Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 01 August 2004

Akademi Fantasia IIImbasan Akademi Fantasia VIII

Bersama Penasihat Pelajar Puan Fatimah Abu Bakar
Sebagai seorang Penasihat Pelajar beliau merasa amat sedih dan terkejut dengan keputusan yang telah dibuat oleh pengundi SMS. Menurutnya, Linda mempunyai kelebihan dan nampak kualiti seorang bintang. Seperti penonton lain, saya juga tertanya-tanya apakah kriteria yang penonton mahu dan pilih. Apakah mereka mahu yang cantik ? Linda dan Zarina telah pun tersingkir.

Saya akui, di pihak pelajar Akademi Fantasia sendiri merasa keliru tentang apakah yang pengundi cari. Di antara mereka tentunya mereka sedar dan tahu kelebihan dan kekurangan mereka sesama sendiri. Ini secara tidak langsung akan melahirkan kebimbangan di pihak Tenaga Pengajar tentang motivasi setiap pelajar yang tinggal.

Saya yang berada di dewan dapat merasakan aura negatif yang terpercik kepada Mas. Kemarahan penonton jelas ditujukan kepada beliau. Memang bukan salah beliau. Beradanya beliau di Akademi Fantasia bukan kehendak beliau tetapi kehendak pengundinya. Cikgu Fauziah bangun untuk menenangkan penonton tetapi nyata tidak berhasil. Farah juga kelihatan memeluk Mas untuk menenangkan perasaan beliau ketika itu. Saya dapat merasakan yang Mas sendiri sudah seakan putus asa untuk terus berada di Akademi Fantasia kerana tidak banyak perubahan dari segi vokal dan bakat yang telah ditunjukkan oleh beliau. Kejujuran Mas yang pada mulanya kita boleh terima pada minggu-minggu awal di Akademi Fantasia akhirnya telah meracun kehidupan Mas. Mas akhirnya dibenci kerana keegoan pengundi-pengundinya. Bukan salah Mas. Percayalah, Mas akan terus dibenci sehinggalah beliau tersingkir.

Bersama Linda: Ada Hikmahnya !
Pelbagai dugaan yang melanda Linda sehingga beliau tersingkir pada Konsert VIII. Bermula dengan penyingkiran Fitri dan beberapa minggu kemudian Zarina menyusul memberikan sedikit tekanan kepada beliau.

Setelah Linda menyerahkan rantai miliknya buat Zarina, kini giliran Zahid pula menyerahkan rantai miliknya untuk Linda. Zahid khabarnya amat tertekan dengan keputusan tersebut. Perasaannya bercampur-campur. Keliru, marah, geram.

Walaupun diajukan persoalan yang agak kontroversi kepada Linda, beliau menjawab dengan penuh hati-hati agar tidak mengguris hati mana-mana pihak. Jawapan PR. Sewajarnya kita harus tahu kedudukan Linda di dalam Akademi Fantasia. Mana mungkin Mas dikatakan pelajar yang berbakat dan bersungguh-sungguh melakukan yang terbaik sedangkan pen marker pernah dibaling kerana dia, pernah dihayun keliling kelas vokal untuk beliau melontarkan vokalnya dan beliau mengulangi setiap kesilapannya pada setiap minggu tanpa segan silu dan punya perasaan malu untuk memperbaiki kesilapannya. Mas harus dipuji kerana tidak punya perasaan malu untuk terus mengulangi kesilapan-kesilapan lampau tanpa mahu sedar diri untuk memperbaiki dirinya yang lemah. Berilah 30 bulan pun berada di Akademi Fantasia, Mas akan keluar seperti sehelai kain yang putih bersih tanpa sebutir ilmu pun untuk dibawa keluar.

Adil ? Emosi penonton lahir dari reaksi spontan yang tidak boleh dihalang tetapi perlu diekspresikan.

Aznil turut bertanya kepada Norlina “Siapakah yang layak tersingkir daripada Akademi Fantasia sekiranya bukan Linda ?” Beliau beberapa kali mengelak dan mengatakan keputusan sukar diduga. Jika Aznil berpeluang untuk bertanyakan kepada saya soalan tersebut nescaya saya tanpa ragu-ragu menjawab “MAS”. Seperti yang pernah Aznil tanya “Adakah anda boleh menerima penyingkiran Fitri dan bukan Zahid ?” Saya menjawab saya boleh menerima penyingkiran Fitri tetapi tidak Zahid.

Namun demikian ada hikmah di sebalik penyingkiran beliau kerana kita bakal menyaksikan kejelekan industri muzik yang telah diperkotak-katikkan oleh tangan-tangan pengundi. Itu juga satu hikmah.

Kedudukan Selepas Konsert
Farah 17%
Adam 16%
Kaer 15%
Zahid 14%
Bob 13%
Mas 13%
Linda 12%

Pengundi terlupa mengundi Linda kerana memberikan tumpuan kepada Farah. Giliran persembahan Farah yang agak awal menyebabkan banyak undiannya yang dapat masuk. Tetapi nasib tidak menyebelahi Linda apabila gilirannya agak penghujung. Walaupun perbezaan bilangan undi antara Mas dan Linda tidaklah besar tetapi ia tetap merupakan satu kerugian yang besar kepada industri muzik negara. Linda pastinya menyerlah di persada seni tanahair. Jika bintang Akademi Fantasia terpilih untuk menyertai Konsert Gemilang Cahaya di Jakarta sudah pasti Linda, Farah, Zarina, Kaer dan Zahid akan terpilih menyertainya walaupun Juara Akademi Fantasia II ialah Mas. Bukan setakat itu sahaja, penghasilan album juga sudah tentu memihak kepada lima pelajar yang saya sebutkan tadi.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger