Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Irfan Sangat Hebat

Entri oleh sultanmuzaffar 05 October 2009

Sangat hebat!



Itulah antara kata-kata yang mampu saya luahkan setelah menyaksikan persembahan piano oleh Tengku Ahmad Irfan Dr Tengku Ahmad Shahrizal.



Pemain piano berusia 11 tahun itu terpilih untuk bermain bersama Orkestra Filharmonik Malaysia di bawah pimpinan Claus Peter Flor.



Baru sahaja berusia 11 tahun tetapi Irfan sudah menerima Kepujian untuk Gred 8 dan Sijil Kecemerlangam Trinity Guildhall untuk Gred 5 Piano Solo.



Kanak-kanak di usia Irfan sepatutnya gemar bermain permainan video tetapi tampil berkeyakinan tinggi membuatkan penonton kagum dengan bakat yang dimilikinya.



Irfan mempersembahkan Piano Concerto in E Flat dan mencipta sendiri tiga kadenza untuk tiga babak dalam persembahannya yang mengambil masa lebih 20 minit.



Konsert Gala Pembukaan Musim 2010 Orkestra Filharmonik Malaysia turut dihadiri Ratu Jazz Negara, Datuk Sheila Majid, Maestro Ramli MS, Awal Ashaari, Lisa Surihani dan ramai lagi.



Saya berpeluang mewawancara Irfan beberapa hari sebelum persembahannya, namun lebih banyak bercakap dengan bapanya.



Melihatkan bakat Irfan saya kagum sekali melihatkan usaha yang telah dia curahkan untuk mempelajari seni permainan piano. Saya pernah belajar organ pada usia 9 hingga 12 tahun. Mungkin atas desakan keluarga minat itu tidak saya teruskan. Saya mungkin sekadar meminati muzik, tetapi untuk mempelajari muzik serta mendalaminya masih belum kena dengan jiwa saya.



Tidak menyesal malah saya bangga dapat melakukannya dalam tempoh 3 tahun tersebut. Saya masih boleh membaca nota muzik (taugeh) sekarang walaupun nota-nota muzik yang mudah-mudah.



Saya petik kenyataan Ramli MS mengenai Irfan yang menyarankannya agar keluar dari sini untuk berguru dengan pemain piano bertaraf antarabangsa untuk menjadi pemain piano terbaik dunia. Bakatnya sangat luar biasa.



Syabas Irfan !

Sent via BlackBerry from Maxis

1 Responses to Irfan Sangat Hebat

  1. Afra Yuri Says:
  2. really??
    thats awesome

     
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger