Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 02 February 2005

Sting Sacred Love TourSting Sacred Love Tour
Stadium Putra Bukit Jalil

Saya bukan peminat Sting. Tetapi setelah berpeluang untuk menonton persembahan hebatnya malam itu, saya menjadi suka dengan corak persembahan beliau. Terima kasih kepada pemberi tiket dan juga dua orang peminat fanatik Sting yang turut sama memperkenalkan saya kepada satu dunia yang baru.

Sebelum memasuki stadium, saya hanya berbekalkan dua lagu Sting yang saya tahu iaitu Desert Rose dan Every Breath You Take. Itu sahaja dua lagu yang saya tahu. Every Breath You Take tentunya akan menjadi salah satu lagu encore tetapi ini berbeza untuk lagu Desert Rose yang jarang sekali beliau nyanyikan dalam mana-mana tour. Impian saya untuk melihat beliau membawakan lagu Desert Rose akhirnya membuahkan hasil apabila beliau membawakan lagu tersebut dengan berjaya.

Senarai Lagu
Send Your Love dipilih sebagai lagu pembukaan merupakan lagu yang punya elemen Timur Tengah serta gabungan house music. Penonton seakan-akan diberikan gambaran akan konsep persembahan pada malam tersebut. Terus terang saya katakan saya menyukai teknik tatacahaya yang digunakan pada malam itu.

Message In The Bottle diteruskan untuk cuba membuka minda saya tentang Sting. Masih belum boleh menerima lagu-lagu baru ini. Saya masih tercari-cari mengapa saya berada di sini. Sekadar untuk menikmati muzik mungkin. Saya memang suka muzik dan tidak salah sekiranya saya berada di sini untuk mendengar muzik tetapi bukan menghayatinya.

If You Love Somebody Set Them Free merupakan antara lagu-lagu klasik Sting. Mood persembahan kembali bertenaga dengan irama-irama segar rock dan showmanship beliau. Saya masih terpinga-pinga. Komunikasi Sting dengan penonton sungguh bersahaja. Menggunakan sedikit bahasa Melayu untuk menarik perhatian penonton.

Dead Man’s Rope susunan muziknya agak perlahan. Boleh saya katakan inilah muzik pilihan saya. Ia bermula dengan petikan gitar secara solo oleh Sting. Di pertengahan lagu tersebut, bunyi perkusi, bass dan drum bersatu untuk mencipta satu mood pada lagu tersebut yang benar-benar memukau. Saya sudah dapat menyerapkan diri saya ke dalam konsert tersebut. Sudah mula merasaikan keseronokannya.

Brand New Day membuatkan saya teruja ! Dengan tatacahaya merah kuning dan biru bertukar-tukar arah, persembahan Sting menjadi begitu ekslusif. Elemen-elemen country pada lagu tersebut diselitkan elemen rock begitu segar.

Shape of My Heart sebuah ciptaan yang indah. Petikan gitar secara solo oleh Sting disusuli lontaran vokal yang mantap membuatkan lagu berirama rock ballad ini menjadi begitu menarik.

Englishman In New York membuatkan penonton berbangsa asing menjerit keriangan. Rata-rata penonton mula berdiri untuk menikmati muzik yang hebat itu. Saya akui persembahan vokal Sting begitu bertenaga. Saya harus akui Sting bijak memilih lagu untuk disesuaikan dengan persembahannya.

Fragile dinyanyikan dalam latar cahaya warna biru dan dihalakan cahaya merah ke arah Sting. Menurut salah seorang sahabat saya, lagu ini menjadi tema untuk tragedi 9/11 kerana liriknya amat sesuai dengan kejadian tersebut. Saya tidak menjangkakan yang lagu ini dinyanyikan pada pertengahan konsert tetapi aspek pemilihan lagu dibuat dengan baik untuk mengekang mood penonton.

If blood will flow when flesh and steel are one
Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away
But something in our minds will always stay
Perhaps this final act was meant
To clinch a lifetime's argument
That nothing comes from violence and nothing ever could
For all those born beneath an angry star
Lest we forget how fragile we are
On and on the rain will fall
Like tears from a star, like tears from a star
On and on the rain will say
How fragile we are, how fragile we are
On and on the rain will fall
Like tears from a star, like tears from a star
On and on the rain will say
How fragile we are, how fragile we are
How fragile we are, how fragile we are


Sting Sacred Love TourFields of Gold adalah antara lagu yang pernah saya dengar sebelum ini. Pada saat ini adrenalin penonton telah pun memuncak dan mereka turut sama bertepuk tangan mengiringi persembahan Sting. Saya benar-benar terhibur tatkala Sting membawakan lagu ini tetapi masih kekal duduk di kerusi penonton.

Sacred Love sebuah lagu yang ada elemen etnik fusion. Saya menyukai susunan muziknya yang segar dan sedikit moden. Pengaruh rocknya juga kuat pada lagu ini dan vokal Sting seperti biasa hebat untuk lagu ini.

Whenever I Say Your Name boleh saya sifatkan sebagai pertarungan vokal antara Sting dan rakan duetnya malam itu iaitu Joy Rose. Lagu yang asalnya dinyanyikan bersama Mary J. Blige merupakan sebuah lagu romantic ballad yang mempunyai elemen-elemen seksual antara satu sama lain. Saya suka dengan showmanship yang dipersembahkan oleh mereka dan amat kena dengan lagu tersebut.

Every Little Thing She Does Is Magic begitu juga dengan Sting. Showmanshipnya satu magik. Kehebatan beliau mengawal penonton begitu terserlah. Sedikit pun persembahannya tidak membosankan. Walaupun susunan muzik lagu tersebut diubah mengikut kesesuaian, tetapi ia masih bersesuaian dengan corak persembahannya.

The Book of My Life berentak agak perlahan. Menariknya persembahan ini apabila bahagian-bahagian panjang lagu ini dibuat seperti jamming session antara pemuzik. Para pemuzik tentu seronok melihat setiap seorang daripada pemuzik iringan seakan berperang untuk menghasilkan yang terbaik antara mereka.

Roxanne merupakan sebuah lagu yang agak perlahan. Sebuah permulaan yang baik Lagu ini menceritakan tentang pelacur-pelacur jalanan telah diberikan nafas baru dengan menyelitkan elemen jazz dan fusion. Lagu ini agak panjang dan sedikit membosankan dengan jamming yang panjang. Kehebatan pemuzik-pemuzik iringan Sting diserlahkan lagi menerusi lagu ini.

Desert Rose adalah lagu yang saya tunggu-tunggu. Beliau kembali semula ke pentas atas permintaan penonton. Saya sendiri tahu yang beliau akan kembali kerana lagu-lagu evergreen beliau belum dinyanyikan lagi. Tentu itu satu gimik sahaja. Walaupun tanpa Cheb Mami beliau tetap membawakan lagu tersebut dengan hebat. Melodi lagu tersebut telah menyebabkan hampir semua penonton bangun untuk menari bersama-samanya. Saya harus puji Sting yang turut menyanyikan beberapa rangkap dalam bahasa Arab untuk penonton-penonton di Malaysia.

If I Ever Lose My Faith In You membawa mood penonton kembali tenang tetapi masih bertenaga. Rata-rata penonton girang dengan persembahan bertenaga Sting. Penguasaan pentasnya hebat dan permainan alat muzik sedikit pun tidak membataskan pergerakannya. Lagu ini tamat dan mendapat tepukan bergemuruh dari penonton dan terus bersambung untuk lagu seterusnya.

Every Breath You Take menyebabkan satu stadium bergema. Setiap seorang dari penonton akan cuba menyanyikan lagu evergreen itu yang dirakamkan bersama The Police. Saat ini saya sudah gilakan Sting. Saya rasa semua orang gilakan Sting.

Every breath you take
And every move you make
Every bond you break, every step you take
I'll be watching you

Every single day
And every word you say
Every game you play, every night you stay
I'll be watching you

Oh, can't you see
You belong to me?
How my poor heart aches
With every step you take
Every move you make
Every vow you break
Every smile you fake, every claim you stake
I'll be watching you

Since you've gone I've been lost without a trace
I dream at night, I can only see your face
I look around, but it's you I can't replace
I feel so cold, and I long for your embrace
I keep crying baby, baby please,
Oh, can't you see
You belong to me?
How my poor heart aches
With every step you take
Every move you make
Every vow you break
Every smile you fake, every claim you stake
I'll be watching you
Every move you make, every step you take
I'll be watching you
I'll be watching you


Penonton menjangkakan persembahan telah tamat. Jeritan penonton yang masih belum puas dengan persembahannya memecah kesunyian stadium. Penonton masih bersorak mengharapkan beliau kembali ke pentas. Lagu Thousand Years menjadi lagu penamat setelah beliau dipanggil semula. Elemen etnik dalam rentak yang perlahan serta diselitkan sedikit elemen muzik Timur Tengah merupakan lagu yang sesuai sebagai penamat.

Sting tetap menjadi man of the show pada malam itu. Usia bukan penghalang. Tidak salah sekiranya beliau menjadi idola kepada setiap lelaki yang ada di dunia ini. Beliau menjadi ikutan. Sekurang-kurangnya pada zaman sekitar 80an.

Para peminat Sting sanggup berhabis untuk menyaksikan persembahan eksklusif beliau. Konsert tersebut diiringi oleh lima pemuzik dan dua penyanyi latar. Mereka terdiri daripada Dominic Miller (gitar), Jason Rebello (piano & keyboard), Keith Carlock (drum), Kipper (keyboard) dan Rhani Krija bermain perkusi. Penyanyi latar terdiri daripada Joy Rose dan Donna Gardier.

Malam tersebut menjadi malam yang meninggalkan seribu kenangan kepada hampir 8000 penonton.

Ranking Lagu
Desert Rose
Every Breath You Take
Fragile
Brand New Day
Thousand Years
Shape of My Heart
Englishman In New York
Fields of Gold
Whenever I Say Your Name
Send Your Love
Dead Man’s Rope
If I Ever Lose My Faith In You
Sacred Love
The Book of My Life
Roxanne
Every Little Thing She Does Is Magic
If You Love Somebody Set Them Free
Message In The Bottle

Vokal : 9/10 bintang
Sistem Audio : 9/10 bintang
Muzik : 8/10 bintang
Tatacahaya : 8/10 bintang
Rating Keseluruhan : 9/10 bintang !


TQ Chail ! Worth It Gila ! TQ Hakim & Dream ! Kerana beri peluang duduk sebelah korang. Kalau tak sure aku boring gila tak tau nak sembang apa dengan non-fanatic Sting tu !

Kredit Foto Poster
Kredit Foto Blur

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger