Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Gemuk Girls Sarat Politik

Entri oleh sultanmuzaffar 05 December 2008

Semalam saya pergi menonton teater Gemuk Girls yang kini sedang dipentaskan di Pentas 2, KLPAC. Tidak seperti kebiasaan, saya tidak membawa krew penerbitan malam itu kerana saya bercuti. Saya pasti tidak ada krew yang akan pergi menonton teater ini sepanjang saya bercuti. Bukan kelas mereka.

Rasanya amat berbeza antara pergi menonton sahaja dan pergi menonton sambil bekerja. Saya lebih tenang menonton walaupun ramai juga yang bertanya kenapa saya tidak membawa krew. Saya jawab, saya bercuti dan penjelasan panjang biar saya simpan saja.

Sewaktu berada di Singapura bulan Oktober lepas, kami terlepas pementasan ini. Waktu itu, pementasan tersebut masih dalam kategori Akan Datang. Memang rasa sungguh rugi kerana tidak bernasib baik dapat menonton pementasan ini. Saya kenal salah seorang pelakonnya iaitu Siti Khalijah yang pernah saya tonton persembahan monolog “How Did The Cat Get So Fat”nya di Central Market Annexe beberapa bulan lepas. Oleh itu pementasan Gemuk Girls tidak wajar saya lepaskan apabila ia dipentaskann di sini.

Teater Gemuk Girls dibintangi oleh tiga pelakon berkarisma seperti Aidi 'Alin' Mosbit, Najib Soiman dan Siti Khalijah. Ia membongkar rahsia pemasalahan yang melanda bangsa, jantina, hak asasi manusia dan politik yang berlaku di Singapura dan Malaysia. Kenapa saya kaitkan Malaysia kerana jalur masa pementasan ini turut melibatkan sewaktu Singapura masih lagi bersama Malaya waktu itu.

Sejarah politik yang berlaku di Singapura diimbas kembali dengan kisah pergelutan dua wanita…Kartini yang memegang peranan sebagai ibu dan Juliana yang memegang peranan sebagai anak berhadapan dengan kepiluan sejarah yang memaksa mereka terpisah dengan ayah masing-masing dek kerana peraturan kerajaan ketika itu.

Satu persamaan antara Malaysia dan Singapura yang masih kekal hingga kini ialah ISD dan ISA. Di sini kita menggelarkan akta zalim itu dengan nama Internal Security Act dan di Singapura mereka menggelarkannya Internal Security Department. Kedua-duanya masih digunakan hingga kini oleh kerajaan masing-masing.

Sedar atau tidak, akta tersebut telah memporak-perandakan banyak institusi kekeluargaan baik di Singapura dan Malaysia. Apabila pementasan tersebut dipentaskan di Malaysia, saya sebagai penonton masih boleh memahami jalan cerita yang cuba disampaikan. Adakalanya menitiskan air mata kerana sambil berlayar dengan cerita tersebut saya mengaitkannya dengan apa yang berlaku di sini.

Menariknya apabila persembahan ini cuba memperlihatkan bagaimana sebuah keluarga sebenarnya dari dua generasi berhadapan dengan kenangan yang pahit dibelenggu akta zalim itu dan akibat daripada keputusan yang telah diambil oleh mereka. Kita juga akan mengambil jalan yang sama jika terpaksa berhadapan dengan masalah tersebut.

Kita dapat melihat bagaimana utuhnya seorang wanita Melayu muda yang memasang impian untuk menjadi Perdana Menteri Singapura dan ibunya yang dilanda trauma berhadapan dengan tragik kehidupan setelah bapanya ditahan tanpa perbicaraan kerana disyaki terlibat dengan komunis lewat tahun 1960an.

Antara tiga pelakon berkarisma yang terlibat dalam pementasan ini pastinya kekuatan utama terletak pada watak lelaki yang dipegang oleh Najib Soiman. Wataknya amat berat sebagai tahanan yang dilanda dilemma sama ada untuk mengaku atau pun tidak demi mendapatkan secebis kebebasan. Tidak cukup dengan itu beliau perlu berhadapan dengan dilemma yang melanda keluarganya.

Skrip teater ini digabung jalin dari pelbagai bahasa iaitu Melayu, Inggeris dan Mandarin mendekatkan saya lagi dengan persekitaran sebenar Singapura. Jangan terkejut jika pelakon Melayu boleh berbahasa Mandarin dengan cukup lancar sekali seolah-olah saya sedang menyaksikan pelakon berbangsa Cina melakonkan watak tersebut.

Melihatkan tajuknya iaitu Gemuk Girls kita pasti mengharapkan ia sebuah pementasan komedi menjenakakan golongan perempuan bersaiz besar tetapi sebaliknya ia berlaku. Teater ini tidak sekadar cuba menjenakakan keadaan perit ketika itu tetapi bercerita kisah yang lebih besar waktu itu iaitu politik sekaligus menjadikan jenakanya jenaka hitam. Kita ketawa tetapi mentertawakan diri sendiri. Perit bukan ?

Melihatkan kepada pergolakan politik yang dibahaskan dalam pementasan ini menjadikan ianya hanya sesuai ditonton oleh golongan yang matang. Kanak-kanak dan golongan bimbo yang kuat berangan tidak sesuai menonton teater ini.

Saya turut terpegun melihatkan peralihan set yang berlaku secara rapi di hadapan saya. Tujuh petak di landasan rel beralih cukup baik menjadikan perubahan set dibuat dengan baik. Tidak pernah saya lihat pementasan yang menggunakan idea sebegitu. Pereka set untuk teater tersebut ialah Vincent Lim, manakala Penata cahayanya pula ialah Helmi Fita.

Ada beberapa kali pementasan hanya dapat ditonton menerusi layar putih yang menjadi penghias di bahagian pentas. Rakaman secara langsung menerusi video dipancarkan ke skrin tersebut. Saya hampir pasti ia dilakukan dengan cemerlang oleh Loo Zihan. Tahniah !

Naskhah teater ini ditulis oleh Haresh Sharma dan diarahkan oleh Alvin Tan merupakan terbitan The Necessary Stage yang bertapak di Singapura. Sewaktu pementasan ini dibuka di Singapura pada 28 Oktober lepas ianya habis dijual. Mulai 4 hingga 7 Disember ini ia dipentaskan di Pentas 2, KLPAC.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger