Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 28 July 2005

Diari Akademi Fantasia Minggu 09 Episod 07
Susulan daripada komen saya dan nizamzakaria kepada artikel tulisan Azhan Jusoh di dalam artikel bertajuk Rimas gelagat masyarakat minat persoal isu picisan, turut memberikan komen ialah dunia-vovin dalam artikel bertajuk Pasal Blogger AF yang 'Picisan' dan gurisan intaglio dalam artikel bertajuk || PICISANKU ||.

Komen lain :
Non-Conventional Malay Blog

Saya tidak menonton diari ini kerana keluar makan sambil merancang strategi mengundi pada minggu ini. Pilihan saya Felix, Amylea, Marsha dan Mawi ke Konsert Final. Ulasan lebih terpeinci selanjutnya, sila ke Akademi Fantasia-Coretan Seorang Rakyat Jelata.

Diari Akademi Fantasia Minggu 09 Episod 08
Siapa Yang Layak Bersama Mereka Ke Final ?
Amylea menyebut nama Marsha dan Felix. Yazer pula menyebut nama Amylea dan Felix. Kemudian beliau turut menyebut nama Marsha dan Mawi setelah menyedari akan kontroversi yang bakal menyusul. Mawi menyebut nama Kefli dan Marsha, setelah pilihannya Felix, Yazer dan Kefli bukan seperti yang diarahkan iaitu seorang lelaki dan seorang perempuan. Kenapa Kefli dan bukan sahabat baiknya ? Felix menyebut nama Yazer dan Amylea. Kenapa Yazer dan bukan kawan baiknya ? Marsha menyebut nama Amylea dan Felix. Kefli menyebut nama Marsha dan Yazer.

Pelik apabila kawan baik tidak menyebut nama kawan baik sendiri. Mereka sedar yang mereka di dalam sebuah pertandingan. Maka tentunya mereka mahu yang tidak kuat menjadi saingan mereka. Seperti di dalam Survivor, tentunya kita akan memilih peserta yang kurang dari segi kekuatannya berbanding kita untuk dijadikan saingan di Final Two. Ini juga nampaknya berlaku di dalam Akademi Fantasia.

Mawi secara tersirat memilih Kefli dan Marsha menjadi saingannya. Manakala Felix memilih Yazer dan Amylea menjadi saingannya. Tidak ada seorang pelajar pun menyebut nama Mawi. Baik bekas pelajar yang berada di luar, mahupun pelajar yang masih berada di dalam. Kerana mereka sedar sokongan yang besar yang diperolehi oleh Mawi.

Sekiranya saya harus memilih saingan saya, sudah tentu saya akan pilih pelajar yang lemah daripada saya untuk dijadikan saingan. Saingan yang melebarkan lagi peluang kita untuk menang. Maka tidaklah mengejutkan saya sekiranya Mawi memilih Kefli dan Marsha, dan Felix memilih Yazer dan Amylea sebagai saingannya.

Kebanyakan pelajar memilih nama Felix dan Yazer sebagai pilihan mereka kecuali Mawi yang memilih Kefli. Manakala Marsha dan Amylea mendapat pilihan yang sama rata. Mereka sesama sendiri tentunya tahu menilai siapa yang lebih layak, tetapi dalam Akademi Fantasia, undian terletak di tangan penonton.

Benar-benar mengejutkan saya apabila mereka diarahkan untuk memberitahu pilihan mereka di hadapan kamera. Ia semacam satu usaha untuk melaga-lagakan pelajar dan juga peminat-peminat pelajar. Diambil dari sudut positif, para peminat boleh melihat usaha ini sebagai satu alarm clock kepada mereka agar tidak terlena dari tidak mengundi pelajar pilihan mereka.

AFVOKAL
Buang masa ! AFVOKAL diwujudkan untuk memberi peluang kepada 14 orang pelajar Akademi Fantasia untuk meraih Anugerah Vokal Terbaik. Pemilihan dibuat berdasarkan undian SMS. Sekiranya yang demikian, anugerah tersebut wajar diberikan nama Anugerah Vokal Popular dan bukannya Terbaik. Siapa penonton untuk menilai yang terbaik. Penonton hanya layak untuk menilai yang paling popular.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger