Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 04 January 2006

Gathering Geng Jurnal 05
1 Januari 2006
Dewan Serbaguna Presinct 8, Putrajaya

Kredit Foto : OP

Tahun ini merupakan tahun ketiga saya hadir ke Gathering Geng Jurnal. Saya jarang mengikuti aktiviti-aktiviti mereka yang lain, bukan kerana tidak sudi tetapi kerana kurang berkesempatan. Alasan tipikal seorang yang jadualnya padat. Saya tidak katakan hubungan saya dengan Geng Jurnal amat rapat tetapi kami berkongsi minat yang sama iaitu menulis blog. Maka kami boleh berkongsi secebis dari kenangan kami untuk manafaat bersama. Setelah tiga kali gathering yang saya sertai, kemeriahannya dan keakrabannya semakin terasa. Dari seorang asing di Restoran Nelayan Titiwangsa yang disambut oleh Toksik (ya Toksik...jangan buat-buat terkejut pula) buat pertama kalinya saya ke Presinct 8, Putrajaya pula untuk gathering kali ketiga. Kali ini disambut oleh AyAres yang sekali pandang mahu memandang kali kedua.

Tetapi setelah melihat kemeriahan melalui tayangan video Projek Basah 2.0 di Kem Lambaian Danau seperti ada satu tarikan yang memanggil-manggil saya ke sana satu hari kelak. Seronok juga bila mandi lumpur dan berenang di tasik sekali-sekala. Dengan berlatarbelakangkan lagu Teruja, kenangan-kenangan lama yang berlaku di KLD tentunya terimbau kembali dalam minda peserta-peserta yang pergi ke sana tempoh hari. Usaha mengedit footage-footage video yang diambil berpandukan lirik lagu Teruja cukup bagus. Satu kelebihan dalam komuniti Geng Jurnal apabila mempunyai mereka yang terlatih dalam aplikasi-aplikasi video seperti ini. Syabas Pak Bear !

Apa yang boleh saya katakan tentang gathering kali ini ialah kelakar gila tahap dewa kayangan kalau boleh lagi tinggi saya letak tahap dewa langit ketujuh. Pertama sekali saya ingin mengucapkan syabas kepada gandingan serasi pengacara majlis iaitu Elton Jan dan David Bean yang telah mengendalikan majlis dengan jenaka-jenaka bersahaja tetapi melucukan. Semacam mereka ditakdirkan bersama. Satu gandingan yang cocok sekali. Nama Mat Jan memang sesuai sangatlah dengan membawakan watak Elton Jan itu, manakala David Bean yang ada unsur-unsur metroseksual.

Tidak cukup dengan menjadi pengacara majlis, mereka turut juga membuat persembahan dengan sebuah lagu rap berkenaan dengan dunia blog. Liriknya mampu membuatkan saya tersenyum sepanjang lagu tersebut dipersembahkan. Ditambah dengan melodi minus-one yang entah ke mana, ke laut mungkin. Yang pasti persembahan tersebut merupakan highlight pada majlis tersebut. Geng Jurnal juga seharusnya berbangga kerana mempunyai dua orang pak lawak ini. Walaupun salah seorangnya terlatih dalam bidang undang-undang, bakat beliau lebih menyerlah sebagai pelawak. Kita pernah ada The Singing Lawyer iaitu Sudirman Hj Arshad, The Berangan Diva Lawyer iaitu Azwan Hj Ali, kini Geng Jurnal telah berjaya melahirkan seorang The Joker cum Lawyer iaitu Mat Jan.

Satu lagi tayangan multimedia yang membuatkan saya terpegun dengan naratif penceritaannya ialah tentang Kisah Seekor Ayam Kongsi Gelap oleh sinaganaga. Memang kreatif ahli-ahli Geng Jurnal. Saya kira kalau mahu mencari Melayu yang kreatif semuanya ada dalam Geng Jurnal. Ia boleh diperolehi dalam pelbagai bidang. Terlatih dalam bidang undang-undang ada, bidang teater pun ada, bidang muzik pun tidak kurang hebatnya, bidang grafik jangan cakap lah, bidang fotografi siapa yang boleh lawan kamera budak-budak Geng Jurnal, bidang ulas-mengulas pun jaguh juga, bidang menyamar pun ramai juga, bidang agama pun ramai yang boleh diketengahkan dan bidan terjun juga boleh jumpa. Pendek kata semua bidanglah ada dalam Geng Jurnal. Geng Jurnal lengkap sebagai sebuah komuniti yang mempunyai kepakaran dalam pelbagai bidang.

Bercakap tentang kamera budak-budak Geng Jurnal. Perghhh ! Takut saya tengok kamera masing-masing. Semuanya dari jenis high-end yang canggih-canggih. Lensanya panjang sungguh. Sambil saya terfikir, mereka ini blogger atau voyeur ? Pantang ada objek menarik, berlari mereka mendapatkan shot-shot yang cantik (ditujukan khas untuk Cik Easy). Mujur saya tidak bawa kamera cikai saya ke majlis tersebut. Malu ! Cukuplah saya sekadar mencuri gambar-gambar mereka dengan kredit untuk saya gunakan di blog saya sendiri.

Persembahan lain yang tidak kurang hebatnya adalah persembahan akustik dari ND dan rakannya Ap dengan rangkaian lagu-lagu seperti Bunyi Gitar, medley Mungkin Nanti, Aku Cinta Kau Dan Dia dan Takkan Melupakanmu. Dik, medley ialah rangkaian lagu-lagu panjang yang dipendekkan dan dijadikan sebuah lagu panjang. Itulah medley. Yang semalam adalah tiga lagu panjang yang disambungkan menjadi tiga lagu semakin bertambah panjang. Salah konsep tu ! Apa-apa pun persembahan mereka memang best kerana lagu yang didendangkan best ! Ini termasuklah persembahan Ungku Nor dengan lagu Dia sebuah lagu yang sudah biasa di telinga para hadirin. Cuma sedikit kekurangan yang nyata ialah sistem audio yang ada dalam dewan tersebut. Kalau dewan itu kecil sedikit tentunya lebih bagus sistem audio yang terhasil. Lagipun audio terhasil dengan menggunakan komputer tentulah tidak sama dengan direct audio. Itulah sebabnya gandingan duo rap terhebat gengjurnal sendiri tidak dapat mendengar tempo lagu dari minus-one mereka sendiri, maka ke laut lah perginya. Kekurangan lain ialah tidak ramai yang hadir pada gathering kali ini berbanding tahun lepas. Mungkin kerana pemenang AWET tahun lepas glamour. (ketawa). Sebabnya mungkin kerana lokasi gathering kali ini serta dengan masanya yang hampir dengan hari pembukaan sekolah. Ahli-ahli Geng Jurnal yang suka melakukan shopping di saat-saat terakhir (sifat semulajadi rakyat Malaysia) tentunya tidak dapat melapangkan masa untuk hadir ke gathering kali ini.

Kepada yang baru-baru, jangan segan untuk bertegur-sapa dengan yang lama. Saya yang lama pun masih lagi pendiam, kalau tidak takkan lah singgah komen sebegini di ruangan komen. (Muahahahahh ko masih pendiam..aku rasa macam nak bom je ko..sebab diam sangat.....grrrrr, oleh P-nut) Yang penting kena yakin. Redah saja. Paling tidak pun mereka akan tersilap blog pada tersilap blogger. Jangan serik kerana saya tidak pernah serik untuk mendekati mereka. Tapi sudah begitu alter-ego saya bersama Geng Jurnal. Tips dari saya, sebelum pergi ke gathering sebegini, gunakan YM/MSN dan chat dengan mana-mana ahli Geng Jurnal yang ada. Kenali mereka dengan mendalam melalui chat, setidak-tidaknya anda sudah ada kawan yang agak rapat yang bersama-sama di gathering tersebut. Saya buat macam ini dahulu.

Ini ada separuh dari lirik lagu rap B.L.O.G dendangan Elton Jan dan David Bean. Mahu yang penuh, singgah-singgahlah ke Forum Geng Jurnal. Ini pun diletakkan tanpa kebenaran, tidak pasal-pasal sampai surat saman dari Mat Jan nanti. Lagu ini disadur dari lagu PIMP.

B.L.O.G.
(Mat Jan aka Lima Kupang)

Kita tulis sesuka hati
Kita bukan dibayar gaji
Kita tulis sekadar hobi
Kita penulis B.L.O.G.
(2x)

Minah ni, di pejabat, dia bukan buat kerja
Asyik membaca si Rimau, si Dubuk, si Naga
Si Bukunota, Basri, dan Sultanmuzaffa
Mengadap monitor PC sampai berpinar mata
Dan tinggal sikit komen untuk entry mereka
Lepas empat jam, pergi kantin makan pula
Selepas makan katanya main internet juga
Aku dengar boss dia pernah nak buang dia kerja
Dia suka surf, dia suka chat, dia suka baca blog
Semenjak pagi surfing sambil dengar lagu rock
Kat rumah tak pasang internet nak jimat duit
Kat ofis dia lenjan sampai kepala boss sakit

Keputusan Anugerah

1) Weblog Baru Terbaik
1) "Definitely Maybe" oleh Liyanna
2) "I am Tri Service Officer" oleh Amir Azmi
3) "Terselit & Berbelit" oleh Ayob Kelubi
Pemenang : "I am Tri Service Officer" oleh Amir Azmi

2) Catatan Terbaik (Kategori Merangsang Intelek)
1) "Bahasa Komunikasi" oleh ND
2) "Book-smart or Street-smart?" oleh El-maaniq
3) "Bukti Kewanitaanmu" oleh El-maaniq
Pemenang : "Book-smart or Street-smart?" oleh El-maaniq
p/s: Kalau lagi satu pencalonan pun nama ko, setaraf Mac Chan lah ko.

3) Catatan Terbaik (Kategori Menyentuh Emosi)
1) "Selamat Hari Guru" oleh Basri
2) "Wagiman bin Kardi, dan Dia, Wanita Mithali, Yang Aku Tunggu di Pintu Syurga Nanti" oleh Sera
3) "Wira di Hati Bonda" oleh Pnut
Pemenang : "Selamat Hari Guru" oleh Basri

4) Catatan Terbaik (Kategori Mencuit Hati)
1) "Berkemut-kemut" oleh Naga
2) "Seluar Dalam Dari Langit" oleh Tok Rimau
3) "Standard" oleh Lan
Pemenang : "Berkemut-kemut" oleh Sinaganaga

5) Weblog Bahasa Inggeris Terbaik
1) "Crimsonskye" oleh Crimsonskye
2) "Figurasi" oleh Adipujangga
3) "Karlbum's Memoir" oleh Karlbum
Pemenang : "Figurasi" oleh Adipujangga
p/s: Dari dua pencalonan, menang satu. OK what !

6) Fotoblog Terbaik
1) Op
2) Saiful Nang
3) Salina
Pemenang : Saiful Nang
p/s: Jangan risau, fotoblog bas tak masuk bertanding !

7) Rekabentuk Terbaik
1) "Figurasi" oleh Adipujangga
2) "Honeybiru" oleh Sera
3) "Solidmind" oleh Mukeh
Pemenang : "Solidmind" oleh Mukeh

8) Projek Terbaik (Kategori Dalam Forum)
1) "Juring" (cetusan idea: Tok Rimau)
2) "Lumba Foto" (cetusan idea: Tok Rimau+Nettbiru)
3) "Lumba Kata" (cetusan idea: Op)
Pemenang : "Juring" (cetusan idea: Tok Rimau)
p/s: Jangan lah buat Juring sewaktu demam Akademi Fantasia. Sukar untuk saya beri konsentrasi.

9) Projek Terbaik (Kategori Luar Forum)
1) "Diablog" (ketua projek: Nazmi)
2) "Hari Weblog di Putrajaya" (ketua projek: Attokz)
3) "Jiwa Kacau" (ketua projek: Basri)
Pemenang : "Jiwa Kacau" (ketua projek: Basri)
p/s: Jika masih ada ruang, saya mahu menyumbang untuk Jiwa Kacau 2. InsyaAllah.

10) Anugerah Khas Juri
Bukunota
atas sumbangan beliau menganjurkan diskusi tersebut, membuka ruang untuk Geng Jurnal mendapat pendedahan di akhbar, menganjurkan projek bersiri DIABLOG, dan memberi ruang kepada Geng Jurnal menggunakan Rumah PENA untuk beraktiviti, maka beliau berhak menerima anugerah ini.

11) Penghargaan GJ
Wakdin
merupakan Pengarah Projek Basah, Pengarah Gathering GJ 2004, Timbalan Presiden GJ 2004, dan Presiden GJ 2005. Anugerah ini adalah untuk menghargai sumbangan Wakdin memegang jawatan-jawatan tersebut.

12) AWET '05
Bukunota
Sinaganaga
Tok Rimau
Sera
Pemenang : Tok Rimau
p/s: Apakah ini pertama kali dalam sejarah GJ apabila blog pemenang AWET "down" sewaktu hari kemahkotaannya ?

Ulasan Power :
Cik Easy
Figurasi

Foto Kenangan :
http://www.flickr.com/photos/easy

Tahniah kepada semua pemenang. Bukan mudah untuk menjadi pemenang. Letih juga saya memikirkan sewaktu membuat penjurian. Tahniah juga kepada pihak penganjur yang telah bertungkus-lumus menyiapkan persiapan untuk majlis ini. Syabas !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger