Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Estet, Filem Terbaru Mamat Khalid

Entri oleh sultanmuzaffar 10 October 2009

Saya sudah pun selesai membaca buku untuk filem Estet yang saya dapat Khamis lalu sewaktu majlis pelancaran muzik video Estet dan Buku Untuk Filem di Istana Budaya.

Saya jarang membaca buku bukan fiksyen secara tekun dan cuba habiskan dalam masa satu hingga dua hari. Buku terakhir seingat saya Daim Yang Diam. Buku Untuk Filem Estet buku terkini saya habiskan dalam tempoh itu.

Antara sebabnya ialah saya ingin tahu apa isi filem tersebut. Selain membaca wawancara Ajami bersama Mamat dan Indra Che Muda, saya juga berpeluang meneliti draf pertama skrip filem tersebut.

Saya rasa filem itu agak pendek kerana versi filemnya tentu lebih lama dengan adegan pergaduhan tidak begitu diterangkan dalam skrip tersebut.

Membacanya sahaja saya sudah dapat membayangkan apa yang akan dapat saya saksikan dalam filem itu kelak. Saya juga cuba untuk mendalami pemasalahan watak yang ada dalam filem itu. Mahu juga saya selami apa yang dirasai Geetha, Farid, Sashi, Subra, Ghandi, Pooniah dan lain-lain.

Saya sempat melayangkan sms kepada Ajami bertanyakan beberapa perkara untuk lebih memahami cerita tersebut kerana Ajami telah menonton filem itu.

Saya juga teringin menontonnya setelah membaca buku tersebut. (Orang Melayu kata-katanya cukup berkias...)

Filem Estet akan ditayangkan pada Tahun Baru Cina tahun 2010. Agak lama untuk menunggu, belum tentu sempat atau tidak lagi. (Sekadar menambahkan tekanan pada Penerbit Eksekutif dan Sutra(tidak ber)dara)

Usai majlis itu, saya pulang ke rumah dengan tersenyum lebar sambil tangan menghayun beg plastik yang terisi satu set kamera digital Nikon dan kelengkapannya.

Terima kasih Mamat Khalid dan Norazifa Mohamed (Kak Jib). Jutaan terima kasih sekiranya dapat menonton versi filem. :)

Sent via BlackBerry from Maxis

2 komen

  1. Ajami Hashim Says:
  2. Salaam sm,

    terimakasih bro! :-)

    BUF:ESTET boleh dibeli secara online kat:

    kinibooks.com
    amazon.com

    dan kat kedia2 buku lain mulai sekarang!

     
  3. salam sm.

    wah... got new nikon gear.. model yg mana satu kah?

     
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger