Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 02 January 2007

Dear 6,426,446,260 Rest of the World (and counting),

sultanmuzaffar, wants me to tell you about my country Malaysia has been called The Best Kept Secret in Asia – find out why when you experience the wonders and delights of this amazing country of people and culture now...

This tropical paradise consists of Peninsular Malaysia and the two states of Sabah and Sarawak on Borneo. Climate is warm and humid and temperatures range from 21C to 32C.
Saya pernah ke Sabah. Tidak berpeluang untuk ke kaki Gunung Kinabalu. Sekadar bersantai di bandar Kota Kinabalu. Cuaca di Malaysia boleh saya sifatkan yang terbaik lebih-lebih lagi di musim hujan seperti bulan Disember. Terlalu sejuk macam UK atau US boleh membekukan. Saya tidak gemar cuaca sedemikian.
Come enjoy everything you ever dreamed of - You'll marvel at Malaysia's natural beauty - some of our hill resorts and beaches are the best in the world. See ancient rainforests flourish while skyscrapers reach for the stratosphere and discover quaint villages thriving next to bustling cities.
Saya paling suka Pulau Tioman dan Pulau Redang. Tidak pernah dapat peluang ke Pulau Gemia. Saya terlepas percutian tersebut dan peluang bercuti bersama Sultan Mizan yang pada waktu itu merupakan Raja Muda Terengganu. Paling terbaru, saya merasa lebih aman di Pulau Besar, Johor kerana masih boleh menggunakan telefon bimbit untuk melayari internet. Tiga hari dua malam tanpa internet, boleh membuatkan saya macam cacing kepanasan.
Come and get to know us – a bustling, multiracial country with Bahasa Malaysia as our national language while English and Mandarin are widely spoken. Islam is the official religion and other religions are practised freely. You can see magnificent mosques, beautiful churches and temples, all round the corner from each other.

Malaysia is also known as a haven of food. Malay, Chinese, Indian, Western, fusion cuisine - you name it, we have it! Sample our variety of tropical fruits, and everyone must of course try the durian. What’s that? You’ll soon find out!
Makanan Malaysia adalah yang terbaik ! Saya paling suka makanan laut. Tinggal di persekitaran Pelabuhan Klang menjadikan saya seorang yang amat intip dengan makanan laut. Kadang-kadang muak makan makanan laut tetapi itulah yang paling sedap. Durian ? Lupakan saja. Melainkan jika durian itu dibuat pengat. Makan begitu sahaja, jarang sekali.
Malaysia boasts a well-planned infrastructure to make it easy to get around. Transportation is well managed and you can fly, take a train or bus. A wide range of accommodation from world-class hotels to medium and budget places is readily available.
Mungkin ! Buat masa ini, sila jauhkan diri anda dengan LCCT ! Sejak ada lebuhraya yang semakin baik, saya lebih senang menggunakan bas. Itupun jika sanggup membayar tol yang semakin naik. Sedar atau tidak, jika dari pandangan atas, plaza tol di lebuhraya akan kelihatan seperti ular sawa kekenyangan. Di bahagian yang besar, ular sawa sedang membaham duit rakyat.
To the avid shopper, Malaysia is paradise; from designer labels to made-in-Malaysia items. Department stores have a fixed price policy, but you can bargain at the night markets.
Yes ! Memang Malaysia syurga untuk yang gemar membeli-belah. Bukanlah jenis yang suka membeli-belah. Cukuplah sekadar sekali-sekala. Cuma, biarlah sekali itu cukup memuaskan.
Tahun ini saya teringin sekali menaiki The Eye on Malaysia, ferris wheel di tengah-tengah Kuala Lumpur berhampiran dengan Tasik Titiwangsa dan Istana Budaya. Mahu juga merasai pengalaman melihat Kuala Lumpur dari sisi pandangan yang berbeza. Dari rumah saya, boleh dilihat sistem tersebut sedang diuji untuk pelancarannya 6 Januari ini. Tahun ini juga saya mahu menaiki SkyBridge di Twin Tower. Semasa menara berkembar itu masih bangunan tertinggi di dunia, saya tiada kesempatan untuk menaikinya. Harap-harap tahun ini terlaksana.

Sempena Tahun Melawat Malaysia 2007, saya merasa ada wajarnya dijemput kembali Teater Muzikal Puteri Gunung Ledang ke Istana Budaya. Sedang teater muzikal itu masih panas, wajar diberikan peluang kepada pelancong asing untuk merasai cinta yang telah dialih dari filem ke pentas. Kalendar Istana Budaya untuk tahun 2007 masih belum dilancarkan lagi. Tunggu saja.
Tahun ini saya mahu bekerja dan bekerja dan bekerja. Dalam hati saya, mahu membuktikan sesuatu. Tahun ini tahun kedua saya bersama Akademi Fantasia. AF4 adalah sebuah hasil yang boleh saya sifatkan suatu yang gagal. Harapnya bahana AF4 tidak berjangkit ke AF5. Tunggu saja sebarang pengumuman terkini berkenaan AF5 yang akan diuar-uarkan melalui internet. Inilah antara perubahan yang cuba dilakukan oleh AF5. Memberikan maklumat eksklusif kepada pelayar internet. Suara internet mula dipandang.

New Media membawa satu perubahan baru dalam teknologi penyiaran. Banyak aspek-aspek teknologi terkini yang akan diperkenalkan untuk manafaat penonton ataupun pelanggan. Saya masih memikirkan perancangan untuk Akademi Fantasia 5. Menaiktarafkan laman web sedia ada dengan perancangan-perancangan baru dan dalam waktu yang sama perlu merangka perancangan untuk laman web IKON. Masa, di mana !

nota sultanmuzaffar :
Malaysia at wikipedia
VMY2007 Domestic Holiday Packages
Virtual Malaysia portal

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger