. Adam mahu mengajak semua penonton menyanyi dan menari bersamanya. Namun demikian, Linda masih merasakan dirinya tidak layak untuk berada bersama-sama lima pelajar terbaik pilihan penonton. Memang sesuatu yang agak menyedihkan tetapi beradanya Linda kembali di dalam Akademi Fantasia bukan kehendaknya tetapi kehendak penonton.

Pengetua Ramli MS memohon maaf sekiranya ada di antara pengajarannya beliau agak kasar dan menyinggung perasaan mana-mana pihak. Begitu juga dengan Cikgu Fauziah Nawi. Tidak ada yang lebih berharga kepada seorang guru selain melihat anak didiknya mempraktikkan apa yang telah diajar di dalam kelasnya. Linda dalam sebak menegaskan yang beliau agak mendesak kerana mahukan yang terbaik dari mereka. Pertama kali kita dapat melihat Cikgu Corrie menitiskan air mata apabila bercerita tentang perkongsian pengalamannya dengan pelajar-pelajar yang ada di dalam Akademi. Zahid, Kaer, Adam dan Farah tidak dapat menahan perasaan sedih mereka.

Akademi Fantasia IIOne Shot Menuju Puncak

Tentu sahaja sukar untuk kita melupakan kenangan-kenangan kita bersama Akademi Fantasia. Di situlah wujudnya perasaan kasih sayang, mekarnya sifat kerjasama antara pelajar dan dipupuk semangat tolong-menolong antara pelajar. Seperti mimpi, masa itu berlalu begitu pantas. Terasa baru semalam, kita dikejutkan dengan pengumuman tentang Mas seorang ibu tunggal yang mempunyai dua orang anak. Terasa baru berlangsung persembahan hebat Kaer dengan lagu Mentera Semerah Padi. Terasa baru semalam, Pengetua Ramli MS menghempaskan pen marker kerana marahkan Mas. Terasa baru semalam, melihat Adam menitiskan air mata kerana memohon maaf kepada ibunya. Terasa baru semalam, melihat Anding diserang lelah kerana terlalu sedih dengan penyingkiran Edlin. Terasa baru semalam melihat Aznil sering mengusik Zarina tentang perhubungannya dengan Khai. Terasa baru semalam kita melihat Fitri mengenakan imej bertocang macam perempuan dalam pantang dan terasa baru semalam kita mendengar Nurul melaungkan “Are You Ready To Run…….” sebelum meninggalkan Akademi Fantasia.

Jeritan One Shot Menuju Puncak bergema buat kali terakhir di Akademi Fantasia menandakan berakhirnya episod Diari Edisi Akademi Fantasia II.

Kategori Anugerah Akademi Fantasia
Perkara Yang Paling Dirindui Setelah Akademi Fantasia Tamat
Adegan Paling Kelakar Pilihan
Adegan Paling Diingati Konsert Pilihan
Adegan Paling Diingati Diari Pilihan
Adegan Paling Sedih Pilihan
Adegan Paling Romantik Pilihan
Adegan Paling Dibenci Pilihan
Kejutan Pilihan
Vokal Lelaki Pilihan
Vokal Wanita Pilihan
Persembahan Konsert Pilihan

Sila cadangkan sekiranya ada kategori lain yang ingin dimasukkan. Terima kasih.

AFUNDI ZAHID
AFUNDI KAER
AFUNDI FARAH
AFUNDI BOB

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger