Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 04 April 2005

ABP2004

Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2004
Arena Of Stars, Genting Highland

Masalah audio ! Masalah teknikal ! Baca skrip ! Over run ! Tidak cukup masa ! Ucapan pemenang terkejar-kejar ! Berhenti iklan sesuka hati ! Sumbang ! Minus one ! Kurang seri ketiadaan Siti Nurhaliza ! Pemenang lewat ambil anugerah ! Keputusan yang senang diramal ! Rekaan set merah dan putih ! Pembawa anugerah tidak bersedia ! Penyampai yang tidak serasi ! Penyampai dari kalangan pembaca akhbar yang kaku ! Asyik aku saja kena komen kaku dalam TV, aku pun nak komen orang lain kaku juga. :)

Terhangat Di Pasaran (KRU & Adam)
Sebuah persembahan pembukaan yang bertenaga dari KRU dan Adam. Penampilan yang menarik dari Norman, Yusry, Edry dan Adam. Persembahan bertenaga itu sepatutnya menjadi pemangkin pada malam tersebut tidak menjadi kenyataan.

Pengacara : Ogy Ahmad Daud & Salih Yakub
Gandingan yang kurang serinya. Jenaka over-acting Ogy sudah boleh dijangka. Penampilan bersahaja Salih Yakub sudah seakan basi. Jenaka Bahasa Inggeris brokennya ternyata memualkan. Itu bukan untuk dibanggakan.

Penyampai : Fahrin & Normala Shamsudin
A. PENGACARA TV LELAKI POPULAR
1. Aznil Nawawi
2. Azwan Ali
3. Hani Mohsin
4. Wahid
5. Zainal Ariffin Ismail
Ramalan SM: Aznil Nawawi
Keputusan : Aznil Nawawi

B. PENGACARA TV WANITA POPULAR
1. Cheryl Samad
2. Norzie Pak Wan Chek
3. Maria Tunku Sabri
4. Raja Azura
5. Zakiah Anas
Ramalan SM: Raja Azura
Keputusan : Raja Azura

Penyampai : Ning Baizura, Siti Sarah & Rafila
C. PENYAMPAI RADIO LELAKI POPULAR
1. Andy Hakim
2. Halim Othman
3. Ismahalil Hamzah
4. Khairil Rashid
5. Kiran
Ramalan SM: Halim Othman
Keputusan : Halim Othman

D. PENYAMPAI RADIO WANITA POPULAR
1. Abby Fana
2. Farah Fauzana
3. Linda Onn
4. Nana AF1
5. Nila Kurnia
Ramalan SM: Linda Onn
Keputusan : Linda Onn

Penyampai : Dia Fadila, Liza Hanim & Anafida
O. ARTIS BERKUMPULAN / DUO POPULAR
1. Exists
2. Flop Poppy
3. KRU
4. Ruffedge
5. Spider
Ramalan SM: Spider
Keputusan : Spider

Cilok (Awie, Afdlin Shauki, AC Mizal & Hans Issac)
Saya suka dengan persembahan ini. Lagunya juga menarik dan catchy. Konsep Jepun yang dibawakan oleh Afdlin juga menarik. Rupa-rupanya Hans Issac juga boleh menyanyi dengan baik. Showmanship Afdlin, Awie, AC Mizal dan Hans Issac mampu mencuit hati penonton.

Penyampai : Ashraff Sinclair, Nor Fazura & Najmi
L. PENYANYI NASYID POPULAR
1. Hijjaz
2. In-Team
3. Mirwana
4. Rabbani
5. Raihan
Ramalan SM: Rabbani
Keputusan : Rabbani

Gemilang (Hazami & Jaclyn Victor)
Gandingan mereka kena pada tempatnya kerana masing-masing merupakan jaguh dalam bidang vokal. Lontaran vokal Hazami kena pada lagu tersebut. Setelah muncul Jaclyn Victor membawakan rangkap seterusnya, vokal Hazami kedengaran tenggelam dan tidak mampu menyaingi kehebatan vokal Malaysian Idol, Jaclyn Victor.

Penyampai : Zulhuzaimy & Nasha Aziz
E. ARTIS KOMEDI LELAKI POPULAR
1. Afdlin Shauki
2. Azlee
3. Lan Pet Pet
4. Saiful Apek
5. Yassin
Ramalan SM: Saiful Apek
Keputusan : Saiful Apek

F. ARTIS KOMEDI WANITA POPULAR
1. Adibah Noor
2. Kartina Aziz
3. Norlia Ghani
4. Rosnah Mat Aris
5. Sheila Rusly
Ramalan SM: Adibah Noor
Keputusan : Sheila Rusly

Saya menyangkakan populariti Adibah Noor sebagai seorang pelakon iklan teaser di TV3 mampu menyaingi kehebatan Sheila Rusly. Penampilan Adibah Noor dalam Sepet juga sewajarnya diambilkira. Namun demikian, keletah Sheila Rusly lebih disukai oleh peminat.

Penyampai : Anita Sarawak & Mahathir Abdullah
G. ARTIS BARU LELAKI POPULAR
1. Adi Fashla
2. Ashraff Daniel Sinclair
3. Jehan Miskin
4. Khai
5. Vince
Ramalan SM: Vince
Keputusan : Vince

H. ARTIS BARU WANITA POPULAR
1. Bienda
2. Dia Fadila
3. Fasha Sandha
4. Nana AF1
5. Jaclyn Victor
Ramalan SM: Jaclyn Victor
Keputusan : Jaclyn Victor

Dayang Sayang Kamu (Dayang Nurfaizah)
Sebuah persembahan yang membosankan. Barisan pemuzik live yang berada di belakang berehat kerana memberikan laluan kepada Dayang untuk membuat persembahan secara minus one. Persembahan vokal Dayang sememangnya mantap tetapi apabila menggunakan minus one, persembahannya nampak murah dan tidak bernilai.

Apabila sudah menjadi Idola, maka Nur Amelina yang berjaya dengan cemerlang dalam SPM (17A) telah diberi peluang untuk memperkenalkan persembahan seterusnya. Berkonsepkan tragedi tsunami yang melanda dunia, Amelina telah mengingatkan kepada penonton untuk sama-sama menghayati lagu tersebut.

Kau Yang Satu (Raihan & Ramli Sarip)
Sebuah persembahan yang biasa tetapi berjaya dari sudut emosinya. Lontaran vokal Ramli Sarip nyata tiada tandingan dan keharmonian vokal Raihan menjadi pelengkap kepada lagu tersebut.

Penyampai : Noreen Noor & Sheila Rusly
P. PELAKON TV/VCD LELAKI POPULAR
1. Ako Mustapha
2. Jalaluddin Hassan
3. Saiful Apek
4. Rosyam Nor
5. Zamarul Hisham
Ramalan SM: Rosyam Noor
Keputusan : Rosyam Noor

Q. PELAKON TV/VCD WANITA POPULAR
1. Abby Abadi
2. Eja
3. Hetty Sarlene
4. Nasha Aziz
5. Umie Aida
Ramalan SM: Abby Abadi
Keputusan : Eja

Keputusan ini tidaklah mengejutkan saya. Nampaknya populariti Gerak Khas yang selama ini dimonopoli oleh Abby Abadi telah pun menurun. Peminat telah mula menilai kualiti dan mengiktiraf kerja Eja sebagai yang diminati oleh mereka. Populariti Samarinda sememangnya besar dan tidak wajar dinafikan.

Penyampai : Kieran, Nila Kurnia & Pembaca akhbar
I. ARTIS BUKAN MELAYU POPULAR
1. Angeline Tan
2. Hans Isaac
3. Jaclyn Victor
4. Seelan Paul
5. Vince
Ramalan SM: Vince
Keputusan : Vince

Penyampai : Nurul & Ajai
M. PENYANYI LELAKI POPULAR
1. Fazley
2. Nassier Wahab
3. Reshmonu
4. Vince
5. Yusry KRU
Ramalan SM: Yusry KRU
Keputusan : Yusry KRU

N. PENYANYI WANITA POPULAR
1. Ning Baizura
2. Misha Omar
3. Siti Nurhaliza
4. Waheeda
5. Ziana Zain
Ramalan SM: Siti Nurhaliza
Keputusan : Siti Nurhaliza

Hey Walley (Rehmonu)
Persembahan Reshmonu menjadi persembahan paling buruk kerana masalah audio yang tidak boleh dimaafkan. Bukan salah Reshmonu. Alat pembesar suara yang rosak dipertengahan lagu membuatkan Reshmonu terus membuat persembahan. Sesekali kelihatan beliau seakan tidak berpuas hati dengan persembahan sendiri. Sebagai seorang yang professional, beliau tetap meneruskan persembahannya.

Penyampai : David Teoh dan Ziana Zain
J. PELAKON FILEM LELAKI POPULAR
1. Farid Kamil
2. Hans Isaac
3. Rosyam Nor
4. Saiful Apek
5. Yusry KRU
Ramalan SM: Rosyam Noor
Keputusan : Rosyam Noor

K. PELAKON FILEM WANITA POPULAR
1. Erra Fazira
2. Nasha Aziz
3. Nisdawati
4. Maya Karin
5. Tiara Jacquelina
Ramalan SM: Erra Fazira
Keputusan : Erra Fazira

Anugerah Biduanita Veteran – Uji Rashid
Anugerah Seniman Veteran – Senator Datuk Jins Shamsudin

Medley Uji Rashid – Misha Omar
Ketiadaan Siti Nurhaliza sekali lagi mencacatkan persembahan pengiktirafan ini. Jika tahun lepas, Datuk Sharifah Aini menggagalkan persembahan Tiga Diva, tahun ini Misha Omar mengambil alih mahkota tersebut dari Datuk Sharifah Aini. Nyanyian beliau yang jelas sumbang nyata tidak memberikan unsur kekaguman langsung. Getaran vokalnya jelas tersekat-sekat dan terketar-ketar. Kelihatan Uji Rashid menekup muka kesedihan. Mungkin kerana sedih melihat lagunya dirosakkan sedemikian rupa. Jika dahulu beliau pernah kecewa apabila lagu nyanyiannya diR&Bkan oleh Syafinaz. Kini beliau melihat di hadapannya Misha Omar merosakkan lagu-lagunya. Persembahan Misha dipotong dengan siaran iklan yang berhenti secara tiba-tiba. Sebelum terlupa, susunan lagu tersebut dibuat oleh Ramli MS. Lagu-lagu lama nyanyian Uji Rashid kedengaran agak segar. Susunan muziknya bukan nyanyiannya.

Anugerah Khas – Datuk Yusof Haslam
Sebuah anugerah penuh jenaka. Penghargaan ini perlu dinilai dari suduh kuantiti dan bukannya kualiti. Masalah teknikal seakan-akan tidak merestui anugerah tersebut diberikan kepada Datuk Yusof Haslam. Sebagai insan yang telah menaikkan tahap kesedaran penonton terhadap filem Melayu, ia sewajarnya diberikan penghargaan.

Anugerah Bintang Paling Popular – Siti Nurhaliza (150,885 undi)
Kemenangan beliau sudah dijangka. Popularitinya semakin memuncak. Beliau khabarnya diberi peluang kali kedua untuk diundang ke Royal Albert Hall London. Saya mencadangkan agar beliau membawa pakej tradisional Melayu ke sana untuk persembahan akan datang.

Gerhana & Hati Emas (Reunion Kembara)
Persembahan finale ini saya hanya tonton sekejap sahaja. Lagipun tontonan saya diganggu dengan kredit yang mula muncul untuk menamatkan acara siaran langsung tersebut. Adalah lebih baik saya mencapai komputer untuk menulis ulasan tentangnya.

Komen SM: Tahniah untuk para pemenang. Anda sememangnya layak untuk memenangi anugerah tersebut. Sekalung penghargaan istimewa buat Vince yang menjadi idola peminat hiburan tempatan dan menggondol dua anugerah. Tahniah buat Halim Othman (HO Live semalam recording ya...) Tahniah juga untuk semua calon yang bertanding. Untuk menjadi popular kita seharusnya menjadi yang terbaik, itu kata Siti Nurhaliza, bukan saya yang kata. Mari kita sama-sama memperbaiki apa yang kurang untuk memberikan saingan yang sengit untuk pemenang tahun ini. Tahniah buat Ramli MS kerana berjaya menghasilkan susunan lagu yang baik untuk lagu Medley Uji Rashid. Tahniah juga buat Siti Nurhaliza kerana kembali merampas gelaran Bintang Popular dan mengekalkan gelaran Penyanyi Wanita Popular untuk kali yang entah ke berapa. (Banyak kali sangat !)

Rating : 1/5

Ulasan Lain
Mat Jan
Buku Nota

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger