Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 27 April 2005

Tentang DiaTentang Dia oleh Sultanmuzaffar dengan suntingan tambahan oleh Nizam Zakaria

Tentang Dia ceritanya berpaksi kepada watak Gadis seorang yang muram perwatakannya. Kemuraman dirinya menjadi tunjang utama dalam filem hasil garapan Rudi Soedjarwo. Ceritanya ditulis oleh Titien Wattimena yang diadaptasi dari cerpen yang ditulis oleh Melly Goeslaw.

Gadis yang dilakonkan oleh Sigi Wimala berperwatakan kelam. Kabur. Hidupnya tampak suram, penuh duka sejak ditinggalkan kekasihnya yang mengahwini temannya. Rutin kehidupannya amat membosankan dengan jalan cerita yang sama setiap hari juga menjadi bahan jenaka kawan-kawan sekampusnya.

Namun demikian kehidupan aneh Gadis telah menarik perhatian Randu (Fauzi Baadilla) jejaka yang menjadi pujaan seluruh kampus. Walaupun ramai gadis ingin mendekatinya, namun Gadis tetap menjadi pujaannya. Seboleh mahu ia berusaha mendapatkan perhatian Gadis. Jelas, reaksi Gadis masih samar-samar.

Satu hari kerana sifat lalainya, Gadis telah terlanggar Rudi (Adinia Wirasti) seorang perempuan yang berperwatakan keras (atau dalam kata lain, pengkit) yang bekerja di sebuah kedai makan. Lantas mengubah kehidupan suram Gadis menjadi sesuatu yang lebih indah. Kehidupannya lebih terbuka kini. Gadis seakan-akan keluar dari kongkongan yang mengongkong dirinya. Rudi juga seakan-akan memberikan satu perspektif baru pada dunia Gadis.

Perubahan tersebut sekali gus telah menimbulkan rasa hairan Randu dan beliau cuba mencari penyebabnya. Lama-kelamaan, Rudi mengesyaki ada sesuatu hubungan intim antara Gadis dan Rudi. Dalam waktu yang sama Gadis merasa tidak selesa melihatkan hubungan intimnya bersama Rudi yang semakin erat.

Pembaharuan yang dibawa oleh filem ini memperlihatkan penataan seninya yang bersifat kelam, kabur dan suram. Warna-warna terang yang ada dalam Ada Apa Dengan Cinta tiada pada filem ini. Penggunaan warna kelabu dan biru gelap seakan dominan pada setiap adegan. Hujan yang turun seakan-akan memberi tafsiran membasuh ego, suram, kelam mereka lalu mereka disatukan.

Naratif filem ini bergerak terlalu lambat. Mungkin terlalu lambat atau sengaja dilambatkan. Di dalam banyak hal, filem ini mungkin mahu bergerak jauh dari acuan Ada Apa Dengan Cinta oleh pengarahnya Rudi Soedjarwo. Filem ini mungkin mahu memperkenalkan kepada khalayak penonton kepada filem cinta dengan nafas dan gaya baru - sekurang-kurangnya di Indonesia.

Pengalaman Rudi yang telah melalui perjalanan hidup yang perit apabila melihat kesengsaraan adiknya menjadikannya seorang yang menyesali kehidupannya yang terdahulu. Lalu beliau menggunakan peluang yang ada di hadapannya untuk menginsafi kesilapannya yang lalu. Rudi menjadi begitu mengambil berat hingga disalah anggap.

Gandingannya dengan Gadis menjadi begitu erat dan beliau banyak menasihati Gadis untuk membuang kisah-kisah silamnya dan kekuatan diri untuk menghadapi kehilangan seseorang yang kita sayangi.

Rudi terlalu mengongkong lagaknya sehingga menimbulkan kecurigaan di hati Gadis. Tetapi penonton akhirnya akan mengerti mengapa Rudi bersikap demikian...

Ulang tayang kisah silam Rudi menyerupai apa yang dialami oleh Gadis. Kehidupan mereka penuh dengan onak dan ranjau yang menyebabkan jiwa mereka tertekan melalui zaman remaja yang penuh pancaroba.

Ia merupakan sebuah eksperimen Rudi Soedjarwo dalam menghasilkan sebuah filem remaja yang nyata berbeza dengan filem remaja masa kini. Sinematografi yang suram dengan latar biru menjadi objek utama dalam filem ini. Keadaan yang suram ini disengajakan oleh pengarah untuk menunjukkan perasaan sedih, murung dan rasa tersisih Gadis terhadap lingkungan dunianya. Sememangnya semua ini nampak jelas, tetapi tidak diperkukuhkan lagi dengan lakonan yang lebih mantap dari pelakon utamanya sendiri, Sigi Wimala. Lakonannya sukar untuk membuatkan penonton bersimpati kepada keadaan dirinya yang ditinggalkan kekasih, malah penonton mungkin akan tertanya-tanya mengapa dia perlu begitu bersedih ditinggalkan kekasih sebegitu rupa? Perlu kah dia bersikap 'over' seperti ini?

Lakonan Adinia Wirasti sebagai Rudi lebih memberangsangkan. Lakonannya yang bersahaja pasti akan membuat penonton rasa dekat kepadanya.

Seperkara yang perlu diamati oleh penonton adalah nilai produksi filemnya ini (atau filem-filem dari Indonesia dan Thailand) yang tinggi jika dibandingkan dengan filem-filem di Malaysia. Filem ini tebal dengan semiotik yang mampu mengundang pelbagai interpretasi. Pastinya semuanya telah dirancang oleh si sutradara dengan begitu teratur sehingga berhasil menyiapkan sebuah warkah filem yang bersifat 'art-house'. Filem ini bukan filem cinta sembarangan. Khalayak penonton filem-filem cinta remaja ala Kuliah Cinta, Cinta Fotokopi dan Sembilu 2005 pasti sukar untuk menerima filem ini.

Filem ini sebuah filem yang cantik. Ia telah digarap dengan baik dan pastinya akan memuaskan hati penonton-penonton yang sentiasa mencari sesuatu kelainan dari apa yang mereka tonton.

Nota: Kesibukan tugas pejabat dan luar pejabat benar-benar mengehadkan masa saya untuk blog ini. Saya pasti anda akan memahaminya satu hari nanti. Harap maaf.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger