Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

The Actors Studio at Rooftop Lot 10, Nadi Baru Kuala Lumpur

Entri oleh sultanmuzaffar 13 October 2009


Sebuah bandar tidak wajar kehilangan nyawanya. Jati diri budaya merupakan udara untuknya terus bernafas. Dengan terbinanya The Actors Studio at Rooftop Lot 10, segitiga emas Kuala Lumpur akan terus bernyawa. Itulah antara kata-kata yang diluahkan oleh Tan Sri Francis Yeoh, pemilik gergasi korporat YTL Corporations. “Bandaraya akan hilang jatidirinya jika budaya tidak disuburkan. Budayalah yang menjadi nafas untuk sesebuah bandaraya terus bernyawa.”

Selepas penutupan mengejut operasi di Bangsar Shopping Centre, The Actors Studio bernyawa kembali. Pada hari Sabtu lalu berlangsung Malam Gala Pembukaan “The Actors Studio at Rooftop Lot 10”.

Saya boleh meletakkannya sebagai sebuah lokasi yang paling strategik untuk sebuah teater. Memang telah lama saya impikan agar Kuala Lumpur memiliki pentas teaternya bukan di pinggir bandar tetapi sebaliknya di tengah-tengah bandar Kuala Lumpur.

The Actors Studio diasaskan pada April 1989 oleh pasangan suami isteri, Joe Hafsham dan Datuk Faridah Merican. Lokasi pertama syarikat teater paling berpengerah itu dibuka di Dataran Merdeka pada 1995.

Pasangan itu terus gigih membudayakan masyarakat setempat sehinggalah terbukanya lokasi mereka yang kedua iaitu di Bangsar pada 2001. Tidak henti di situ, mereka melebarkan sayap mereka ke utara dan cawangan The Actors Studio di buka di Pulau Pinang setahun kemudian.
Malangnya pada 10 Jun 2003, banjir besar memusnahkan cawangan Plaza Putra. Namun itu tidak mematahkan semangat Faridah dan Joe walaupun pelbagai dugaan yang mereka terima.

The Actors Studio tidak akan mati. Itulah janji Datuk Faridah Merican demi cintanya pada seni persembahan. Bermula semalam, The Actors Studio at Rooftop Lot 10 membuka pintu menerima pengunjung.


Lokasi asal The Actors Studio di Plaza Putra musnah apabila banjir melanda Dataran Merdeka pada 10 Jun 2003. Sementara cawangannya di Bangsar Shopping Centre pula ditutup pada 28 Februari lalu.

Walaupun diduga pelbagai musibah, namun selaku pengasas, Faridah dan suaminya Joe Hafsham percaya jenama The Actors Studio akan terus memperkasakan budaya kepada rakyat tempatan.

Segitiga emas Kuala Lumpur kini memiliki sebuah panggung teater yang pastinya akan menarik tumpuan pelancong untuk melihat sendiri budaya tempatan di depan mata mereka. Pelbagai hotel yang terdapat di situ pastinya dipenuhi pelancong yang bakal menjadi fokus utama untuk menjadi penonton di pentas itu.

Dicop sebagai “West End of Kuala Lumpur”, The Actors Studio at Rooftop Lot 10 dibuka secara percuma mulai 11 hingga 18 Oktober ini sebelum memulakan operasinya seperti biasa.

Nota : Foto akan dikemaskini lewat malam. Kabel Blackberry tertinggal di rumah.

Pautan :
The Actors Studio at Rooftop Lot 10
KLPAC
The Actors Studio



1 Responses to The Actors Studio at Rooftop Lot 10, Nadi Baru Kuala Lumpur

  1. Anonymous Says:
  2. Salam,

    Artikel yang menarik..
    Jika tak keberatan layari Neutral Daily sekarang dan linkkan blog kami di blog anda.
    Terima Kasih..

    "Informasi Neutral Tanpa Kepentingan"
    http://neutraldaily.blogspot.com/

     
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger