Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 06 April 2005

Laskar Cinta DewaAlbum Laskar Cinta Dewa : Kritik Sosial Dewa

Saya mula menggemari Dewa apabila terdengar lagu Aku Cinta Kau Dan Dia. Itu pun setelah mengetahui tentangnya setelah tersingkirnya Adi dari Akademi Fantasia. Sejak itu, saya cuba mendengar lagu-lagu mereka serta mengikuti perkembangan baladewa, baik yang di Indonesia dan di Malaysia. Saya mengikuti perkembangan Dewa melalui website rasminya. Ini album yang saya miliki. Tertarik dengan kulit albumnya yang nyata unik. Saya akui saya kurang arif untuk mengulas tentang album ini terutamanya dari genre muzik yang jarang saya dengar. Apa yang tertulis hanyalah pendapat saya tentang lagu-lagu yang ada dalam album ini. Tidak sekali pun ia berlandaskan ilmu asas atau teori muzik yang ada pada saya. Semuanya berlandaskan pendengaran dan penerimaan saya terhadapat lagu tersebut.

Terus terang saya mengakui, saya sukakan album ini. Iramanya keras, mesejnya keras dan lantang. Adakalanya keliru. Kelantangan yang keterlaluan sehingga boleh mengelirukan. Lirik lagu ini berbicara lantang tentang sesuatu. Cinta, ketuhanan dan jati diri bangsa. Nyata mesej-mesej sedemikian bukan merupakan modal untuk popular. Itulah kelebihan album tersebut.

Track 1 Pangeran Cinta
Eksperimentasi electronika pada satu verse lagu tersebut amat menarik untuk dinilai. Gaya ritma lagu ini lebih kepada jenis fast-rock yang lebih dikawal ekspresi vokalnya. Lirik lagu ini tidak terlalu diserabutkan dengan melodi lagu yang berentak fast. Lirik lagu ini bercerita tentang Pangeran Cinta. Menurut Ahmad Dhani dalam ucapan terima kasihnya, Pangeran Cinta ialah Nabi Muhammad saw. Liriknya bercerita tentang kasih abadi.

Track 2 Atas Nama Cinta
Sebuah lagu berentak kontemporari yang bakal menjadi siulan anak muda. Saya suka bahagian korus yang menarik untuk diulang-ulang. Kadang-kadang saya hairan, mengapa lagu-lagu Indonesia seperti ini senang mendapat perhatian di sini. Lirik lagu ini melontarkan mesej ketuhanan yang besar.

Track 3 Satu
Saya suka lirik lagu ini. Punya makna yang amat mendalam. Liriknya simple sahaja. Perkataan yang berulang-ulang. Tetapi penuh makna. Walaupun lagu ini punya melodi yang biasa persis lagu rock yang merayu-rayu cinta tetapi lagu ini punya melodi yang agak baik. Jika didengar beberapa kali, saya merasakan lagu ini mirip-mirip lagu Kosong dari album Cintailah Cinta.

Track 4 Indonesia Saja
Lagu ini unik. Liriknya biasa sahaja dengan mengulangi patah perkataan suku bangsa yang ada di Indonesia. Lagu ini bercerita tentang jati diri menjadi seorang bangsa Indonesia. Satu yang unik tentang Dewa, dengan berbekalkan lirik-lirik mudah tetapi punya mesej yang besar dalam lagu tersebut.

Track 5 Sweetest Place
Sebuah lagu yang bermula dengan melodi petikan gitar ala lagu-lagu jenis country.

Track 6 Hidup Ini Indah
Lagu ini terlalu perlahan sehingga membosankan. Kerana terlalu bercerita tentang keindahan, maka lagu ini hilang keindahan melodinya. Terlalu perlahan. Saya mengaku cepat bosan dengan lagu-lagu perlahan seperti ini. Tidak banyak pembaharuan pada lagu ini.

Track 7 Cinta Gila
Saya suka dengan melodi lagu ini. Ia lebih catchy dan senang menjadi siulan. Lagu ini seperti lagu biasa tetapi keunikannya ialah melodinya yang senang menjadi ikutan dan membuatkan kepala bergoyang. Goreng gitar yang superb ! Ada gabungan rock dan irama yang sedikit funky.

Track 8 Nonsens
Mungkin sudah menjadi trademark Dewa menggunakan bahasa yang mudah untuk dijadikan lirik. Mesej berat dalam lagu ini dilengkapi dengan kekerasan pada melodi lagu tersebut.

Track 9 Hadapi Dengan Senyuman
Sebuah lagu yang bermula dengan pengunaan instrumen yang minima. Sekadar nyanyian yang mudah tetapi penuh penghayatan. Melodi lagu ini sekadar diulang-ulang tetapi mengasyikkan. Kemuncak lagu ini apabila ia diambil alih oleh dendangan penyanyi koir pada bahagian kedua lagu tersebut. Penyanyi latar dari kalangan penyanyi koir telah mengindahkan lagi lagu ini. Koir ala gospel yang lengkap dengan soprano, alto, tenor dan bass memberikan sentuhan gothic pada lagu tersebut. Ia benar-benar mencengkam perasaan dan emosi lagu ini meresap dalam tubuh saya. Lagu ini tamat begitu sahaja.

Track 10 Matahari Bintang Bulan
Saya kurang menggemari lagu ini. Cubaan untuk menerapkan irama reggae pada lagu ini tidak berhasil atau kurang berbisa. Pada pendapat saya, ia merupakan sebuah lagu yang biasa tetapi iramanya agak baik.

Track 11 Aku Tetaplah Aku
Sebuah lagu yang rancak. Saya kurang menggemari melodi lagu ini tetapi suka menghayati liriknya. Aku Tetaplah Aku yang beatnya mengingatkan saya kepada lagu Smell Like Teen Spirit oleh Nirvana.

Track 12 Shine On
Seperti sebuah lagu yang bermula perlahan. Permulaan yang sedikit membosankan. Di peringkat chorus rentak menjadi rancak dan saya tertarik pada lagu ini. Tetapi sekadar biasa-biasa sahaja.

Kulit Album
Jarang sekali saya melihat pembikinan kulit album yang dibuat dengan teliti dan daya kreatif yang paling tinggi seperti album Laskar Cinta ini. Konsep menggabungkan tulisan jawi dan rumi untuk tajuk utama album sedikit mengelirukan tetapi kreatif. Penggunaan warna-warna garang iaitu merah, hitam dan kuning sudah cukup memberikan stail rock pada kulit album tersebut. Penggunaan ruang yang dirancang dengan teliti menjadikan hasilnya tinggi daya kreatif. Imeh-imej serta ilustrasi unik yang menghiasi foto-foto ahli kumpulan Dewa bersifat garang tetapi masih kena dengan konsepnya. Tidak terdapat dalam album buatan Malaysia, tertulis satu peringatan tentang “Merokok dapat menyebabkan kanker, serangan jantung, impotensi dan gangguan kehamilan dan janin.” Unik bukan ? Font yang digunakan untuk menghiasi kulit album ini dinamakan “Laskar Cinta”

Rating 4/5

Ranking sultanmuzaffar
Pangeran Cinta
Hadapi Dengan Senyuman
Cinta Gila
Atas Nama Cinta
Indonesia Saja
Satu
Hidup Ini Indah
Matahari Bintang Bulan
Nonsens
Sweetest Place
Aku Tetaplah Aku
Shine On

Ulasan Album Dewa
Kakiseni.com : Dewa lari bunyi

Laman internet Dewa
http://www.dewa19.com
http://www.dewa19.net

Promosi
Ulasan Album Wo!!! Zahid Juara Akademi Fantasia II

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger