Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 29 March 2007

Diari Akademi Fantasia Ep.16

Banyak juga latihan pelajar yang ditunjukkan dalam Diari tadi. Walaupun dapat dengar sedikit, cukuplah sebagai teaser untuk Konsert hari Ahad ini. Setakat hari ini, saya masih lagi teruja menantikan Diari Akademi Fantasia Khas yang akan disiarkan pada hari Sabtu mulai 9 malam. Sementara Konsert hari Ahad saya lebih ternanti-nantikan corak persembahan Ebi dengan lagu Al-Jannah, Shawal (Ku Berlari), Aizat (Warisan), Heliza (Melodi Ahlan) dan Mila (Melukut Di Tepi Gantang). Yang lain hanya sekadar pelengkap sahaja.

Lagi satu yang best tentang Diari tadi ialah Shawal dan Noni. Saya memang suka benar kalau ada kelas yang melibatkan pasangan ini. Memang lucu dan selamba. Jenis main redah je. Minta-minta lah mereka kekal lama dalam Akademi. Ada juga penyeri. Walaupun mulut Puan Fauziah Nawi agak celupar dalam Debat tadi dengan mengatakan giliran mereka pula yang akan tersingkir tidak lama lagi.

Bila tiba musim AF saya suka melihat karenah peminat sebenarnya. Mereka mempunyai satu sifat unik yang tiada pada peminat-peminat program lain. Mereka hanya mahu mendengar atau pun membaca yang baik-baik sahaja tentang pelajar yang mereka minati. Mereka menjadi in-denial untuk menerima yang buruk-buruk tentang pelajar yang mereka minati. Lalu bermati-matian menafikannya. Sifat in-denial begitu tebal dalam diri peminat AF. Mereka sukar untuk menerima hakikat. Tapi itulah hakikatnya dan gelagat itulah yang telah saya hadapi sepanjang 4 tahun yang sudah. Begitu juga dengan musim ini.

Mereka cepat tercuit. Sensitif benar. Tapi itulah uniknya peminat-peminat AF. Jika ada peminat program realiti lain diusik, macam tiada apa pun yang berlaku. Tidak kecoh. Jangan peminat AF diusik, mereka cepat tersentuh. Kaitan emosi itu begitu kukuh. Best kan ?

Buat masa ini, saya tahu apa yang saya tahu. Kalau nak tahu, tahu lah. Kalau tak nak terima, tak kisah. Yang penting, saya tahu. Yang termampu, saya ketawa. Itu sahaja. Seronok kadang-kadang bila dapat buat orang keliru.

Tok Wan ? Ada yang sudah bosan dengan Tok Wan. Bagi kita yang berada di luar yang terdedah dengan pelbagai aktiviti tentunya merasa bosan dengan gelagat seorang tua yang datang menyibuk dalam hidup kita. Bagi pelajar yang terkurung tanpa ibu-bapa tentunya mereka merasa tidak bosan. Realitinya apakah kita suka bila ibu-bapa kita sering memerhatikan kita ? Tentulah kita pun rasa rimas. Sesiapa yang merasa Tok Wan membosankan mungkin merupakan seorang yang tidak begitu gemar hidupnya sentiasa dikelilingi ibu-bapa. Mungkin. Tapi pelajar yang terkurung mungkin mengambil kesempatan Tok Wan bersama mereka untuk menghilangkan rindu mereka pada ibu bapa mereka. Budak muda yang jarang berpisah, alih-alih terpisah dengan keluarga. Ada pula antara pelajar yang tiada ibu-bapa langsung. Ada pula yang ibu bapa mereka berpisah. Inilah masanya untuk mereka kembali menghirup madu kasih sayang yang termampu dicurahkan oleh Tok Wan yang akan tinggal bersama mereka sehingga hari Jumaat ini. Yang bosan, biarkan mereka bosan.

Debat Akademi Fantasia Minggu 3. Apa sudah jadi ? Cerita lama Fail Sulit yang diungkit kembali. Apa lagi cara untuk menjadi Debat Akademi Fantasia sesuatu yang menarik. Setakat ini, Debat dilihat sebagai sesuatu yang hambar. Apa tarikan Debat ? Artis ? Tiada. Pelajar Tersingkir ? Juga tiada.

Topik Debat kalau mahu yang hangat untuk minggu ini ialah topik berkenaan perubahan hari untuk Konsert 03. Itu yang hangat. Kenapa konsert diubah ? Mesti ada sebab. Mesti ada yang sokong konsert diteruskan pada hari Sabtu dan mesti ada yang bangkang konsert terus diadakan pada hari Sabtu. Tentu ada sebab untuk menyokong kenyataan tersebut. Jadi, debatkan !

Topik kena pantas. Kalau lambat, topik jadi basi. Macam Debat tadi.

Topik berkenaan wajarkah pelajar yang mendapat undian paling tinggi menerima ganjaran. Saya hantar satu SMS mengatakan TIDAK. Kalau balik-balik muka yang sama sahaja yang dapat ganjaran, boring lah. Pelajar yang beri persembahan terbaik di mata Pengkritik Tetap juga perlu diberikan ganjaran. Itu nampaknya lebih adil dan boleh menimbulkan provokasi di kalangan peminat. Maka, undian pun menderu masuk. Kena tukar sekali-sekala.

Ada banyak cara lagi ganjaran yang akan diberikan. Tunggu saja konsert-konsert yang akan datang. Semuanya telah dirancang.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger