Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Pusing Satu Kuala Lumpur

Entri oleh sultanmuzaffar 14 December 2009

Salah satu cara paling mudah untuk pusing satu Kuala Lumpur ialah dengan menaiki KL Hop On Hop Off. Satu hari saya bosan di rumah dan memandangkan kamera DSLR saya perlu diuji kecemerlangannya, saya ambil keputusan untuk mencuba perkhidmatan KL Hop On Hop Off.

Saya pandu kereta ke MTC, Jalan Ampang, Kuala Lumpur yang mana lapang pakir keretanya agak besar dan beli tiket saya di situ. Bas Hop On Hop Off bukan suatu yang baru di dunia kerana bandaraya-bandaraya utama dunia seperti London dan Paris telah lama memulakannya.

Tiket untuk perkhidmatan ini dibezakan dengan empat kategori iaitu :

1. Umum
2. Orang Kurang Upaya, Kanak-Kanak dan Pelajar
3. Umum Promosi MyKad (rakyat Malaysia)
4. Orang Kurang Upaya, Kanak-Kanak dan Pelajar Promosi MyKad (rakyat Malaysia)

Setiap satu kategori itu dibezakan lagi untuk mereka yang hanya mahu pusing Kuala Lumpur dalam tempoh 24 jam atau pun 48 jam. Kita boleh buat pilihan mengikut kemahuan kita. Oleh kerana saya cuma cuti satu hari, maka saya pilih 24 jam sahaja. Oleh kerana saya rakyat Malaysia, saya hanya perlu menunjukkan MyKad saya dan menerima diskaun Promosi MyKad. Saya hanya membayar RM19 sahaja.

Jika di Barat ruang tingkat atas mereka terbuka berbanding di Kuala Lumpur untuk menyesuaikan dengan keadaan cuaca di Malaysia. Kita bukannya boleh tahan dengan cuaca panas terik Malaysia lebih-lebih lagi di waktu tengahari. Tingkat bawah bas dilengkapi dengan penghawa dingin. Cuma di Tingkat atas terdapat ruang untuk berada di luar lebih-lebih lagi saya perlu mengambil gambar dan ruang itu amat penting buat saya. Sebenarnya, kalau saya bawa laptop saya, boleh saja upload terus gambar-gambar yang diambil secara langsung kerana setiap bas dilengkapi dengan WiFi. Kerja seorang blogger menjadi lebih mudah.

Bas tersebut tiba selang 15 hingga 30 minit di antara setiap stesen. Sebagai pelancong, ia memudahkan mereka untuk memilih lokasi menarik untuk dilawati. Terdapat lebih 40 lokasi menarik pelancongan yang boleh dilawati dalam satu pusingan bas tersebut. Paling utama untuk keperluan pelancong bas itu turut menyediakan pembantu pelancong yang dirakamkan dalam pelbagai bahasa seperti Bahasa Melayu, Inggeris, Mandarin, Hindi, Arab, Jepun, Perancis dan Sepanyol.

OK, lah. Pengembaraan saya untuk pusing satu Kuala Lumpur pun bermula. Saya akan bercerita lebih lanjut mengenai lokasi menarik yang saya ambil keputusan untuk berhenti di bawah setiap gambar.


Pandangan pertama yang saya lihat dari Tingkat Atas bas. Dari MTC boleh kelihatan Menara KL



Dalam perjalanan menuju ke Menara KL. Oleh kerana saya sudah selalu ke Menara KL, saya tidak turun



Menara Berkembar Petronas, pernah menjadi bangunan tertinggi di dunia dan kini masih kekal sebagai menara berkembar tertinggi di dunia


Berada di Tingkat Atas bas di celah-celah pencakar langit Kuala Lumpur


Bagi seorang blogger, lokasi ini mungkin tidak menarik, tetapi bagi pelancong tentunya mereka tidak akan lepaskan peluang untuk berhenti di Kompleks Kraftangan Negara


Di Bukit Bintang, Kuala Lumpur, segitiga emas KL. Syurga dunia untuk yang gemar membeli-belah


Saya sering melihat bangunan ini kerana lokasinya sepelaung saja dari Astro AWANI.



China Town Malaysia


Wajah-wajah Kuala Lumpur I


Wajah-wajah Kuala Lumpur I


Bus Stand Klang tetapi letaknya di Kuala Lumpur. Bisa mengelirukan pelancong


Wajah serius Pengawal Istana Negara


Dari pagar Istana Negara


Di sebalik pagar Istana Negara cuma masih dari luar


Sekitar KL Sentral, saya berhenti beli kasut kerana setiap kali saya beli kasut, saya akan beli di sini. Murah!



Muzium Negara


Parlimen Malaysia, di mana Ahli Parlimen sentiasa berdebat mempertahankan hujah masing-masing



Muzium Kesenian Islam


Masjid Negara


Bangunan Sultan Abdul Samad


Setiap kali musim perayaan Aidil Fitri, pasti lokasi ini menjadi tajuk utama akhbar untuk menggambarkan betapa lengangnya Kuala Lumpur.


Majlis Amanah Rakyat, terima kasih MARA kerana beri biasiswa untuk saya melanjutkan pelajaran


Eye on Malaysia kini sudah bertukar lokasi ke Melaka
Talian Bebas Tol : 1-800-88-5546

blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger