Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 04 May 2006

Ulasan Album Transkripsi Siti Nurhaliza


Transkripsi adalah album terbaik Siti Nurhaliza. Pemilihan lagu yang telah dibuat dengan baik. Begitu juga dengan kedudukan lagu dalam album ini bila ia menjadikan album ini tidak membosankan. Saya puas dengan album ini. Album ini telah menyerlahkan kredibiliti Siti Nurhaliza dalam bidang muzik. Terserlahnya vokal Siti Nurhaliza telah dibuktikan melalui album ini. Siti Nurhaliza tidak lagi statik dan tidak mahu mencuba sesuatu yang baru, sebaliknya beliau telah berani untuk membuka ruang-ruang baru untuk meningkatkan lagi mutu vokal beliau.

Saya puas dengan album ini apabila dapat mendengar bagaimana cerdiknya Siti Nurhaliza menggunakan keseluruhan kemantapan vokal beliau untuk memenuhi permintaan setiap peminatnya. Malangnya saya belum lagi puas selagi tidak mendengar Siti Nurhaliza membawakan lagu-lagunya dari album ini secara langsung dalam persembahan secara langsung. Di situ satu lagi kelebihan Siti Nurhaliza apabila beliau mampu untuk memberikan nafas baru kepada lagunya dan adakalanya menjadikan lagu-lagu dari rakaman studio menjadi lebih menarik di pentas konsert. Beliau berani untuk melakukan improvisasi berpandukan muzik iringan.

Melihat kulit luar album ini, saya sudah terpegun dengan kecantikan luarannya. Rekaan grafik pada foto Siti Nurhaliza dibuat dengan penuh elegan. Saya sekali foto yang cantik di kulit luar tidak konsisten pada bahagian dalam kulit album ini. Lebih-lebih lagi pada buku lirik album ini. Menyelak satu-persatu helaian buku lirik, saya melihat tiada konsep dan cerita yang ingin disampaikan melainkan pada bahagian tengah buku lirik tersebut. Imej-imej pelbagai mimik muka pada helaian Siti Nurhaliza menyatakan rasa penghargaannya, adalah salah satu helaian yang menceritakan keseluruhan album ini.Saya mengharapkan sesuatu yang luar biasa seperti album Prasasti Seni dan EMAS yang jelas konsep rekaan kulit albumnya. Rakaman foto yang menarik dengan fotografi yang dirakamkan di luar studio lebih menarik minat saya. Album Transkripsi lebih memaparkan shot-shot rakaman di dalam studio. Satu hasil yang tergesa-gesa mungkin. Ia hanya memaparkan shot dalam studio tanpa apa-apa props melainkan imej Siti Nurhaliza berseorangan. Akan menjadi lebih menarik sekiranya ia dibuat dengan menggunakan props. Seperti untuk menggambarkan Siti sedang kegembiraan, ia dibuat di luar studio tengah padang melepaskan burung merpati. Atau untuk meluahkan kesedihan Siti Nurhaliza, ia dibuat di atas sofa seperti Siti sedang termenung. Atau untuk meluahkan kerinduan Siti Nurhaliza, ia dibuat di tepi tingkap atau pintu seperti Siti Nurhaliza sedang menantikan seseorang. Nizam Rahmat dari AD.verse boleh mencipta magik yang melangkaui akal fikiran sekiranya diberikan masa untuk merakamkan kulit album ini di luar studio.

Siti Situ Sana Sini : Setelah membuat perubahan mengejut dengan lagu Dua Dunia, Siti Nurhaliza kembali dengan irama pop yang agak moden yang diselitkan elemen hip-hop yang menjadi penarik kepada lagu ini. Dengan irama yang agak catchy ia cepat menangkap pendengaran kita disertakan dengan liriknya. Tajuknya saja sudah cukup membuatkan pendengar ingin mendengar selanjutnya lagu ini. Track seterusnya memperdengarkan sebuah lagu berhantu yang kini sedang popular di corong-corong radio iaitu Biarlah Rahsia. Pertama kali mendengar lagu ini yang didendangkan oleh Siti Nurhaliza secara langsung di APM yang baru lalu sudah menguja saya untuk memiliki album ini walau apa pun yang akan berlaku. Biarlah Rahsia adalah sebuah lagu yang boleh saya sifatkan luahan hati Siti Nurhaliza dan telah disampaikan dengan baik sekali oleh beliau. Baik secara langsung ataupun secara rakaman dalam album ini. Harus saya akui, lagu ini disampaikan dengan cemerlang oleh Siti Nurhaliza secara langsung berbanding rakaman studio. Susunan muzik untuk lagu ini lebih menarik berbanding versi secara langsung. Penggunaan strings yang lebih padat dan lengkap. Untuk menerajui kedudukan teratas, lagu ini bersaing dengan lagu Bisakah. Lalu saya meletakkan pilihan saya lebih untuk lagu Bisakah. Saya paling suka bila lagu ini diakhiri dengan bait pernahkah kau bermimpi seketika berada di tempatku…

Destinasi Cinta begitu mengejutkan saya ! Sebuah lagu up-beat yang mampu membuatkan saya terpesona dengan iramanya. Saya kata lagu ini antara lagu yang begitu menangkap pada telinga saya. Catchy ! Sebuah pop rock yang menarik dan satu percubaan yang berani dari Siti Nurhaliza. Melodi lagu ini kuat pengaruh rock 80an tetapi di tangan Siti Nurhaliza ia kedengaran lebih segar. Walaupun lagu rock, Siti Nurhaliza menyampaikannya dengan bersahaja tanpa perlu terjerit-jerit. Setelah mendengar tiga lagu, Siti Nurhaliza telah dengan berani mencuba tiga genre, hip-hop balada dan rock. Berani untuk mempertaruhkan kredibiliti vokal beliau. Dengan lagu Cuba Untuk Mengerti, beliau kembali dengan sebuah lagi lagu balada yang mencengkam perasaan apabila dihayati liriknya. Semacam mahu saja saya mengalirkan air mata apabila membaca dalam-dalam dan menghayati luahan Siti Nurhaliza melalui keperitan lirik lagu tersbebut. Pada satu bahagian, lagu ini cuba disuntik nada gembira dalam kesedihan apabila dimasukkan rangkap nyanyian dari suara penyanyi latar. Ia lebih meruntun perasaan sebenarnya. Kerana kesedihan yang ditanggung sukar untuk diucapkan. Entah mengapa saya terbayang lagu ini sewaktu menonton filem Ada Apa Dengan Cinta.

Saya sekali sukar untuk saya terima lagu Hidup Penuh Bicara. Sekejap world music, sekejap berbunyi elemen Timur Tengah. Saya jadi keliru. Yassin berkebolehan besar untuk menghasilkan lagu yang lebih baik daripada lagu ini. Sekali-sekala ia kedengaran seperti lagu Berkobar-Kobar oleh Vince dan Yassin. Lagi pun lagu ini dicipta oleh Yassin. Saya berani mengatakan Lagu Rindu lebih baik ciptaan Yassin berbanding lagu ini. Lagu Rindu lebih catchy. Bila Harus Memilih merupakan sebuah balada yang lembut. Saya dapat mendengar vokal Siti Nurhaliza yang merdu melalui lagu ini. Susunan muzik dalam lagu ini agak baik. Melodinya agak melankolik, itu antara kekurangan lagu ini.

Begitu juga dengan lagu Pastikan. Terlalu tipikal Melly. Yang membuatkan saya suka dengan lagu ini adalah melodinya. Tebal bunyi Indonesianya. Sesuatu yang lain dari yang biasa kita dengar dalam lagu Melayu. Hati Berbisik merupakan antara cubaan pertama Siti Nurhaliza mencipta lagu. Ramai yang cakap lagu ini ada bunyi-bunyi I Still Believe. Sekali lagi saya sukakan liriknya yang seakan-akan menceritakan apa yang telah beliau lalui.

Antara lagu kegemaran saya ialah Rupanya Kita Serupa. Saya suka dengan lagu ini kerana elemen jazz yang diserapkan ke dalam melodi lagu ini. Dengan irama yang agak moderate, persembahan vokal Siti Nurhaliza amat menyerlah dalam lagu ini. Teknik vokal beliau dipergunakan sepenuhnya dalam lagu ini untuk menyampaikan lagu ini dengan bersahaja. Saya tidak menyangka yang lagu ini merupakan sebuah lagu ciptaan Cat. Kembali dengan lagu Tanpa Dendam Di Hati, sebuah lagu balada yang biasa sahaja pada pendengaran saya. Lagu ini dicipta oleh Erwin Gutawa yang tidak kuat pengaruh Indonesianya. Lagu ini kedengaran lebih Malaysia. Kekuatan lagu ini adalah kerana liriknya yang jika dihayati dengan baik seakan menceritakan apa yang telah dilalui olehnya. Segala apa yang berlaku, tiada dendam yang disimpan di dalam hati.

Tajuknya saya sudah cukup menguja saya untuk mendengar lagu ini dengan teliti. Intrig Cinta. Orang kata saya suka lagu ini kerana saya suka Siti Nurhaliza. Saya suka lagu ini kerana saya suka bunyi bunyi yang unik dan pelik. Melodi lagu sebegini jarang-jarang dapat kita dengar. Pengaruh perkusi menjadi antara kekuatan lagu ini terutama pada permulaan lagu ini. Walaupun berulang-ulang, lagu ini tidak kedengaran biasa tetapi suatu yang luar biasa. Sebagai satu percubaan pertama dalam penciptaan lagu, saya boleh puji lagu-lagu sebegini. Elemen-elemen keTimuran tidak dilupakan dalam lagu ini antara salah satu sebab mengapa saya suka lagu ini. Saya kurang menggemari lagu Impiankan Nyata ini kerana melodinya yang agak ketinggalan. Ia semacam lagu-lagu lama dari album-album Siti Nurhaliza yang terdahulu. Lagu-lagu sebegini pernah saya dengar dalam albumnya yang terdahulu. Ia kedengaran terlalu berbunyi Siti Nurhaliza. Namun demikian lagu sebegini perlu agar dapat memenuhi permintaan peminat Siti Nurhaliza yang terdiri daripada pelbagai latarbelakang. Saya mengharapkan sebuah lagu yang lebih segar penciptaannya.

Bisakah menjadi penutup kepada album Transkripsi. Menghayati bait demi bait lirik yang telah ditulis oleh Tessh RS, saya dapat merasakan perasaan cinta Siti Nurhaliza yang kuat terhadap cinta-cintanya yang terdahulu. Melalui lirik lagu ini beliau bercerita melalui nafas vokalnya dan sampai satu persatu dalam minda saya. Saya kata lagu ini lebih terasa perasaannya berbanding lagu Biarlah Rahsia secara rakaman studio. Saya tertarik dengan permulaan melodinya yang sedap pada pendengaran saya. Sebuah balada yang kuat pengaruh Indonesia dan agak seimbang untuk disesuaikan dengan pasaran Malaysia.

Apa selepas ini ? Pelbagai cubaan telah dilaksanakan dengan cemerlang oleh Siti Nurhaliza. Pelbagai genre lagu telah dicuba oleh beliau. Setelah mendengar hasil album ini, saya menantikan hasil muzik videonya pula. Apa pula kreativiti yang akan diketengahkan oleh Siti Nurhaliza pada muzik videonya. Apakah sehebat Percayalah ?

Sudah sampai masanya agar Siti Nurhaliza memikirkan semula keputusannya untuk terus berehat dari Anugerah Juara Lagu. Saya merasakan Siti Nurhaliza perlu kembali ke AJL. Dalam waktu yang sama beliau bolehlah berehat dari Anugerah Bintang Popular, sama seperti apa yang dilakukan oleh Rosyam Noor. Untuk menang dalam pertandingan yang pengundian dilakukan oleh peminat, adalah sesuatu yang biasa sahaja bagi Siti Nurhaliza. Beliau adalah jaguh di mata peminat. Tetapi untuk menguji sejauh mana perubahan dan kematangan beliau dalam bidang muzik, Siti Nurhaliza harus kembali ke dalam pertandingan yang menggunakan juri profesional sebagai pengadilnya seperti AJL dan AIM. Di pertandingan seperti inilah tahap di mana beliau berada dapat diukur. Saya merasakan tidak rugi sekiranya beliau berehat dari menyertai ABP dan merasa amat rugi sekiranya bakat dan kredibiliti Siti Nurhaliza tidak dapat dinilai oleh juri profesional di AJL atau AIM. Fikirkan ya...

Hari ini merupakan hari majlis pelancaran album Transkripsi. Semoga ia berjalan dengan lancar. Mahu sahaja saya menjadi halimunan dan menyelinap keluar dari pejabat...

Rating : 5/5 bintang (Mesti Beli)

Pilihan sultanmuzaffar
Bisakah 5/5
Biarlah Rahsia 5/5
Cuba Untuk Mengerti 5/5
Rupanya Kita Serupa 5/5
Destinasi Cinta 5/5
Intrig Cinta 4.5/5
Pastikan 4/5
Tanpa Dendam Di Hati 4/5
Hati Berbisik 4/5
Bila Harus Memilih 3.5/5
Siti Situ Sana Sini 3.5/5
Hidup Penuh Bicara 3/5
Impiankan Nyata 3/5

Ulasan Lain :
Kejutan dan Keluhan Klubbkidd
Komen Faiz Nordin

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger