Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Noordin Hassan – Nostradamus Teater Melayu

Entri oleh sultanmuzaffar 17 June 2009


Sepuluh tahun lalu, dunia teater Melayu digemparkan dengan cerita penarikan naskhah teater Mana Setangginya dari menjadi teater “buka panggung” untuk Istana Budaya, panggung teater paling breprestij negara. Naskhah teater itu tersimpan rapi di Istana Budaya hinggalah ia dipentaskan di pentas berprestij itu mulai 13 Jun lalu.

Wanginya setanggi masih terasa walaupun sepuluh tahun ia terperap di Istana Budaya. Seni budaya di Malaysia jarang-jarang sekali mencetuskan impak yang besar kepada saya. Sebagai penggemar teater, muzik dan filem, tiga cabang seni budaya itu boleh dibilang dengan jari bagi seni yang mampu membuatkan saya tergerak untuk cepat-cepat menulis tentangnya.

Filem contohnya, hanya filem seperti Gubra dan Talentime yang mampu menggerakkan saya. Muzik contohnya, hanya program realiti Akademi Fantasia musim pertama, kedua dan Konsert Siti Nurhaliza di Royal Albert Hall, London yang mampu menggerakkan saya. Manakala teater pula contohnya, hanya Ronggeng Rokiah dan Puteri Gunung Ledang The Musical yang mampu membuatkan tangan saya menggeletar tidak sabar menulis.

Kini giliran Mana Setangginya yang mampu membuatkan minda saya terngiang-ngiang dan tergambar-gambar apa yang berlaku di atas pentas tersebut. Naskhah tulisan Datuk Noordin Hassan sekiranya diangkat ke pentas teater belum tentu mewah elemen komersialnya. Namun teater itu terus mewah dengan subteks serta perlambangan yang penuh artistik.

Bayangkan naskhah ini ditulis lebih 10 tahun lalu namun setelah dipentaskan minggu ini ia masih relevan. Isu yang diangkat menerusi teater ini terus berputar-putar walaupun di zaman sebelum kitab Al-Quran diturunkan sehinggalah sekarang. Isu manusia tamak, fitnah yang berleluasa, kezaliman, pembobrokan oleh pihak berkuasa, penindasan, lupa diri dan gila kuasa yang berleluasa.

Mana Setangginya berlatarbelakangkan sebuah perkampungan nelayan dan petani yang bermastautin di tepi pantai di pelbagai latar zaman. Penduduknya menyara hidup dengan menangkap ikan dan menjual hasil pohon setanggi. Nelayan ini dilarang untuk menangkap ikan pada hari Sabtu, iaitu hari beribadat.

Kumpulan nelayan yang menderhaka di bawah pimpinan Hawar telah berpindah ke atas bukit, lalu menubuhkan sebuah provinsi yang digelar Gemilang. Walaupun hidup dalam kemewahan, mereka telah melanggar perintah. Kedatangan Uzza selaku orang asing telah membawa falsafah baru dalam kehidupan dan peradaban mereka.

Konflik masyarakat tersebut meningkat apabila Juda, anak kepada Hawar mengahwini Iriam, anak kepada Ibra. Namun, Silbi dan Subat telah menabur fitnah akan asal-usul Iriam. Juda yang bermuka-muka akan kebaikannya cuba untuk mengaburi penduduk kampong. Dia dan ayahnya, Hawar mahu penduduk kampong nelayan yang bertaburan mengiktiraf kedudukan mereka sebagai raja. Mereka yang menentang akan diserang. Mereka menguasai kampong-kampung ini dan mahu segala hasil tangkapan dijual kepada mereka.

Sikap mereka ditentang oleh Uzza dan Paderi yang menasihatkan Hawar dan Juda telah ditangkap oleh Uzza. Ibra dan Iriam yang datang untuk membebaskan paderi telah dikenakan syarat 10 bakul ikan sebagai tebusan. Iriam juga perlu diserahkan kepada Uzza dengan persetujuan Juda.

Maka turunlah rebut yang maha dahsyat serta halilintar membelah suasana. Belut gergasi yang dibela Uzza akhirnya memakan tuannya sendiri serta membunuh Hawar. Akhirnya, Juda telah pun menemui sodom wa gamurahnya.

Setiap kali menyaksikan teater tulisan Datuk Noordin Hassan, setiap kali itulah saya akan cuba mencari kepada apa atau kepada siapa watak-watak itu boleh dikaitkan. Paling menarik dalam teater ini ada pelbagai watak yang mampu untuk menjentik minda saya untuk terus mengaitkan dengan apa yang pernah saya lalui atau pun melihat sendiri. Watak Juda, Iriam, Hawar, Mira, Uzza, Ibra, Paderi, Sami, Megda, Menteri Pembiakan Zuriat, Pemuda Seberang Laut, Esau dan banyak lagi.

Saya menonton teater bukan kerana aksi terbangnya, saya menonton teater kerana isi yang ingin disampaikan. Kepuasan menonton teater apabila terpegun dengan aksinya hanya kepuasan sementara. Manakala kepuasan menonton teater yang sebenar apabila isinya dapat saya hadam sehingga kenyang. Itu lebih puas pada saya.

Cikgu Noordin sendiri pernah menyatakan kepada semua wartawan yang hadir pada majlis pelancarannya. Ada yang nampak semua, ada yang nampak suku, ada yang akan nampak separuh dan ada yang tidak nampak langsung. Pemikiran manusia berbeza-beza dan jangan salahkan mereka.

Selepas menonton teater ini saya menyifatkan Datuk Noordin Hassan sebagai Nostradamus Teater Melayu. Beliau boleh melihat ke hadapan apa yang sedang dan akan berlaku dengan hanya permainan dialog dan naratif teater ini yang disampaikan penuh simbolik dengan subteks yang berlapis-lapis. Penerima anugerah Sasterawan Negara itu cukup unggul menaikkan martabat teater Melayu ke peringkat yang lebih berilmu agar khalayaknya tidak terus dibuai mimpi dengan lambakan teater muzikal yang tiada kesudahan. Mana Setangginya adalah wajah teater Melayu yang tebal dan sarat dengan detik yang membuatkan minda kita dicuit.

Siapakah Juda yang bermuka-muka dan sanggup mengahwini Iriam semata-mata ? Siapakah Iriam yang sering bermimpi dan mendapat alamat dari mimpinya ? Apa pula Pari-Pari yang berterbangan yang hanya boleh dilihat oleh Iriam, tetapi tidak Juda pada mulanya ? Hubungan intim Juda dan Iriam mengingatkan saya bagaimana intimnya sepasang pemimpin satu sepuluh tahun lalu.

Siapa pula Hawar dan siapa pula Ibra ? Lihat lebih teliti, pada nama wataknya sahaja sudah boleh kita telah siapakah dia. Belut gergasi pada saya dilambangkan kepada kekacauan peradaban yang telah berlaku di bawah kekuasaan Uzza, kuasa asing yang mahu menjadi raja. Jelas sekali ditujukan kepada kuasa barat. Megda ? Perempuan yang ditangkap ketika sedang berniaga hanya kerana mengenakan solekan. Kita mungkin pernah terbaca satu ketika dahulu kerajaan Kelantan tidak membenarkan perempuan bersolek. Nama wataknya juga Megda atau mungkinkah Mek Da ? Watak yang mana pula menggambarkan ISA ? Esau atau belut gergasi ? Pilih yang mana anda suka.

Saya tertarik membaca tulisan Zieman dalam akhbar online MStar yang berbunyi,
Bagi mereka yang tidak mempunyai fahaman politik yang jumud DIGALAKKAN menyaksikan pementasan ini. Tapi bagi mereka yang tidak mampu mengawal golak perasaan yang dibatasi emosi kacau tentang politik dan agama yang 'konservatif' atau mereka yang pernah menghampiri sifat 'MUNAFIK' mungkin akan mudah terasa dan tidak mampu menghayati naskah hebat dan teragung Cikgu Noordin ini.
Itu juga yang akan saya sarankan kepada mereka yang ingin menonton teater ini. Buang jauh-jauh fahaman politik anda dan pergi menonton tanpa rasa prejudis terhadap sesuatu bangsa, agama dan fahaman politik. Anda boleh mencari setanggi dan menemui bau setanggi dalam teater ini. Seterusnya mendapat apa pula makna setanggi tersebut.

Teater Mana Setangginya kini sedang dipentaskan di Istana Budaya mulai 13 Jun hingga 21 Jun depan. Tiket berharga RM30 hingga RM100 boleh dibeli di kaunter tiket Istana Budaya atau pun secara online di www.ticket2u.biz.

Kredit Foto : mStar

2 komen

  1. FESTIVAL TEATER KL 2009:

    http://img8.imageshack.us/img8/2344/festivalteaterkl2009.jpg

     
  2. Ulasan Faisal Tehrani:

    http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=021488&Itemid=38

     
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger