Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 20 September 2006

Sidang Media Pelancaran Ziarah di Astro RIA

Image Hosted by ImageShack.us

Macam yang anda tahu, Isnin hingga Rabu merupakan hari yang agak sibuk. Memang terasa penat bila ada "staff" yang menghabiskan cuti mereka dalam minggu-minggu yang sibuk macam minggu ini. Apa pun halangan, kerja masih perlu aku teruskan. Macam tadi berlangsung Sidang Media Pelancaran Ziarah. Aku memang puas hati dengan perjalanan majlis. Kurang dari 12 jam sebelum majlis, aku perlu memikirkan hiasan meja yang sesuai untuk majlis tersebut. Memandangkan konsep rancangan ini berbentuk dokumentari pengembaraan ke negara-negara yang sedang berada di garisan krisis atau pun yang telah musnah angkara peperangan, maka satu idea timbul. Fikir punya fikir, saya terbayangkan permainan askar yang selalu digunakan kanak-kanak zaman 70an dan 80an. Macam main Combat.

Semalam, selepas kerja aku terus bergegas ke KLCC untuk mencari set permainan Combat. Satu KLCC aku pusing. Dari Toy City, kemudian Isetan dan masuk pula ke Parkson Grand semuanya TIADA ! Tamiya dah tutup pulak ! Kanak-kanak zaman sekarang dah tak main permainan kita dulu. Mereka main robot sekarang. Mahu tak mahu terpaksa saya bergegas ke Mid Valley. Mujur ada Toys 'R Us, Toy City, Miniature Shop dan Tamiya. Aku pun shopping sakan. Bukan aku yang bayar. Company yang bayar. Jadi aku beli saja apa yang terlintas. Habis RM250.00 malam tu dengan barang permainan Combat. Ada askar, kereta kebal, helikopter, pelancar roket dan kubu. Mujur pasir saja takde dijual di Mid Valley. Kalau ada dengan pasir-pasir pun aku beli untuk cipta persekitaran perang.

Image Hosted by ImageShack.us

Mula-mula memang rasa cuak juga nak letak permainan tu kat atas meja. Takut hilang. Aku letak permainan yang paling mahal sekali atas meja VIP. Yang biasa-biasa aku letak untuk meja Astro dan Press. Kalau hilang pun tak lah ralat sangat. Mujur tiada satu permainan pun yang hilang mungkin kerana tetamu yang datang pagi tadi semuanya baik-baik belaka.

Bagi ada yang masih tidak tahu, Ziarah akan mula disiarkan pada 1 Ramadhan ini. Catatan pengembaraan ini telah disorot oleh pengacara terkenal, Wan Kamarudin Wan Ibrahim dan Dang Suria Zainuddin dan ia meliputi negara-negara seperti Afghanistan, Pakistan, Jordan, Syria, Lebanon, Uzbekistan, Kazakhstan, dan Yogyakarta. Bagaimanapun, pengambaran lebih tertumpu kepada bandar-bandar seperti Kabul, Beirut dan Yogyakarta yang telah yang musnah angkara peperangan dan gempa bumi. Macam Yogyakarta, pengambarannya masih belum dilakukan. Ia hanya akan dirakam sewaktu bulan puasa.

Image Hosted by ImageShack.us

Macam tadi, tetamu yang hadir sempat dihidangkan dengan Ziarah episod 8. Boleh dikatakan episod terbaik. Banyak juga tetamu berhati-perut yang mengalirkan airmata. Tak kurang juga yang tidak tahan dan cepat-cepat keluar dari dewan hanya kerana nak control macho macam Akmal. Khabarnya kat luar dewan dia call anak dia sekadar bertanya khabar selepas melihat episod penderitaan mangsa perang terutamanya kanak-kanak dan wanita. Sungguh berat trauma yang melanda mereka. Itulah penangan Ziarah. Macam kata Wan Kamarudin, kalau dulu orang menangis kerana Akademi Fantasia, kenapa tidak orang menangis kerana Ziarah pula ?

Peranan penerbit telah hampir selesai menerbitkan sebuah program dokumentari bermakna ini. Peranan Astro pula adalah untuk menayangkan program ini. Peranan aku pula ialah memberikan komen sejujur mungkin untuk program ini. Mungkin aku tipu, atau mungkin aku sekadar mahu mengampu Astro yang dah beri aku makan, kini apa pula peranan anda ? Peranan anda pula adalah untuk menyaksikannya sendiri dan memberikan komen anda pula. Anda boleh saksikan Ziarah mulai 1 Ramadhan ini pada jam 6.30 petang setiap hari Isnin hingga Jumaat. Jom kita berperang !!!

Acara pagi tadi membuka ruang baru untuk aku menambah kawan. Mungkin dalam keadaan sekarang dah ramai kawan yang lari kerana takutkan bayang-bayang sendiri, tapi ruang masih terbuka untuk aku tambah kawan baru. Patah tumbuh hilang berganti. Sempat juga aku bersembang kosong dengan beberapa krew penerbitan yang hadir pagi tadi. Antaranya wajah-wajah baru yang sebelum ini hanya aku kenal di tv macam Wan Kamarudin dan Dang Suria. Tenaga penerbitan di belakang tabir Ziarah juga ada seperti Pauline, Muhaimi, Yaakob, Firdaus, Zainal dan beberapa lagi.

Image Hosted by ImageShack.us

Aku sebenarnya puas dengan majlis pagi tadi. Mungkin kerana aku telah berjaya siapkan banyak perkara. Dari siaran akhbar, teks ucapan dan hiasan meja. Itu yang buat aku benar-benar puas hati. Letih memanglah letih tapi aku puas. Puas kerana dapat puaskan tetamu yang hadir. Bila terlibat dengan majlis macam ini kadang-kadang buat aku keliru untuk pilih sama ada publisiti atau yang lagi satu ini.

Saya telah menonton semua episod Ziarah dari episod 1 hingga 11. Masih terngiang-ngiang di telinga saya kata-kata Ibrahim, kanak-kanak mangsa perang yang menjadi pelarian perang sejak kecil yang saya petik dalam salah satu episod Ziarah. ”I want to be the soldier of Hezbollah”.

Mungkin kerana keletihan, aku terus pulang ke kampung kerana ada hal penting yang perlu diuruskan. Aku terlupa yang aku perlu menghadiri satu lagi mesyuarat jam 2 petang. Mungkin kerana majlis tersebut pun habis agak lewat, jadi aku ada alasan untuk diberikan. Mesyuarat tu memang agak penting kerana melibatkan urusan freelance dengan MIT, bahagian yang menguruskan Astro Mobile. Ala, yang korang selalu download tu. Kalau korang nak tahu pasal aktiviti Mawi, tekan saja ON MAWI dan hantar ke 32999.

Esok pagi dan petang juga akan menjadi agak sibuk. Pagi perlu memberikan kata putus untuk kandungan Red Button dan petang menghakimi satu peraduan Raya Tagline. Hari yang sibuk sebelum bercuti pada hari Jumaat. Ada projek baik punya !!

Ziarah pun ada blognya sendiri. Perantaranya pun ada blog sendiri jugak.

Ejen 016

Image Hosted by ImageShack.us

Dah masuk episod ke sepuluh, wajah Mr.K masih tidak diketahui walaupun dari suaranya aku boleh tahu itu suara Gibran Agi. Yang menariknya, episod minggu ini ada Studio Radio ERA. Nampak cantik je lobi lif di Tingkat 2, walaupun sekitar punat lif boleh kelihatan kesan-kesan daki kakitangan Tingkat 2. Adegan Linda Onn diculik oleh Tore nampak macam adegan Farah Fauzana penyampai HotFM yang telah diganggu peminat fanatik dalam Wakenabeb seperti yang disiarkan di NTV7 serta dihoskan oleh Adlin Aman Ramlie, pengkritik tetap AF4.

Siapa yang perasan dengan nada suara Dr.Mat ? Nada suara dia agak ganjil. Sesekali aku terdengar gaya dia bercakap macam Surya dalam Hikmah 2 yang kini disiarkan di Astro Ria jam 6 petang setiap hari Isnin-Jumaat. Semua stesen TV dan stesen radio aku sebut dalam ulasan malam ini. Dr.Mat jadi hero malam ni bila dia padamkan bom yang telah dipasang oleh Ramon. Bolehkan bom tersebut dimatikan ? Jangan lupa untuk saksikan episod minggu hadapan pada hari Rabu, jam 9.30 malam.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger