Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 29 July 2006

Konsert 09 Akademi Fantasia : Kuasa Rakyat Mengalahkan Kuasa Wang ?

Sudah dikatakan sebarang keputusan Akademi Fantasia ianya terletak di tangan anda. Jari anda yang menentukan. Kemahuan anda yang perlu diikut. Kata hati anda yang perlu menggerakkannya. Jika berlaku apa-apa kejutan, jangan salahkan sesiapa.

Sekadar melihat latihan yang diadakan, tidak banyak yang boleh dijangkakan melalui persembahan minggu ke sembilan ini. Ianya seakan-akan terowong masa yang membawa saya semula ke minggu pertama. Melihat semula persembahan-persembahan amatur yang agak biasa.

Minggu ini agak sibuk menyiapkan banyak perkara-perkara berbangkit sehingga tidak punya banyak masa untuk mengulas Diari yang telah disiarkan. Sesekali sempat juga saya tonton. Saya tersedar akan keceriaan pada Diari yang memaparkan pelajar AFMASUK berbanding pelajar FINALIS. Keceriaan yang saya maksudkan ialah dari aspek warna pakaian mereka. Pelajar AFMASUK bebas untuk menggayakan apa sahaja cara berpakaian dan tidak terlalu dikongkong dengan pakaian penaja. Itu yang saya nampak.

Minggu depan pasti kesibukannya lebih ketara. Minggu Akhir lah katakan. Telefon juga pasti tidak henti-henti berdering menerima panggilan atau SMS dari "kawan bermusim". Istilah "kawan bermusim" bermakna kawan yang hanya muncul pada musim Akademi Fantasia. Bersabar sahajalah yang termampu saya lakukan.

Lagu baru pelajar FINALIS juga telah mereka perolehi. Terus terang saya katakan berdasarkan tajuk lagu sahaja saya sudah dapat membayangkan betapa kekampungannya idea-idea pencipta lagu tersebut.

Lagu Baru Finalis
Faizal - Lihatlah (M.Nasir/Loloq)
Farhan - Aku Saja Yang Tahu (Ajai/Ajai & Fauziah Nawi)
Haziq - Gurindam Anak Muda (Ramli Sarip/Ramli Sarip)
Velvet - Simfoni Kasih (Sharon Paul/Fedtri Yahya)

Saya akan bercerita tentang lagu-lagu baru ini minggu hadapan, jika ada masa. Buat sementara itu, saya cadangkan kepada semua agar mendengar semula lagu Kawan oleh Ruhil Amani sebagai persediaan untuk membaca komen-komen dari saya pula.

Kedudukan AFUNDI pada minggu ini agak stabil dan tidak banyak berlaku perubahan kedudukan finalis. Faizal masih mendahului dengan 39% dan diikuti oleh Farhan dengan 25%. Velvet mengekori rapat dengan 22% dan Haziq mendapat 14%. Kedudukan peratusan nampak agak jauh, tetapi bilangan undi tidaklah begitu jauh. Peminat Farhan, Velvet dan Haziq masih boleh memintas kedudukan yang lebih selesa. Peminat Faizal tidak harus berasa selesa dan haruslah mengekalkan momentum seperti minggu ini untuk terus bergelar Juara.

Kedudukan AFMASUK pula sebelum kedudukan itu tidak disiarkan memihak kepada Rich dengan 39% dan Lotter mengekori rapat dengan 36%. Apa sahaja kemungkin boleh berlaku pada malam ini dan mungkin itu juga kejutannya. Siapa tahu !

Ada juga yang SMS saya bertanyakan tentang peratus undian AFUNDI minggu ini. Apa yang akan terjadi kepada undian tersebut. Undian AFUNDI minggu ini akan terus dibawa ke minggu akhir. Ini bermakna FINALIS paling baru (sesiapa sahaja) perlu mengejar undian AFUNDI seminggu yang telah diperolehi oleh empat FINALIS. Saya rasa ia adil untuk empat FINALIS yang telah berhempas pulas mengejar kedudukan tersebut. Jadinya sesiapa sahaja yang terpilih perlu mengejar kedudukan 14% milik Haziq sekurang-kurangnya jika mahu memintas kedudukan Haziq. Kalau peminat finalis tersebut ada kemahuan, tentulah di situ akan ada usaha dalam cubaan untuk memintasnya. Tentunya peminat Haziq tidak mahu melukakan hati Haziq dan akan terus menekan AFUNDI tidak henti-henti. Peminat Faizal jangan menganggap Faizal sudah selesa di situ, apa sahaja boleh berlaku.

Provoke jangan tak provoke. :)

Sistem website tu buat hal lagi tengah malam ni ! Yang peliknya, di bahagian Arkib keluar, kat bahagian Main Highlights yang tak keluar ! Lantak lah saya update kat blog dulu :)


Lotter kembali ke Akademi Fantasia setelah menduduki tangga teratas Carta
AFMASUK yang telah ditutup setelah berakhirnya Konsert 09 Akademi Fantasia.
Lotter yang membawakan lagu Pria Terhebat menerima saingan yang sengit dari Rich yang juga telah memberikan persembahan yang cemerlang dengan lagu The
Reason. Lotter akan bersama-sama Faizal, Velvet, Farhan dan Haziq untuk beraksi di Konsert Akhir Akademi Fantasia yang akan berlangsung pada 5 Ogos 2006 di Stadium Putra, Bukit Jalil.

Persaingan sengit berlaku antara Lotter dan Rich dalam merebut tempat terakhir ke Konsert Akhir Akademi Fantasia. Sebelum persembahan bermula, Rich mendahului dengan 43% undian manakala Lotter dengan 35%. Lotter memintas di titik akhir dengan 46% undian meninggalkan Rich dengan 31%. Kini terjawab sudah, Lotter akan kembali ke Akademi Fantasia untuk meneruskan pengajiannya selama seminggu sebelum beraksi di Konsert Akhir, Sabtu depan.


Berada di kedudukan teratas sedikit pun tidak melekakan Rich. Beliau telah
memberikan sebuah persembahan yang mantap dengan penuh ekspresi menyampaikan lagu The Reason dengan baik sekali. Di penghujung persembahannya, Rich kelihatan menitiskan airmata. Rich nampak benar-benar selesa dan puas dengan lagu tersebut. Walaupun gagal di halangan terakhir sebelum dapat melangkah ke Konsert Akhir, setidak-tidaknya persembahan mantap itu ada hadiah hari lahir Rich untuk para peminatnya.

Zila tampil penuh bergaya dengan imej seorang wanita Melayu. Lengkap berbaju kurung dan bersampin, Zila menyampaikan lagu Bisikan Hati dengan penuh perasaan. Lagu dendangan asal Datin Rafeah Buang dipersembahkan dengan penuh penghayatan serta kawalan vokal yang meyakinkan. Menurut Adlin Aman Ramlie, Zila berkemampuan untuk menggantikan tempat Siti Nurhaliza satu hari nanti dan menjadi ikon irama tradisional yang disegani ramai.
Sejujurnya, saya tidak tengok kerana sibuk dengan hal lain yang lebih penting. Kalau ada pun tengok sambil lalu sahaja. Saya lebih banyak berseronok sahaja malam itu. Melayan karenah tenaga produksi yang semua mahu menghabiskan konsert ini dengan segera. Sekali-sekala mendapatkan kedudukan peratus undian terkini. Memang keramat perkataan AFMASUK ni ! Rakyat Malaysia sanggup berhabis untuk AFMASUK berbanding AFUNDI. Kalau undian AFMASUK dibenarkan untuk dibawa ke minggu akhir, pasti Juara AF4 milik Lotter, Naib Juara milik Rich, Tempat Ketiga milik Amirul, Tempat Keempat milik Faizal dan Tempat Kelima milik Diddy. Kalau saya kata, kalau ! Lepas sahaja Imbasan, semuanya sibuk berkemas untuk bertukar lokasi ke Stadium Putra Bukit Jalil pula.

Pilihan sultanmuzaffar
Zila - Bisikan Hati
Rich - The Reason
Diddy - Diari Seorang Lelaki
Karen - Jejaka Idaman
Lotter - Pria Terhebat
Salima - Nour El Chams
Nora - Berpaut Di Dahan Cinta
Amirul - Kurniaan Cinta

Budak ni ada Update. Budak yang selalu jadi penyebab. hahahaha

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger