Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 21 January 2007

Anugerah Juara Lagu 21 : Kunci Kebebasan

Tahun ini merupakan tahun ke 21 Anugerah Juara Lagu diadakan. Orang kata tahun ke 21 merupakan tahun untuk mendapat kunci kebebasan. Akan bebaskah AJL21 dari sebarang kontroversi ? Belum pasti.

Dengan tema Rentak Kita Rentak Dunia, saya lebih mengharapkan satu kejutan kebebasan pada tahun ini. Dibarisi senarai artis yang hebat bertanding pada kali ini, pastinya AJL21 menjanjikan kelainan.

Kalau Merdeka, Kalau Dijajah

Etnik Kreatif & Irama Malaysia
Kalau Bebas : Warkah Buat Laila (Zahid/Ayob Ibrahim/Habsah Hassan)
Lagu Warkah Buat Laila bukan lagu yang popular. Sukar untuk stesen radio menerima lagu ini, baik ERA mahupun HotFM. Sama saja. Kredibiliti lagu ini telah diuji baik di peringkat dalam negara, mahu pun di peringkat antarabangsa. Lulus dengan cemerlang untuk kedua-duanya. Oleh itu, agak sukar untuk menidakkan peluang lagu ini dalam majlis anugerah muzik yang dianggap berprestij di Malaysia. Kalau ada pun lagu kedua yang terbaik dalam kategori ini ialah lagu Hantaran Hati (Bob/Aspalela Abdullah/Nik Nizam/Rosminah Tahir), sayangnya kedua-dua lagu tersebut dibawakan oleh bintang Akademi Fantasia.

Kalau Dijajah : Zapin Cinta SMS (Senario/Adibah Noor/Anuar Dahlan)
Zapin Cinta SMS punya peluang yang besar jika penganjur masih dijajah. Kemasukan lagu ini ke peringkat akhir AJL21 juga telah lama dipertikaikan. Lagipun dibawakan oleh artis mereka. Jika bukan mereka menaikkan artis mereka, siapa lagi?

Balada
Kalau Bebas : Terlalu Istimewa (Adibah Noor/Azlan Abu Hassan/Adibah Noor)
Saya anggap lagu ini merupakan lagu terbaik pada malam ini. Lagu ini punya cerita yang besar. Setelah gagal di AIM, Terlalu Istimewa perlu menang di AJL21. Ia penting untuk membuka mata khalayak muzik Malaysia akan kewujudan Adibah Noor dalam industri ini.

Kalau Dijajah : Terlalu Istimewa (Adibah Noor/Azlan Abu Hassan/Adibah Noor)
Lagu ini terpilih semata-mata untuk menyekat peluang juara kategori yang lain dari menang Juara Lagu. Jika lagu ini menang kategori ini, peluangnya untuk menang Juara Lagu besar kerana perlu untuk menyekat Zahid atau Mawi dari menang.

Pop Rock
Kalau Bebas : Lagu Jiwa Lagu Cinta (Mawi/M.Nasir/M.Nasir/Loloq)/ Juwita Citra Terindah (M.Nasir)
Mawi/M.Nasir ? Tidak mustahil. Atau mungkin juga M.Nasir bolot semua dengan lagu Juwita Citra Terindah. Saya lebih gemarkan Lagu Jiwa Lagu Cinta berbanding Juwita Citra Terindah.

Kalau Dijajah : Tak Tercapai Akalmu (Elyana/Aidit Alfian/Ad Samad)
Untuk melonjakkan lagi nama Elyana demi Dunia Baru, tidak mustahil kemenangan akan berpihak kepadanya. Sejak berjaya meneruskan kemaraannya ke AJL21, banyak cerita-cerita buruk tentang Elyana terpapar di dada akhbar. Memang benar apa yang telah diucapkan. Sesuatu harus dilakukan untuk menaikkan kembali nama Elyana demi sebuah drama bersiri.

Pilihan saya untuk Anugerah Juara Lagu kali ini ialah Warkah Buat Laila. Kalau ada saingan pun pasti ianya datang dari Terlalu Istimewa. Kalau antara dua lagu ini menang, saya tutup mulut. Ini berdasarkan pemerhatian saya sebelum menonton persembahan secara langsung malam ini. Mana tahu kalau-kalau ada artis yang buat kejutan malam ini dengan persembahan yang betul-betul bertaraf dunia. Rentak Kita Rentak Dunia !

Dalam perkembangan lain, Sarimah Ibrahim telah diberikan kata dua oleh sebuah konglomerat media yang menjadi saingan Astro. Beliau kini dalam dilema, sama ada untuk terus bersama Fail Sulit AF di Astro RIA atau pun Galaksi di TV9. Sila bantu Sarimah membuat pilihan di sini dan poll di atas blog ini.

Pasca Anugerah Juara Lagu 21 [kemaskini 1.36 pagi]
Juara Lagu 21 : Terlalu Istimewa (Azlan Abu Hassan/Adibah Noor)
Juara Balada : Terlalu Istimewa (Azlan Abu Hassan/Adibah Noor)
Juara Pop Rock : Juwita Citra Terindah (M.Nasir)
Juara Etnik Kreatif : Warkah Buat Laila (Ayob Ibrahim/Habsah Hassan/Zahid)
Persembahan Vokal Terbaik : Adibah Noor (Terlalu Istimewa)
Persembahan Terbaik : Hazami (Mungkir Bahagia)

Saya puas hati ! Maka saya tutup mulut !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger