Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 11 January 2005

Akademi : Jodoh

Sudah namanya drama Melayu, maka kisah dipaksa mengikut pilihan keluarga pasti ada. Ini yang terjadi kepada Nita. Beliau seakan mengikut kehendak keluarganya untuk bertunang dengan Ako. Ako semacam menyedari ketidaksenangan hati Nita sewaktu bersamanya. Nita banyak memberi alasan. Walaupun Ako kelihatan agak kaya, dengan BMWnya tidak sedikit pun menggugat perasaan Nita.

Menggunakan elemen wayang kulit untuk mengusik Kaer yang sedang kerisauan akan cintanya. Penampilan Anding dan Farid dalam adegan ini sememangnya mencuit hati. Kaer perlu lebih berani. Lakonan Kaer masih belum mencapai tahap seperti yang saya inginkan.

Oleh kerana masih belum berpuas hati, Ako bertemu lagi dengan Nita. Ako mendesaknya untuk bertunang. Alasan Nita, masih belajar. Alasan yang biasa kita dengar. Beliau meminta agar tunggu sehingga selesai belajar jika tidak beliau tidak fokus. Menurut Nita pada mulanya beliau hanya belajar secara suka-suka. Wujud ya belajar secara suka-suka ? Tetapi sekarang terasa macam hendak berjaya pula. Betapa ayat-ayat ini sungguh lawak sekali. Wujud belajar secara suka-suka ? Bukahkah belajar harus bersungguh-sungguh. Dan keinginan untuk berjaya perlu ada dalam diri setiap pelajar dan bukannya tiba-tiba terasa macam hendak berjaya.

Lisa yang melontarkan dialognya tanpa emosi bersemuka dengan Nita. Rupanya Nita ingin merahsiakan perkara tersebut daripada pengetahuan semua orang termasuklah Lisa. Tetapi Lisa telah ternampak mereka sebelum ini. Lisa berkali-kali bertanya kepada Nita tentang perasaannya.

Muncul seorang lagi watak iaitu Lulu. Lulu seorang pelajar yang bekerja sambilan untuk menampung pengajiannya. Walaupun mendapat biasiswa beliau menggunakan wang biasiswa untuk menyara keluarganya dan bekerja sambilan untuk mendapat sedikit wang untuk menyara hidupnya. Ini baru nilai-nilai positif diterapkan kepada satu watak. Berkali-kali beliau meminta Farid agar tidak memecahkan rahsianya kepada orang lain.

Bob diberikan watak yang agak nakal. Bukan jahat tetapi nakal. Walaupun agak kaku, sedikit sebanyak beliau cuba untuk menyelitkan elemen humor dalam lakonannya. Memang tidak kena. Nampak lesu dan palsu. Bob cuba untuk menjadi nakal tetapi nampak bitchy. Kenakalan menyebabkan Lulu agak bengang dengan Farid kerana menyangkakan Farid telah membocorkan rahsianya. Fitnah memang pasti wujud dalam drama Melayu. Cerita yang mudah menjadi berbelit-belit hanya sekadar untuk memanjangkannya.

Yang lebih mengaibkan apabila Lisa bertemu Ako bersemuka tentang Nita. Apa kejadahnya yang Lisa menyibuk hal tunang orang lain. Kalau ya pun teringin kat Ako tak payah lah direct sangat. Episod II ini sememangnya keterlaluan dalam unsur ketidaklogikannya.

Di mana-mana pasti ada Bob. Lulu cuba untuk memohon maaf dengan Farid. Mereka nampak agak serasi dan boleh menjadi sahabat. Bob juga ingin menjadi kawan mereka.

Pandangan
Saya agak bosan untuk episod kedua ini. Banyak unsur-unsur yang tidak boleh diterima akal. Menyibuknya Lisa sememangnya menjelekkan. Lakonan Bob yang nakal tidak nakal. Pendek kata membosankan.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger