Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 08 August 2004

Akademi Fantasia IIImbasan Akademi Fantasia IX

Bersama Zainir Aminullah dan Ramli MS
Apakah rasional AFMASUK ?
Encik Zainir Aminullah berpendapat ini adalah salah satu kejutan yang ada di dalam Akademi Fantasia. Berdasarkan format yang diambil dari La Academia Mexico, penggunaan wildcard ada dipraktikkan untuk pertandingan seperti ini.

Saya berpendapat sekiranya sesuatu peraturan boleh diubah sewenang-wenangnya dan dianggap satu kejutan maka format pertandingan serta system penjurian juga boleh ditukar mengikut kesesuaian. Oleh yang demikian, adalah tidak salah sekiranya pihak penerbitan juga menukar system penjurian penghakiman dalam pertandingan ini dan memansuhkan system SMS. Benar AFMASUK boleh mendatangkan kebaikan kepada penonton apabila mereka diberi pilihan untuk mendapat peluang kedua. Begitu juga dengan system penghakiman bila mana system penghakiman mampu memberikan keputusan yang lebih telus serta bersifat lebih professional.

Menurut Ramli MS, sesiapa sahaja boleh masuk semula ke Akademi Fantasia. Bukan kehendak Pengetua tetapi kehendak penonton. Penerimaan semula pelajar hendaklah disertai dengan kesungguhan untuk mengejar tahap ilmu yang telah ada pada pelajar lain. Setiap pelajar perlu melakukan penyesuaian untuk terus bergandingan dengan pelajar lain yang telah terpilih ke peringkat akhir. Kerjasama yang ditunjukkan oleh setiap pelajar amat jelas tetapi harus diingat yang Puan Fatimah Abu Bakar pernah sekali menyatakan yang pelajar Akademi Fantasia kali ini lebih bijak menyembunyikan apa yang mereka rasakan. Walaupun ada persaingan tetapi mereka tidak tunjukkan secara jujur. Mereka bijak menutup persaingan tersebut.

Saya meragui system AFMASUK yang dilaksanakan. Dalam waktu yang sama system AFUNDI berjalan. Kedudukan terkini AFUNDI pada 6 petang ialah :

ADAM 23%
ZAHID 23%
FARAH 21%
KAER 19%
BOB 13%

Sekiranya pelajar yang terpilih untuk menyertai semula Akademi Fantasia, apakah undiannya bermula dengan kosong. Tentu agak sukar untuk beliau mengejar. Mungkin juga sejumlah undi yang pernah tidak dapat masuk kepada pelajar tersebut pada malam beliau disingkirkan akan digunakan semula untuk tujuan tersebut.

Kredibiliti Akademi Fantasia yang sepatutnya bersih setelah penyingkiran Mas pada Konsert IX semalam telah sedikit tercalar dengan kejutan AFMASUK yang menerima semula pelajar yang telah tersingkir untuk meneruskan pengajian di Akademi Fantasia. Ia akan dianggap sebagai tempat bahan buangan atau recycle barang terbuang. Menang atau pun tidak ia tetap bergantung kepada undian penonton. Sekiranya tercalar, yang mencalarkan kredibiliti Akademi Fantasia kesalahannya diletakkan di bahu pengundi. Itu yang disebut oleh Pengetua Ramli MS. Pengundi hanya alat untuk membuat kejutan dan mencapai impian sesetengah pihak.

Sekali lagi saya mencadangkan agar Bintang AFMASUK, ada sebab saya panggil Bintang AFMASUK kerana pelajar tersebut telah pun bergelar bintang dan didedahkan dengan dunia luar yang begitu menyeronokkan. Ada di antara mereka yang telah ditawarkan untuk berlakon filem arahan Datuk Yusof Haslam, ada juga yang telah membuat persembahan di Istana Budaya, ada juga di antaranya yang telah disenarai pendek untuk menjadi model iklan produk teknologi maklumat tempatan, ada yang telah berpeluang untuk mengadakan persembahan bersama Siti Nurhaliza dan macam-macam lagi. Bintang AFMASUK ini hanya diberikan peluang untuk membuat persembahan khas bersama-sama Lima Pilihan Terbaik di Kemuncak Konsert minggu hadapan. Beliau tetap meneruskan pengajian di Akademi, diberikan dua buah lagu, satu lagu baru dan satu lagu lama, menari bersama-sama untuk lagu Menuju Puncak dan sebuah lagu bonus, diberi kejutan seperti pelajar lain tetapi tidak dimasukkan dalam senarai undian untuk memilih Juara. Ini lebih adil.

Bersama Mas
Seorang yang nampak keliru dan adakalanya beliau tidak menjawap persoalan yang diberikan oleh Aznil. Berkali-kali beliau menyatakan tujuan utama beliau datang ke Akademi Fantasia adalah untuk belajar tetapi belajar yang bagaimana tidak dinyatakan. Semangat itu tidak dapat kita lihat di dalam Akademi. Perubahan kecil itu hanya dapat kita lihat dan tidak besar.

Satu yang unik tentang Akademi Fantasia, sifat dorongan, kasih saying, kerjasama, saling mengambil-berat dan persahabatan di antara pelajar sememangnya wujud sesame mereka. Memang sukar untuk meninggalkan dua orang anak yang masih kecil tetapi mereka tetap di hati Mas.

Jawapan gurauannya tentang lagu yang paling disukainya itulah yang akan kita rindui di dalam Akademi Fantasia. Beliau banyak menjawap setiap soalan dengan gurauan dan tidak begitu serius. Seakan cuba untuk menyembunyikan kesedihannya.

Suka untuk saya mengingati semula jawapan yang diberikan oleh sepupu Mas tentang bagaimana tindakan Ramli MS terhadap Mas yang disiarkan kepada umum. Beliau tetap menganggap perlunya ada penapisan dan adegan sedemikian tidak sewajarnya tidak disiarkan kepada umum.

Kedudukan Setelah Konsert
Adam 20%
Farah 18%
Zahid 18%
Kaer 15%
Bob 15%

Kemaskini jam 8.34 malam
Diari Khas Akademi Fantasia
Linda terpilih untuk diserapkan semula ke Akademi Fantasia untuk menyertai Adam, Kaer, Bob, Farah dan Zahid di Kemuncak Konsert Akademi Fantasia II pada minggu hadapan.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger