Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 24 June 2005

Petaling Street Birthday Bash : Jambatan Baru Terbina

Petaling Street Birthday Bash


Pada awalnya saya tidak merancang untuk hadir pada pertemuan ini. Memandangkan panggilan Diari Akademi Fantasia lebih kuat menarik saya. Menjelang petang saya menerima private message dari tvsmith bertanyakan sama ada saya hadir atau pun tidak. Sememangnya komuniti di Petaling Street terlalu asing bagi saya. Ini merupakan kali pertama saya akan bertemu dengan mereka sekiranya saya hadir pada pertemuan tersebut.

Saya akhirnya membuat keputusan untuk hadir. Saya membuat segala persiapan seperti menelefon Charlie’s Place untuk membuat tempahan makanan. Memandangkan hampir 70 orang akan hadir pada malam tersebut, tentunya pesanan akan sedikit sesak.

Setibanya di Charlie’s Place, blogger pertama yang saya jumpa ialah Aizuddin iaitu pengasas Petaling Street. Sebenarnya apabila berpeluang untuk hadir dalam majlis tersebut, saya melihat ia merupakan langkah pertama untuk menghubungkan blogger berbahasa Melayu dan berbahasa Inggeris. Banyak aktiviti yang boleh dirancang bersama untuk meningkatkan lagi pandangan masyarakat kepada dunia blogger Malaysia.

Saya berpeluang untuk bertemu mata dan berbual dengan Pak Adib, Y.L. Chong dan Moto Kecik. Duduk semeja dengan mereka dan berkongsi pengalaman. Saya tertarik dengan idea untuk menarik golongan muda agar bukar sekadar Akademi Fantasia tetapi juga membawa mereka untuk meminati bidang seni yang lain serta menghayatinya.

Saya melihat ia sebagai satu tanggungjawab yang besar tergalas di bahu saya. Sememangnya itu tujuan utama saya sejak mula lagi. Selain Akademi Fantasia, saya mahu bidang seni seperti teater dan filem turut diminati oleh golongan muda. Kiranya seperti serampang dua mata. Saya akan cuba untuk menarik golongan muda peminat Akademi Fantasia ini agar turut terpanggil untuk meminati cabang seni yang lain.

Majlis telah bermula. Saya tidak mengikuti secara terperinci perjalanan majlis kerana leka berbual dengan Elizabeth Wong, Setiausaha Agung, National Human Rights Society, Malaysia dan Zaitun (Toni) Kassim, aktivis wanita dan seorang aktivis dari SUARAM. Mengemaskinikan perkembangan terkini tentang diri masing-masing. Sehingga sekarang, saya masih berasa bangga apabila diperkenalkan oleh mereka saya sebagai salah seorang tenaga di belakang laman web Sivarasa.com. Sudah lebih setahun dan mereka masih mengingatinya. Saya masih mengingatinya.

Saya sempat bertemu dengan TVSmith dan berbual seketika dengan beliau. Bagaimana saya merasa rendah diri apabila bertemu dengan mentor-mentor blogger sepertinya. Saya benar-benar mengkaguminya terutama gambar-gambar yang telah beliau rakamkan di blog beliau. Daya kreativiti beliau yang agak sinis sememangnya melucukan. Saya tidak menyangka yang beliau sebenarnya sudah berumur. Oppps.

Saya juga sempat berbual seketika dengan Jeff Ooi, Bapa Blogger Malaysia. Tahniah kerana menang anugerah Ping Of The Year Award. Terpampangnya artikel berkenaan beliau di muka hadapan Berita Harian secara tidak langsung merupakan satu pengiktirafan kepada para blogger Malaysia. Ini membuktikan yang suara kita didengari dan diambil perhatian oleh beberapa pihak.

Siapa yang menang ?
Simon - Neophyte Blog Of The Year Award
Jeff Ooi - Ping Of The Year Award
Kenny Sia - Blog Of The Year Award

Akhirnya sebelum pulang, saya sempat bertemu dengan Mack Zulkifli dari Brand New Malaysian. Beliau pernah menulis tentang saya di dalam blognya

"It is from blogs like this, titled Sultan Muzzafar, that is the vein of youth readership in blogs. These are the guys that dictate youth mentality and they do it by networking with other sites, and eventually forming a pocket of popular culture, a conversation piece."


Pengalaman bertemu dengan beliau dan berkongsi sedikit pengetahuan dan nasihat tentunya amat berharga. This bugger boleh bercakap tanpa henti dan tidak memberikan peluang saya untuk mencelah. Kata beliau lagi, wartawan The Star ingin mewawancara saya. Hati saya sudah gelisah kerana jam sudah hampir 11 malam. Saya perlu pulang untuk Diari Akademi Fantasia.

Terima kasih Sharizal.net kerana menjadi F&B Manager yang paling bekerja keras memastikan semua cukup makan ! Saya hanya menerima makanan saya sekitar jam 9.30 malam. Hingga blank dibuatkan kerana kelaparan. Baca puisi di Y.L. Chong. No worries ! I'm enjoying myself there !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger