Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 11 June 2006

Konsert 02 Akademi Fantasia :

Sukar untuk saya membuat ramalan. Berdasarkan rekod-rekod Akademi Fantasia yang terdahulu, pelajar yang berada di kedudukan dua terakhir biasanya akan terselamat. Ini membuatkan Diddy (7%), Velvet (7%), Zila (7%), Haziq (7%), Karen (7%) dan Farhan (6%) berada di tempat yang kurang selamat. Zila dan Diddy berada dalam kedudukan yang agak bahaya kerana merupakan pelajar yang akan membuat persembahan pada penghujung konsert. Saya memilih Haziq untuk tersingkir pada minggu ini kerana beliau membawakan lagu Kian. Gaya Haziq yang terlalu memberikan lenggok asli dalam setiap lagu nyanyiannya akan memakan dirinya sendiri.

Berdasarkan sesi latihan, saya merasakan persembahan yang mantap adalah milik Diddy, Velvet, Faizal, Zila dan Farhan. Oleh yang demikian, sila AFUNDI DIDDY, VELVET, FAIZAL, ZILA & FARHAN.

~~~~~~

Wah ! Konsert dah berlalu. Karen yang tersingkir. Terkejut ? AF. Apa yang mahu dikejutkan. Saya terima saja. Siapa-siapa pun yang tersingkir tidak memberikan kesan apa-apa kepada saya. Sedih ? Sedikit saja. Kerana tersingkirnya pelajar, ada tanggungjawab yang perlu digalas di depan mata. Itu sudah menjadi rutin Akademi Fantasia.

Persembahan konsert pada minggu ini boleh saya katakan menghiburkan juga. Tidak banyak sedikit, saya terhibur juga. Nampaknya Adlin sudah sedikit kurang tegangnya berbanding minggu lepas. Hilang Adlin, timbul lagi seorang. Bob Lokman ! Komen Bob Lokman terlalu bersifat promosi diri sendiri. Dia lah yang menulis lirik, dia lah yang menjadi promoter 4U2C, dia lah yang pandai susun muzik, pendek kata dia lah segala-galanya. Fran mengambil langkah selamat. Fran tidak perlu ambil langkah selamat jika mahu kerana seseorang itu hanya perlu mengambil langkah selamat, jika mereka mempunyai album. Jika tiada album, tidak perlu mengambil langkah selamat. Lontarkan sahaja.

Kejutan-kejutan pada minggu ini tidaklah begitu mengejutkan. Kejutan untuk Karen menjerat beliau. Kejutan untuk Haziq dan Farhan sememangnya ingin membantu mereka. Haziq dapat slogan ”orang Johor”, Farhan pula mendapat kejutan yang pernah diberikan kepada Kaer dan Adam. Kejutan untuk Amirul menarik kerana membawa semula 4U2C ke atas pentas. Kalau ada AC tentu lebih menimbulkan nostalgia terutamanya kepada Ijin.

Lotter – Ibu Kota Cinta
Pertama kali terpandang Lotter muncul di atas pentas, dalam hati terdetik. Menyusahkan kerja saya saja. Terpaksa saya tukar gambar di laman web rasmi. Gaya rambutnya diubah ala Mohawk. Saya boleh kata saya terhibur dengan persembahan Lotter. Saya melihat Lotter memang selamba di atas pentas. Beliau nampak selesa benar dan benar-benar menguasai pentas tersebut. Dari satu hujung ke satu hujung beliau bergerak. Ada gaya, ada attitude dan ada energy.

Karen – Kerna Terpaksa
Pertama, persembahan Karen agak tawar. Walaupun nyanyiannya bagus tetapi masih belum cukup penghayatan untuk memberikan kekuatan pada persembahan ini. Kejutan budu dari kampung yang dibawakan oleh teman lelaki beliau merupakan jerat yang paling menyakitkan. Diumumkan sahaja tentang John, sudah satu malapetaka kerana ditampilkan sudah mempunyai pasangan. Ingat dahulu Zahid sendiri pernah menarik balik tentang teman wanitanya dan menukar konon-kononnya beliau mengatakan itu ibunya. Terus undiannya melonjak semula.

Haziq - Kian
Terselamat rupanya Haziq dengan slogan ”orang Johor” dari Mawi. Saya suka dengan kemerduan vokal Haziq. Memang sedap. Malangnya ada beberapa bahagian yang tidak sampai.

Velvet – Langit Ke Tujuh
Aura juara semakin jelas untuk Velvet walaupun agak sukar untuk seorang pelajar perempuan memenangi Akademi Fantasia. Kalau disuruh pilih antara Velvet dan Farhan, saya akan pilih Velvet kerana Velvet ada personaliti. Saya suka dengan gaya nyanyian Velvet yang boleh saya sifatkan lebih baik dari Syarifah Zarina. Velvet bawa lagu tersebut dengan amat baik sekali.

Faizal – Semalam Yang Hangat
Kekuatan Faizal adalah personalitinya. Dalam nyanyian, kekuatan utama beliau ialah vokal beliau. Gaya nyanyian beliau masih kaku. Masih terikut-ikut gaya penyanyi asal atau pun tidak tahu menggayakan lagu tersebut mengikut gayanya yang tersendiri. Lotter ada kedua-duanya kecuali mutu vokalnya masih rendah berbanding Faizal.

Farhan – Sayang Di Sayang
Farhan membawakan lagu Sayang Di Sayang dengan baik. Kekuatan utama Farhan adalah cara nyanyiannya, malangnya masih mengawal geraklakunya di dalam Akademi. Walaupun masih tidak terserlah, yang tahu tetap akan tahu. Kita tunggu sahaja tirai personaliti Farhan terserlah kelak.

Diddy – Lonely No More
Kekuatan utama persembahan Diddy adalah gerak tari yang sukar serta interaksinya dengan penari latar yang nampak begitu berkeyakinan. Persembahan vokal Diddy masih biasa dan harus mendapat sedikit kelebihan kerana membawakan lagu rancak dan masih mampu menari dengan baik.

Zila – Jika Kau Kekasih
Senasib dengan Karen, Zila juga merupakan penyanyi yang mempunyai vokal yang bagus tetapi tiada personaliti yang kuat untuk memikat penonton. Beliau sekadar mampu menyanyi dengan baik tetapi tidak mampu untuk membawa penonton terpukau dalam persembahannya. Terus terang saya katakan, Zila membawakan lagu ini lebih sedap dari rakaman studio oleh Linda AF2. Vokal Zila lebih merdu berbanding vokal kasar kejantanan Linda.

Amirul - Fiona
Saya suka dengan vokal Amirul sewaktu sebelum 4U2C muncul di atas pentas. Tiada harmoni pada vokal mereka. Lebih-lebih lagi dengan penyanyi latar yang ke laut. Untuk membawakan lagu bertajuk Fiona adalah tidak sukar dan Amirul boleh saya sifatkan berjaya memikat dengan persembahannya. Beberapa kali juga 4U2C cuba memintas Amirul dari sudut rakaman kamera. Sekali-sekala muncul kembali di TV, Amirul nampaknya berdiri kaku tanpa tahu berbuat apa-apa.

Salima – Kushiyon Aur Gham
Saya mohon maaf, saya tidak sempat menonton kerana menonton sesi latihan sahaja sudah cukup merimaskan. Sekadar menyanyi tanpa memberikan nyawa pada lirik-lirik lagu tersebut. Lagu Hindi yang saya juga tidak fahamkan makna lirik-liriknya. Saya sekadar mendengar nyanyiannya dari skrin tv di bilik kawalan sambil mengemaskinikan foto-foto konsert di peringkat awal.

Rich – Dendang Remaja
Beliau cuba untuk menyampaikan lagu ini dengan gaya rocknya. Sudah dua minggu Rich gagal untuk memberikan persembahan yang terbaik. Sebelum persembahannya saya sempat mengerling pada skrin peratus kedudukan undian dan Rich berada di tempat kedua paling bawah. Sempat juga saya mengundi untuk Karen dengan harapan, undian Karen akan naik dan Rich akan tersingkir. Nampaknya tindakan saya itu sia-sia.

Menuju Puncak
Puas hati dengan Menuju Puncak minggu ini. Nampak lebih sharp berbanding minggu lepas. Pelajar sudah selesa dengan koreografi yang telah dibaiki dengan baik. Ada beberapa gerak yang saya suka. Mungkin apabila pelajar semakin kurang, cantiknya koreografi tersebut akan lebih terserlah.

Pilihan sultanmuzaffar
Velvet – Langit Ke Tujuh
Faizal – Semalam Yang Hangat
Farhan – Sayang Di Sayang
Lotter – Ibu Kota Cinta
Zila – Jika Kau Kekasih
Diddy – Lonely No More
Karen – Kerna Terpaksa
Amirul - Fiona
Haziq - Kian
Salima – Kushiyon Aur Gham
Rich – Dendang Remaja

Ulasan Berhemah
Javard
SeniKami
BadrulAfterSix

Diari Akademi Fantasia 02 09 & 10

Berehat sambil takde kerja. Kerja mengedit video bukan kerja aku ! Itu kerja support team !

Sila ke SeniKami untuk ulasan. Oh ya ! Untuk pengetahuan semua, saya hanya diberikan tanggungjawab untuk memberikan sinopsis kepada video-video Diari Akademi Fantasia di dalam Portal AFXtra dan kerja-kerja mengedit video untuk Diari Xtended tidak termasuk di dalam Senarai Tugas Utama saya. Jika kerja-kerja mengedit video Diari Xtended juga merupakan tanggungjawab saya, harganya lain pula dan pihak-pihak tertentu boleh mengambil tindakan seterusnya untuk membuat sebarang tawaran. Sinopsis Diari Akademi Fantasia tersebut hanyalah sinopsis yang dicut & paste dari Promo Harian ERA. Harap maklum.

AMPLIFIED CONCERT!!!

HEY GUYS!
WATCH THE AMPLIFIED SEASON 2 CONCERT BY HITZ.TV AT STUDIO 8 ASTRO(Studio Ali Bawal, PJ).

CHECK THESE OUT!

14th June 2006 – 20:00pm – Jason Lo
15th June 2006 – 20:00pm – Deja Voodoo Spells
16th June 2006 – 20:00pm – Burn(AF1), Marsha & Amelia(AF3), Dina & Daniel(MI)
17th June 2006 – 20:00pm – OAG
18th June 2006 – 20:00pm - Ruffedge

* Strictly for Audience age 13 and above only
* Get 40 people and we will send a bus (Klang Valley only)
* Smart & Casual dress code but not sleepers at all.
*Should be there 1 hour before show start & the gate will close at 08:30pm.
*Please refer attachment for the direction to Studio Ali Bawal PJ.

GET LISTED IN OUR GUEST LIST!
FIRST COME FIRST SERVE…. CHEERS!

FOR QUERY AND REGISTRATION FORWARD TO:
TAC UNIT, PRODUCTION SERVICES, ASTRO
TEL NO: 03-9543 6688 ext 2552/2539
FAX NO: 03-9543 2053
EMAIL: talent_audience@astro.com.my

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger